In this study, it was aimed to develop
the Children's Rights Education Curriculum (CREC) for prospective preschool
teachers (PPTs). In the study, 42 PPTs studying at the second-grade level were
provided education with CREC for 28 weeks. Within the scope of the CREC, an
education process consisting of three stages aimed at developing understanding,
skills and attitude was organized for children's rights (CR) and children's
rights education (CRE). In the first stage,
studies were carried out to develop understanding and attitude for CR, the
violation of CR and the UNCRC. In the second stage, studies were carried out
for the development of the characteristics of CRE and CRE-based educational
environment and the development of attitude towards CRE. Also, in this process,
attitude development studies for CR were maintained. In the third stage,
studies were carried out for the development of activity planning and material
designing skill and the development of attitude. The study results showed that
positive developments occurred in the understanding regarding the violation of
CR, CR and UNCRC, the attitudes towards CR and CRE, and the event planning and
material designing skills related to CRE of PPTs after the CREC. The study is
important in terms of being a model application for the integration of CRE into
pre-school teacher training programs and providing information in this
context.
children's rights education curriculum development pre-service preschool teachers teacher training
Bu
araştırmada, okul öncesi öğretmen adayları (OÖA’lar) için Çocuk Hakları Eğitimi
Programı’nın (ÇHEP’in) geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, ikinci sınıf
düzeyinde öğrenim görmekte olan 42 OÖA’ya ÇHEP ile 28 hafta eğitim verilmiştir.
ÇHEP kapsamında, çocuk hakları (ÇH) ve çocuk hakları eğitimi (ÇHE) için
anlayış, beceri ve tutum geliştirmeye yönelik üç aşamadan oluşan bir eğitim
süreci organize edilmiştir. Birinci aşamada ÇH, ÇH ihlali ve BMÇHS ilişkin
anlayış ve tutum gelişimi için çalışmalar yapılmıştır. İkinci aşamada, ÇHE ve
ÇHE temelli eğitim ortamının özellikleri ile ÇHE’ye yönelik tutum gelişimi üzerine
uygulamalar yapılmıştır. Ayrıca, bu süreçte ÇH için tutum gelişimi
çalışmalarına devam edilmiştir. Üçüncü aşamada ise ÇHE’ye ilişkin etkinlik
planlama ve materyal tasarlama becerisi ile tutum gelişimi için çalışmalar gerçekleştirilmiştir.
Araştırma sonuçları, ÇHEP sonrasında OÖA’ların ÇH ihlaline, ÇH’ye ve BMÇHS’ye
ilişkin anlayışlarında, ÇH’ye ve ÇHE’ye yönelik tutumlarında, ÇHE’ye ilişkin
etkinlik planlama ve materyal tasarlama becerilerinde olumlu yönde gelişmeler
meydana geldiğini göstermiştir. Araştırma, okul öncesi öğretmen yetiştirme
programlarına ÇHE entegrasyonu için örnek bir uygulama olması ve bu bağlamda
bilgi sağlaması açısından önem taşımaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 3, 2019 |
Submission Date | October 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 4 |