Research Article
BibTex RIS Cite

Çocukların İnce ve Kaba Motor Gelişimlerine Oyun Etkinliklerinin Etkisinin İncelenmesi

Year 2018, Volume: 20 Issue: 1, 243 - 258, 22.06.2018

Abstract

Araştırmada anasınıfına devam eden beş yaşındaki çocukların ince ve
kaba motor gelişimlerine oyun etkinliklerinin etkisinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırma Çankırı il merkezinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı
iki anasınıfında gerçekleştirilmiştir. Okullardan biri deney (40 çocuk) diğeri
kontrol (40 çocuk) grubunu oluşturmuştur. Araştırmada oyun etkinliklerinin
etkisini belirlemek amacı ile ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel
desen kullanılmıştır. Veriler “Genel Bilgi Formu” ve Aral vd. tarafından
Türkçeye uyarlanan “Brigance Erken
Gelişim Envanteri II” ile toplanmıştır. Deney grubuna okul öncesi eğitim
programlarına ek olarak sekiz hafta süre ile haftada üç kez oyun etkinlikleri
uygulanmıştır. Kontrol grubundaki çocuklara kendi öğretmenleri tarafından
hazırlanan ve uygulanan okul öncesi eğitim programı uygulanmıştır. Verilerin
analizinde Shapiro-Wilk ve Mann Whitney U testleri kullanılmıştır Araştırma
sonucunda deney grubundaki çocukların ince ve kaba motor gelişimi erişi (son
test-ön test) puan ortalamalarının kontrol grubundaki çocukların ince ve kaba
motor gelişimi erişi puan ortalamalarından anlamlı düzeyde yüksek olduğu
görülmüştür (p<0.05).

