Phubbing is expressed as the social, emotional, and psychological alienation of individuals from their environment while using technological tools such as smart phones. One of the reasons for this situation, which is especially common among adolescents today, is the obsessive messaging behavior due to phone addiction. In this context, it is considered important to examine the relationship between obsessive messaging and phubbing to support healthy development. Based on this idea, it was aimed to examine the relationship between obsessive messaging and phubbing in university students. Descriptive research method relational survey model was used in the research. The study group of the research consists of 343 associate degree students studying at Muş Alparslan University in the 2021-2022 academic year. In the research, “Personal Information Form”, “Obsessed Messaging Scale” and “General Phubbing Scale” were used as data collection tools. According to the findings obtained in the study, it was determined that there was a high level of positive correlation between the obsessive messaging and the phubbing levels of the students.
Sosyotelizm, akıllı telefon gibi teknolojik araçlar kullanmakta iken bireylerin bulundukları ortamdan sosyal, duygusal ve psikolojik olarak uzaklaşması şeklinde ifade edilmektedir. Günümüzde özellikle ergenlerde sıklıkla görülen bu durumun nedenlerinden biri de telefon bağımlılığına bağlı gerçekleşen takıntılı mesajlaşma davranışıdır. Bu bağlamda sağlıklı gelişimin desteklenebilesi açısından takıntılı mesajlaşma ile sosyotelizm arasındaki ilişkinin incelenmesinin önemli olduğu düşünülmektedir. Bu düşünceden hareketle araştırmada üniversite öğrencilerinde takıntılı mesajlaşma ve sosyotelizm arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel araştırma yöntemi ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Muş Alparslan Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan 343 önlisans öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Takıntılı Mesajlaşma Ölçeği” ve “Genel Sosyotelist Olma Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre öğrencilerin takıntılı mesajlaşma ile sosyotelist olma düzeyleri arasında pozitif yönlü yüksek düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychological Counseling and Guidance (Other) |
Journal Section | Education |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2023 |
Submission Date | February 21, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.