In a rapidly
developing and changing world, developments and changes in social, political
and economic fields cannot be effective in eliminating the unwanted behaviors
of individuals in the society. At this point, the importance of establishing a
culture of peace based on equality, justice, democracy, human rights, tolerance
and solidarity is clear in society. The aim of this study is to determine the
perceptions of primary and secondary school students about the concept of peace
through metaphors. The study group of the study was selected from a school in
the district of Muratpaşa, Antalya where the primary and secondary school students
were educated together in the 2013-2014 academic year through appropriate
sampling. The study group consisted of 93 primary and third grade students; A
total of 256 students consist of 163 students from secondary school 5, 6, 7 and
8th grades. In this study, in order to reveal the perceptions of
primary and secondary school students about the concept of peace, “Peace for
me… is similar to each of the students; because… ” was asked to complete.
Content analysis technique was used in the evaluation of the data obtained. The
analysis and interpretation of metaphors were carried out in five stages:
Naming, Screening and Treatment, Category Development Phase, Ensuring Validity
and Reliability, Transferring Data to Computer Environment. Primary and
secondary school students produced a total of 50 valid metaphors for the
concept of peace. 34 metaphors were produced by only one student. The other 16
metaphors ranged from 2 to 55 students. Some metaphors were produced by 2
students and some metaphors by 55 students. As it is seen, many metaphors about
the concept of peace were used by primary and secondary school students. It was
seen that the most preferred metaphor for the concept of peace by students was “love”.
According to the findings of the research, it was concluded that all the
metaphors produced by the students were positive and students perceived peace
positively.
Hızla gelişen ve değişen dünyada, sosyal,
politik ve ekonomik alanda yaşanan gelişmeler ve değişmeler toplumdaki
bireylerin istenmeyen davranışlarını ortadan kaldırmada etkili olamamaktadır.
Bu noktada toplumda, eşitlik, adalet, demokrasi, insan hakları, hoşgörü ve
dayanışmaya dayanan barış kültürünün oluşturulmasının önemi açıktır. Bu
çalışmanın amacı ilk ve ortaokul öğrencilerinin barış kavramına
ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla tespit etmektir. Araştırmanın çalışma grubu, uygun örnekleme yoluyla 2013-2014
Eğitim-Öğretim yılında, ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin birlikte eğitim
gördüğü Antalya Muratpaşa ilçesinde bir okuldan seçilmiştir. Çalışma grubunu,
ilkokul 3 ve 4. sınıflardan 93; ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıflardan 163 öğrenci olmak
üzere toplam 256 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırmada ilkokul ve ortaokul
öğrencilerinin, barış kavramına ilişkin sahip oldukları algıları ortaya
çıkarmak için, öğrencilerin her birinden “Bana göre barış …benzer; çünkü …”
cümlesini tamamlanması istenmiştir. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde
içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Metaforların analiz edilmesi ve
yorumlanması Adlandırma, Eleme ve Arıtma, Kategori Geliştirme Aşaması, Geçerlik
ve Güvenirliği Sağlama, Verileri Bilgisayar Ortamına Aktarma olmak üzere beş
aşamada gerçekleştirilmiştir. İlkokul ve ortaokul öğrencileri barış kavramına
ilişkin toplam 50 adet geçerli metafor üretmişlerdir. 34 metafor, yalnızca bir
öğrenci tarafından üretilmiştir. Diğer 16 meteforun, ise 2 ile 55 öğrenci
arasında değiştiği tespit edilmiştir. Bazı metafor 2, bazı metafor ise 55
öğrenci tarafından üretilmiştir. Görüldüğü
gibi ilkokul ve ortaokul öğrencileri tarafından barış kavramına ilişkin çok
sayıda metafor kullanılmıştır. Öğrenciler tarafından barış kavramına ilişkin en
çok tercih edilen metaforun ‘sevgi’ olduğu görülmüştür. Araştırma bulgularına
göre öğrencilerin ürettikleri meteforların hepsinin olumlu olduğu ve
öğrencilerin barışı olumlu algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Derleme Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1 |
An international peer-reviewed journal-EDUCATIONE-Uluslararası hakemli dergi