Bu bibliyometrik çalışma, 2012-2022 yılları arasında Web of Science (WoS) veri tabanından alınan 137 belgeyi analiz ederek yabancı/ikinci dil eğitimi alanında pozitif psikolojinin araştırma eğilimlerini, üretkenliğini, yayın ve atıf modellerini incelemektedir. Veri analizi MS Excel ve Biblioshiny gibi çeşitli scientometrik yazılımlar kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar, bu konudaki ilk yayının 2012 yılında ortaya çıktığını, 2021-2022 yıllarında büyük bir artış gözlendiğini ve en yüksek yayın sayısının (N = 41) 2022'de olduğunu ortaya koymaktadır. En yüksek atıf sayısı (n = 528) 2018 yılında gözlemlenmiştir. Çin'in bu alanda en üretken ülke olduğu (N = 106), Japonya'nın ise en yüksek atıf etkisine (N = 63) sahip olduğu görülmüştür. En çok atıf alan belge 198 atıf almıştır. Çalışmada ayrıca en sık kullanılan kelimenin "duygu" ve trend konunun ise pozitif psikoloji olduğu tespit edilmiştir. En verimli üniversite ise Birleşik Krallık'taki Birkbeck University of London olarak tespit edilmiştir.
This bibliometric study examines the research trends, productivity, publication, and citation patterns of positive psychology in the field of foreign/second language education by analyzing 137 documents retrieved from the Web of Science (WoS) database between 2012-2022. Data analysis was conducted using various scientometric software, including MS Excel and Biblioshiny. Results reveal that the first publication on this topic appeared in 2012, with a major increase observed in 2021-2022, with the highest number of publications (N = 41) in 2022. The highest number of citations (n = 528) were observed in 2018. China was found to be the most productive country (N = 106), while Japan had the highest citation impact (N = 63). The most cited document received 198 citations. The study also found that the most frequently used word was "emotion" and the trending topic was positive psychology. The most productive university affiliation was found to be Birkbeck University of London in the UK.
bibliometric analysis biblioshiny positive psychology foreign language education second language education
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychological Foundations of Education, Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2024 |
Submission Date | December 15, 2023 |
Acceptance Date | August 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 17 Issue: 4 |