References

  • Aral, N., Gürsoy, F. ve Köksal, A. 2001. Okul Öncesi Eğitimde Oyun, İstanbul: YaPa Yayınları.
  • Aral, N., Baran, G., Gürsoy, F., Köksal Akyol, A., Bütün Ayhan, A., Erdoğan, S. ve Yıldız Bıçakçı, M. 2008. “Brigance Erken Gelişim Envanteri II’nin Altı Yaş Türk Çocukları için Uyarlama Çalışması”, Çağdaş Eğitim Dergisi, 33(353), 4-12.
  • Baran, G. 2011. “Çocuk Gelişimine Giriş”, İçinde: Çocuk Gelişimi (Ed: N. Aral ve G. Baran), İstanbul: YaPa Yayınları.
  • Bayram, N. 2009. Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi (2. Baskı), Bursa: Ezgi Yayınevi.
  • Berk, L.E. 2013. Child Development (9th Ed.), New Jersey: Pearson Education.
  • Boz, M. ve Güngör Aytar, A. 2012. “Okul Öncesi Çocuklarında Temel Hareket Eğitimi Programının Hareket Becerilerine Etkisi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 1, 51-59.
  • Brigance, A.H. 2004. “Brigance Diagnostic Inventory of Early Development-Second Edition (IED-II). N. Billerica, MA: Curriculum Associates”, https://uofa.ualberta.ca/-/media/ualberta/faculties-and-programs/centres-institutes/community-university-partnership/resources/tools---assessment/brigance-ied-iijune-2012.pdf, (Erişim Tarihi: 5.12.2015).
  • Bukatko, D., and Daehler, M.W. 2004. Child Development A Thematic Approach (5th Ed.), Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Burns, Y., O’Callaghan, M., McDonell, B., and Rogers, Y. 2004. “Movement and Motor Development in ELBW Infants at 1 Year Is Related to Cognitive and Motor Abilities at 4 Years”, Early Human Development, 80, 19-29.
  • Büyüköztürk, Ş. 2012. Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı (16. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • Can Yaşar, M. ve Kaya, Ü.Ü. 2017. “Motor Gelişim”, İçinde: Çocuk Gelişimi (Ed: N. Aral), Eskişehir: Açık Öğretim Fakültesi Yayını.
  • Çoban, B. ve Nacar, E. 2006. Okul Öncesi Eğitimde Eğitsel Oyunlar, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Draper, C.E., Achmat, M., Forbes, J., and Lambert, E.V. 2012. “Impact of A Community-Based Programme for Motor Development on Gross Motor Skills and Cognitive Function in Preschool Children from Disadvantaged Settings”, Early Child Development and Care, 182(1):137-152.
  • Durualp, E. ve Aral, N. 2015. Oyun Temelli Sosyal Beceri Eğitimi (2. Baskı), Ankara: Vize Basın Yayın.
  • Durualp, E. ve Aral, N. 2017. “Oyunun Gelişimi ve Türleri”, İçinde Okul Öncesi Eğitimde Oyun (Ed: A.B. Aksoy), Ankara: Hedef CS Yayıncılık.
  • Feldman, R.S. 2004. Child Development (3rd Ed.), New Jersey: Pearson Education.
  • Goyakla Apache, R.R. 2005. “Activity-based Intervention in Motor Skill Development”, Perceptual and Motor Skills, 100(3c), 1011-1020.
  • Goyen, A.T., and Lui, K. 2002. “Longitudinal Motor Development of Apparently Normal High-Risk Infants at 18 Months, 4, and 5 Years”, Early Human Development, 70, 103-115.
  • Gürsoy, F. ve Özaslan, H. 2017. “Çocuk Gelişimine Giriş”, İçinde: Çocuk Gelişimi (Ed: N. Aral), Eskişehir: Açık Öğretim Fakültesi Yayını.
  • Haibach, P.S., Reid, G., and Collier, D.H. 2011. Motor Learning and Development, Illinois: Human Kinetics.
  • Hardy, L.L., King, L., Farrell, L., Macniven, R., and Howlett, S. 2010. “Fundamental Movement Skills among Australian Preschool Children”, Journal of Science and Medicine in Sport, 13, 503-508.
  • Harten, N., Olds, T., and Dollman, J. 2008. “The Effects of Gender, Motor Skills and Play Area on The Free Play Activities of 8-11 Year Old School Children”, Health and Place, 14, 386-393.
  • Haywood, K.M., Roberton, M.A., and Getchell, N. 2011. Advanced Analysis of Motor Development, Illinois: Human Kinetics.
  • İnan, H.Z. 2013. “Okul Öncesi Dönemde Fiziksel ve Motor Gelişim”, İçinde: Erken Çocukluk Döneminde Gelişim (Çev. Ed: B. Akman), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Olcucu, B. 2013. “The Effect of Physical Education with Coordination on the Development of Certain Motor Characteristics of 5-6 Years Old Children”, International Journal of Academic Research Part B, 5 (3), 102-107.
  • Pedük, Ş. 2011. “Psikomotor Gelişim”, İçinde: Çocuk Gelişimi (Ed: N. Aral ve G. Baran), İstanbul: YaPa Yayınları.
  • Piek, J.P., Dawson, L., Smith, L.M., and Gasson, N. 2008. “The Role of Early Fine and Gross Motor Development on Later Motor and Cognitive Ability”, Human Movement Science, 27, 668-681.
  • Ridgers, N.D., Stratton, G., and Fairclough, S.J. 2006. “Physical Activity Levels of Children During School Playtime”, Sports Medicine 36 (4):359-371.
  • San Bayhan, P. ve Artan, İ. 2005. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Saracho, O.N. 1996. “The Relationship between the Cognitive Style and Play Behaviors of 3 to 5 Year Old Children”, Personality and İndividual Differences, 21 (6), 863-876.
  • Seyrek, H. ve Sun, M. 2005. Okul Öncesi Eğitimde Oyun, İzmir: Müzik Eserleri Yayınları.
  • Shala, M. 2009. “Assessing Gross Motor Skills of Kosovar Preschool Children”, Early Child Development and Care, 179 (7), 969-976.
  • Sherry, K., and Draper, C.E. 2012. “The Relationship Between Gross Motor Skills and School Readiness in Early Childhood: Making The Case in South Africa”, Early Child Development and Care, 182, 1-18.
  • Son, S.H., and Meisels, S.J. 2006. “The Relationship of Young Children’s Motor Skills to Later Reading and Math Achievement”, Merrill-Palmer Quarterly, 52, 755-778.
  • Sun, S.H., Zhu, Y.C., Shih, C.L., Lin, C.H., and Wu, S.K. 2010. “Development and Initial Validation of the Preschooler Gross Motor Quality Scale”, Research in Developmental Disabilities, 31, 1187-1196.
  • Tezel, D. 2009. “Bir Aile Olmak”, İçinde: Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitimi (Ed: Y. Fazlıoğlu), İstanbul: Kriter Yayınları.
  • Ulutaş, A., Demir, E. ve Yayan, E.H. 2017. “Motor Gelişim Eğitim Programının 5-6 Yaş Çocukların Kaba ve İnce Motor Becerilerine Etkisinin İncelenmesi”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (3), 1523-1538.
  • Wang, J.H.T. 2004. “A Study on Gross Motor Skills of Preschool Children”, Journal of Research in Childhood Education, 19 (1), 32-43.
Year 2018, Volume: 20 Issue: 1, 243 - 258, 22.06.2018

