Mind maps that contain visual and verbal
elements can be thought of as an effective graphical tool that can be used to
reveal the existing knowledge, opinions and perceptions of individuals about a
concept through mental association. In this study, the aim was to determine the
mental models of middle school students related to science by using mind maps
in terms of their gender and grade levels. 104 middle school students who were
studying at different grade levels participated in the study. The study takes the form of a case study
supported by qualitative data. First of all, students were given training on
how to make mind maps, and sample implementations were carried out. Later, students were asked to prepare a mind map
about the concept of science. Students' mind maps were first scored by experts
by taking into consideration the evaluation criteria with regard to mind maps. In the data analysis process, each mind map was
examined by using a descriptive analysis technique, while the frequency and
percent values of the most common expressions were calculated. The results of
the analyses revealed that the students’ mind maps scores did not differ
significantly in terms of their gender and class level. It was concluded that
the fifth grade students' mind map scores were significantly lower than those
of other grade students. Thematic analyses showed that students mostly
associate science with technology, and offer more examples of natural sciences
in mind maps.
Görsel ve sözel öğeler içeren zihin haritaları,
zihinsel çağrışım yoluyla bireylerin bir kavrama ilişkin var olan bilgilerini,
görüşlerini ve algılarını ortaya çıkarmada kullanılabilecek etkili bir
grafiksel araç olarak tanımlanabilir. Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin
bilim kavramına ilişkin zihinsel modellerini zihin haritaları yoluyla
belirlemek ve cinsiyetlerine, sınıf düzeylerine göre karşılaştırmak
amaçlanmıştır. Araştırmaya farklı sınıf düzeylerinde öğrenim görmekte olan 104
ortaokul öğrencisi katılmıştır. Araştırma nitel veriler ile desteklenmiş bir
durum çalışmasıdır. Çalışma verilerinin elde edilmesinde öncelikle, öğrencilere
zihin haritalarının nasıl yapılacağına ilişkin eğitim verilmiş ve örnek
uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Daha sonra ise öğrencilerden bilim kavramının
zihinlerinde yapmış olduğu çağrışımlara ilişkin zihin haritası hazırlamaları
istenmiştir. Öğrencilerin yapmış oldukları zihin haritaları öncelikle uzmanlar tarafından
zihin haritaları değerlendirme kriterleri dikkate alınarak puanlanmıştır. Daha
sonra her bir zihin haritası betimsel analiz tekniği kullanılarak incelenmiş,
en sık karşılaşılan ifadelerin frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır.
Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin zihin haritaları puanlarının
cinsiyetlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı belirlenmiş, sınıf düzeyine
bağlı olarak yapılan karşılaştırmada ise beşinci sınıf öğrencilerinin zihin
haritaları puanlarının anlamlı düzeyde diğer sınıf seviyelerindeki
öğrencilerden düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Tematik analizler ise öğrencilerin bilim
kavramını en fazla teknoloji ile ilişkilendirdiklerini ve zihin haritalarında
daha çok fen bilimlerine ilişkin örnekler sunduklarını göstermiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 9, 2020 |
Submission Date | April 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 13 Issue: 1 |