The aim of this study is to examine the learning and teaching processes of primary school pre-service teachers with high and low 21st century teaching skills. The study group of the study, in which the qualitative research method was used, consists of eight primary school pre-service teachers studying in the last year of Gaziantep University Education Faculty. The 21st Century Teaching Skills Scale was applied to determine the pre-service teachers in the study group and the assessments of the participants of the teaching practice courses of the group were consulted. The data sources of the research are consist of the lesson plans and lesson records created by each pre-service teacher in the study group. The data obtained in the study were analysed by content analysis. As a result of the study, it was determined that the primary school pre-service teachers with high 21st century teaching skills prepared their lesson plans in more detail and were better equipped in terms of activities, materials, techniques and strategies. In addition, it was determined that these pre-service teachers exhibited more effective behaviours in terms of classroom management and communication, and preferred to use teaching activities and assessment activities by diversifying them.
Bu araştırmanın amacı 21.yüzyıl öğreten becerileri yüksek ve düşük sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme öğretme süreçlerini incelemektir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu Gaziantep Üniversitesi Eğitim Fakültesi son sınıfta öğrenim gören sekiz sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Çalışma grubunda yer alan öğretmen adaylarının belirlenmesi için “21.Yüzyıl Öğreten Becerileri Ölçeği” uygulanmış ve belirlenen grubun öğretmenlik uygulaması derslerini yürüten öğretim üyelerinin öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğreten becerileri yeterliklerine ilişkin değerlendirmelerine başvurulmuştur. Araştırmanın veri kaynaklarını, çalışma grubunda yer alan her bir öğretmen adayının oluşturduğu ders planları ve ders kayıtları oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda 21.yüzyıl öğreten becerileri yüksek sınıf öğretmeni adaylarının ders planlarını daha ayrıntılı hazırladıkları, etkinlik, materyal, teknik ve strateji kullanımı açısından daha donanımlı oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca bu öğretmen adaylarının sınıf yönetimi ve iletişim bakımından daha etkili davranışlar sergiledikleri, öğretim faaliyetlerini ve ölçme değerlendirme etkinliklerini çeşitlendirerek kullanmayı tercih ettikleri belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 11, 2025 |
Publication Date | July 24, 2025 |
Submission Date | January 16, 2025 |
Acceptance Date | June 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 18 Issue: 3 |