The aim of the conducted study is to reveal the effects of the media literacy course taken by social studies teacher candidates on solving advertising messages they come across. This study is a qualitative study in the pattern of action research. The research group of the study constitutes 48 teacher candidates who are studying in the Department of Social Studies Teaching at Van Yüzüncü Yıl University and took Media Literacy course as a selective course in the 2016-2017 academic year. In the study, the results obtained from the interviews with the students was analyzed using content analysis method. When the findings obtained in this study are evaluated in generally, it is seen that, before giving any information about the media literacy course to the students in the department of social studies teaching, students interpreted detergents, cigarettes, telephone operators, razors, burgers and cakes advertisements as they saw on the screen and without questioning such as "detergent advertisements, cake advertisements, razor advertisements, etc."; after ten weeks of training related to media literacy, the same group of students have approached the same ads text more critically and questionably and have entered into an attitude that reveals the secret information contained in the ads text.
Social studies teacher candidates media literacy advertisements messages analysis
Yapılan çalışmanın amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının almış oldukları medya okuryazarlığı dersinin karşılaştıkları reklam iletilerini çözme becerilerine olan etkilerini ortaya koymaktır. Bu çalışma, eylem araştırması deseninde, nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim öğretim yılında Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören ve Medya Okuryazarlığı dersini seçmeli ders olarak alan 48 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada, öğrencilerle yapılan görüşmeler sonucu elde edilen veriler, içerik analizi yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Bu araştırmada ulaşılan bulgular genel olarak değerlendirildiğinde; sosyal bilgiler öğretmenliği bölümü 2. sınıf öğrencilerine medya okuryazarlığı dersi ile ilgili herhangi bir bilgi verilmeden önce, öğrenciler izledikleri deterjan, sigara, telefon operatörü, jilet, hamburger ve kek reklamlarını ekranda gördükleri gibi, sorgulamadan “deterjan reklamı, kek reklamı, jilet reklamı vb.” şeklinde yorumladıkları; medya okuryazarlığı ile ilgili on haftalık bir eğitimden sonra aynı öğrenci grubunun aynı reklam metinlerine daha eleştirel, sorgulayıcı yaklaştıkları, reklam metinlerinin içerdikleri gizli bilgileri ortaya çıkarıcı bir tutum içine girdikleri görülmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1 |
An international peer-reviewed journal-EDUCATIONE-Uluslararası hakemli dergi