Abstract

References

  • Aral, N., Gürsoy, F. ve Köksal, A. 2001. Okul Öncesi Eğitimde Oyun, İstanbul: YaPa Yayınları.
  • Aral, N., Baran, G., Gürsoy, F., Köksal Akyol, A., Bütün Ayhan, A., Erdoğan, S. ve Yıldız Bıçakçı, M. 2008. “Brigance Erken Gelişim Envanteri II’nin Altı Yaş Türk Çocukları için Uyarlama Çalışması”, Çağdaş Eğitim Dergisi, 33(353), 4-12.
  • Baran, G. 2011. “Çocuk Gelişimine Giriş”, İçinde: Çocuk Gelişimi (Ed: N. Aral ve G. Baran), İstanbul: YaPa Yayınları.
  • Bayram, N. 2009. Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi (2. Baskı), Bursa: Ezgi Yayınevi.
  • Berk, L.E. 2013. Child Development (9th Ed.), New Jersey: Pearson Education.
  • Boz, M. ve Güngör Aytar, A. 2012. “Okul Öncesi Çocuklarında Temel Hareket Eğitimi Programının Hareket Becerilerine Etkisi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 1, 51-59.
  • Brigance, A.H. 2004. “Brigance Diagnostic Inventory of Early Development-Second Edition (IED-II). N. Billerica, MA: Curriculum Associates”, https://uofa.ualberta.ca/-/media/ualberta/faculties-and-programs/centres-institutes/community-university-partnership/resources/tools---assessment/brigance-ied-iijune-2012.pdf, (Erişim Tarihi: 5.12.2015).
  • Bukatko, D., and Daehler, M.W. 2004. Child Development A Thematic Approach (5th Ed.), Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Burns, Y., O’Callaghan, M., McDonell, B., and Rogers, Y. 2004. “Movement and Motor Development in ELBW Infants at 1 Year Is Related to Cognitive and Motor Abilities at 4 Years”, Early Human Development, 80, 19-29.
  • Büyüköztürk, Ş. 2012. Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı (16. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • Can Yaşar, M. ve Kaya, Ü.Ü. 2017. “Motor Gelişim”, İçinde: Çocuk Gelişimi (Ed: N. Aral), Eskişehir: Açık Öğretim Fakültesi Yayını.
  • Çoban, B. ve Nacar, E. 2006. Okul Öncesi Eğitimde Eğitsel Oyunlar, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Draper, C.E., Achmat, M., Forbes, J., and Lambert, E.V. 2012. “Impact of A Community-Based Programme for Motor Development on Gross Motor Skills and Cognitive Function in Preschool Children from Disadvantaged Settings”, Early Child Development and Care, 182(1):137-152.
  • Durualp, E. ve Aral, N. 2015. Oyun Temelli Sosyal Beceri Eğitimi (2. Baskı), Ankara: Vize Basın Yayın.
  • Durualp, E. ve Aral, N. 2017. “Oyunun Gelişimi ve Türleri”, İçinde Okul Öncesi Eğitimde Oyun (Ed: A.B. Aksoy), Ankara: Hedef CS Yayıncılık.
  • Feldman, R.S. 2004. Child Development (3rd Ed.), New Jersey: Pearson Education.
  • Goyakla Apache, R.R. 2005. “Activity-based Intervention in Motor Skill Development”, Perceptual and Motor Skills, 100(3c), 1011-1020.
  • Goyen, A.T., and Lui, K. 2002. “Longitudinal Motor Development of Apparently Normal High-Risk Infants at 18 Months, 4, and 5 Years”, Early Human Development, 70, 103-115.
  • Gürsoy, F. ve Özaslan, H. 2017. “Çocuk Gelişimine Giriş”, İçinde: Çocuk Gelişimi (Ed: N. Aral), Eskişehir: Açık Öğretim Fakültesi Yayını.
  • Haibach, P.S., Reid, G., and Collier, D.H. 2011. Motor Learning and Development, Illinois: Human Kinetics.
  • Hardy, L.L., King, L., Farrell, L., Macniven, R., and Howlett, S. 2010. “Fundamental Movement Skills among Australian Preschool Children”, Journal of Science and Medicine in Sport, 13, 503-508.
