The aim of this study is to analyze the thoughts of students on scientist people prestige with a total number of 772 students; 372 boys and 400 girls in the 5th, 6th, 7th and 8th grade in eight secondary schools in Konya. The study is a descriptive research that investigates the prestige of middle school students towards the scientists based on gender and class level. Data collection tolls consists of two parts: In the first part there was a structured questions that includes students’ personal information. In the second part, consisting of 15 open-ended questions, was applied to reveal what secondary school students think about the scientists. As a result of the research, the students thought of the scientist as an inventor, intelligent, hardworking and male. They stated that everyone has equal conditions and rights on the way to becoming a scientist; the scientists usually do research on science, space and various inventions and they work in the laboratory. When it comes to scientists, they stated that Einstein and Edison came first to their minds, there were no scientists around them, scientists frequently used microscopes and test tubes, they mostly grew up in the U.S.A. and they work 24 hours a day. They stated that if they were scientists, they would want to work on science and space, not everyone could be a scientist, only smart and hardworking people could be scientists, and their income would be good and high.
Secondary school students Scientists’ Prestige Open-ended Question
Bu çalışmanın amacı, Konya ilinde 8 ortaokulda öğrenim gören 5., 6., 7. ve 8. sınıftaki 372 erkek, 400 kız toplam 772 öğrencinin bilim insanı imajlarına dair düşüncelerini analiz etmektir. Araştırma, ortaokul öğrencilerinin bilim insanına yönelik imajlarının cinsiyet ve sınıf düzeyine göre araştıran betimsel bir çalışmadır. Veri toplama araçları iki bölümden oluşmaktadır. 1. bölümde öğrencilerin kişisel bilgileri konusunda yapılandırılmış sorular, 2. bölümde ortaokul öğrencilerinin bilim insanı hakkındaki düşüncelerini ortaya çıkarmak amacıyla 15 tane açık uçlu soru uygulanmıştır. Araştırma sonucunda öğrenciler bilim insanını icatlar yapan, zeki, çalışkan ve erkek olarak düşünmüşlerdir. Bilim insanı olma yolunda herkesin eşit şartlara ve haklara sahip olduğunu, onların genellikle fen, uzay, çeşitli icatlar konusunda araştırma yaptıklarını, laboratuvarda çalıştıklarını ifade etmişlerdir. Bilim insanı denildiğinde akılların ilk olarak Einstein ve Edison geldiğini, çevresinde bilim insanı olmadığını, bilim insanlarının en fazla mikroskop ve deney tüpü kullandıklarını, en fazla ABD’de yetiştiklerini, 24 saat çalıştıklarını ifade etmişlerdir. Eğer bilim insanı olsalardı fen ve uzay konularında çalışmak istediklerini, herkesin bilim insanı olamayacağını sadece zeki ve çalışkan olanların bilim insanı olabileceğini ve gelir durumlarını da iyi, yüksek olduğunu belirtmişlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Temmuz 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 1 |
An international peer-reviewed journal-EDUCATIONE-Uluslararası hakemli dergi