Öz
İnsanlar amaçlarını uğruna çabalasalar da bazıları amaçlarının ve hayattaki anlamlarının ne olduğunu bulabilmek için uğraşırlar. Üniversite öğrencileri birey olma yolunda yaptıkları davranışların nedenlerini, amaçlarını sorgulayarak onlara ulaşabilmek için yoğun bir arayışa girerler. Günlük yaşamda zamanı kovalarken bazen yapılması planlanan işin geçerli bir sebep olmaksızın daha sonraki zaman dilimine atarak erteleme davranışı yapılabiliyor. Ertelemenin başlangıcı insanlık ile birdir ve bir çok küçük insan gruplarda görülmüştür. Erteleme, gruptaki kişilerin yapmaları gereken işleri yapmayı geciktirmesiyle hayatımıza girmiştir. Üniversite öğrencileri dönem itibariyle hem anlam hem amaç bulma çabasındayken, bu arayışın genel erteleme davranışı ile ilişkisi olup olmadığı araştırmanın konusunu oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı, üniversitede öğrenim gören öğrencilerinin hayatın anlam ve amacını bulma davranışı ile erteleme davranışı arasındaki ilişkinin bir takım demografik değişkenlerle incelenmesidir. Araştırma, üniversitede öğrenim gören 178 öğrenci ile yapılmıştır. Çalışma grubu; Rehberlik, Felsefe, İlahiyat ve Resim-İş Eğitimi öğrencilerinden 3. ve 4. sınıfta öğrenime devam eden öğrencilerden seçilmiştir. Verilerin analizinde frekans tablolarından, t testi, Anova ve Korelasyondan, Mann Whitneyy U ve Kruskall Wallis'ten yararlanılmıştır. Hayatın anlam ve amacı ile genel erteleme davranışı arasında korelasyonel olarak anlamlı orta düzeyde pozitif bir ilişki bulunmuştur. Sonuçta, üniversite öğrencileri hayatı anlamlı ve amaçlı bulsalar dahi erteleme davranışına yönelebilmektedir. Bu sebeple erteleme davranışı ile ilgili bireysel ve grup çalışmaları yapılarak, sorunun çözümü ile mücadele edilmesi önerilmektedir.
hayatın amacı genel erteleme üniversite öğrencileri. the meaning of life the purpose of life general procrastination university students.
Although people struggle for their purposes, some consider their purposes as being able to discover the meaning of their lives. University students question the reasons for their behaviors they display and their purposes on the path to being an individual, and enter a quest in order to reach them. It is possible to see procrastination behavior by postponing a planned work to a later time period without a valid reason while chasing time in daily life. The origin of procrastination behavior starts with the humanity and is observed in small groups. Procrastination has entered our lives as a result of the individuals in groups postponing what they are supposed to do. The subject of the research is to determine whether the search of the university students for both the meaning and the purpose of life in the current period is related to the general procrastination behavior. The aim of the study was to investigate the relationship between discovering the meaning and purpose of life behavior and procrastination behavior in the students studying in university through certain demographic variables. The study was conducted with the participation of 178 students.The study group were 3rd and 4th year students studying in Guidance, Philosophy, Theology and Painting-Handcraft departments. In the analysis of the data, frequency tables, t test, ANOVA and correlation, Mann- Whitney U and Kruskal-Wallis tests were employed. It was found that while there was a positive moderate correlation between the meaning and the purpose of life and procrastination behavior, the meaning and purpose of life scale significantly differed from general procrastination behavior. In conclusion, it was determined that even if university students find their lives meaningful and purposeful, they may be inclined towards procrastination behavior. Therefore, it is recommended that individual and group studies should be conducted on procrastination behavior, and that an effort should be made in order to find a solution to the problem.
genel erteleme üniversite öğrencileri. the meaning of life the purpose of life general procrastination university students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Education |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2024 |
Submission Date | December 5, 2022 |
Published in Issue | Year 2024 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.