  • Harten, N., Olds, T., and Dollman, J. 2008. “The Effects of Gender, Motor Skills and Play Area on The Free Play Activities of 8-11 Year Old School Children”, Health and Place, 14, 386-393.
  • Haywood, K.M., Roberton, M.A., and Getchell, N. 2011. Advanced Analysis of Motor Development, Illinois: Human Kinetics.
  • İnan, H.Z. 2013. “Okul Öncesi Dönemde Fiziksel ve Motor Gelişim”, İçinde: Erken Çocukluk Döneminde Gelişim (Çev. Ed: B. Akman), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Olcucu, B. 2013. “The Effect of Physical Education with Coordination on the Development of Certain Motor Characteristics of 5-6 Years Old Children”, International Journal of Academic Research Part B, 5 (3), 102-107.
  • Pedük, Ş. 2011. “Psikomotor Gelişim”, İçinde: Çocuk Gelişimi (Ed: N. Aral ve G. Baran), İstanbul: YaPa Yayınları.
  • Piek, J.P., Dawson, L., Smith, L.M., and Gasson, N. 2008. “The Role of Early Fine and Gross Motor Development on Later Motor and Cognitive Ability”, Human Movement Science, 27, 668-681.
  • Ridgers, N.D., Stratton, G., and Fairclough, S.J. 2006. “Physical Activity Levels of Children During School Playtime”, Sports Medicine 36 (4):359-371.
  • San Bayhan, P. ve Artan, İ. 2005. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Saracho, O.N. 1996. “The Relationship between the Cognitive Style and Play Behaviors of 3 to 5 Year Old Children”, Personality and İndividual Differences, 21 (6), 863-876.
  • Seyrek, H. ve Sun, M. 2005. Okul Öncesi Eğitimde Oyun, İzmir: Müzik Eserleri Yayınları.
  • Shala, M. 2009. “Assessing Gross Motor Skills of Kosovar Preschool Children”, Early Child Development and Care, 179 (7), 969-976.
  • Sherry, K., and Draper, C.E. 2012. “The Relationship Between Gross Motor Skills and School Readiness in Early Childhood: Making The Case in South Africa”, Early Child Development and Care, 182, 1-18.
  • Son, S.H., and Meisels, S.J. 2006. “The Relationship of Young Children’s Motor Skills to Later Reading and Math Achievement”, Merrill-Palmer Quarterly, 52, 755-778.
  • Sun, S.H., Zhu, Y.C., Shih, C.L., Lin, C.H., and Wu, S.K. 2010. “Development and Initial Validation of the Preschooler Gross Motor Quality Scale”, Research in Developmental Disabilities, 31, 1187-1196.
  • Tezel, D. 2009. “Bir Aile Olmak”, İçinde: Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitimi (Ed: Y. Fazlıoğlu), İstanbul: Kriter Yayınları.
  • Ulutaş, A., Demir, E. ve Yayan, E.H. 2017. “Motor Gelişim Eğitim Programının 5-6 Yaş Çocukların Kaba ve İnce Motor Becerilerine Etkisinin İncelenmesi”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (3), 1523-1538.
  • Wang, J.H.T. 2004. “A Study on Gross Motor Skills of Preschool Children”, Journal of Research in Childhood Education, 19 (1), 32-43.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ender Durualp 0000-0002-6645-6815

Neriman Aral 0000-0002-9266-938X

Publication Date June 22, 2018
Submission Date March 22, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 20 Issue: 1

Cite

APA Durualp, E., & Aral, N. (2018). Çocukların İnce ve Kaba Motor Gelişimlerine Oyun Etkinliklerinin Etkisinin İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 243-258.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Please Click for all Issues of the Journal.