The aim of this research is to determine
prospective mathematics teachers’ mathematics teaching anxiety level who
continue Pedagogical Formation Program aiming at acquiring the skills to the
teachers who graduated in
the Science Department and who studied in Mathematics Education Department at
the Faculty of Education. Besides, it is aimed to examine whether the
difference is significant in accordance with the program from which teacher
education is received and gender variables. The sample of the research consists
of 301 prospective math teachers who is studying at Math Education Department
at Faculty of Education and receiving Pedagogical Formation Education. The
study is a descriptive study which is made in accordance with the general
survey model and is also a comparative study in which teaching anxiety mean
levels of prospective math teachers about mathematics are examined. “The
Mathematics Teaching Anxiety Scale” is used to examine the anxiety levels about
teaching math of prospective math teachers. Descriptive statistics are used for
the mathematics teaching anxieties of prospective math teachers who are
studying at Math Education Department and Pedagogical Formation Program. As a
result of the research, mathematics teaching anxiety mean scores of the
prospective math teachers who continue Pedagogical Formation Program and who
are studying in Mathematics Education Department at the Faculty of Education
are found very close to each other. It is obtained that the prospective math
teachers’ anxieties for teaching mathematics in two groups have a significant
difference in accordance with gender in favor of female ones.
Bu araştırmanın amacı Fen-Edebiyat
Bölümü mezunlarına öğretmenlik bilgi ve becerisini kazandırmaya yönelik
pedagojik formasyon uygulamasına devam eden ve Eğitim Fakültesinde öğrenim
görmekte olan matematik eğitimi bölümü öğretmen adaylarının matematik öğretmeye
yönelik kaygı düzeylerini belirlemektir. Buna ilave olarak bu kaygılarının
cinsiyet ve öğretmenlik eğitimi alınan
program değişkenine göre anlamlı bir fark gösterip göstermediğini tespit
etmektir. Araştırmanın örneklemini Eğitim Fakültesi Matematik Eğitimi bölümünde
lisans öğrenimi görmekte olan ve matematik bölümü mezunu olup Pedagojik
Formasyon Eğitimi almakta olan toplam 301 matematik öğretmeni adayı
oluşturmaktadır. Çalışma genel tarama modelinde yapılmış betimsel aynı zamanda
da öğretmen adaylarının matematik öğretmeye yönelik kaygı düzey ortalamalarını
inceleyen karşılaştırma çalışmasıdır. Matematik öğretmen adaylarının matematik
öğretmeye yönelik kaygı düzeylerini belirlemek için ”Matematik Öğretmeye Yönelik Kaygı Ölçeği”
kullanılmıştır. Matematik eğitimi bölümünde ve Pedagojik Formasyon Programında
öğrenim gören matematik öğretmen adaylarının matematik öğretmeye yönelik
kaygılarının incelenmesi için betimsel istatislikler ve normal dağılım
göstemeyen veriler için Mann whitney-u istatistikleri kullanılmıştır. Araştırmanın
sonucunda Eğitim Fakültesinde öğrenim görmekte olan öğretmen adayları ile
Pedagojik Formasyon programı matematik öğretmen adaylarının matematik öğretmeye
yönelik kaygı puan ortalamaları birbirine çok yakın bulunmuştur. İki gruptaki matematik
öğretmen adaylarının matematik öğretmeye yönelik kaygılarının cinsiyete
göre kızlar lehine anlamlı bir farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 3, 2019 |
Submission Date | August 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 4 |