Research Article
BibTex RIS Cite

Ergenlerin Sosyal Kaygı Düzeyleri ile Güvengenlik ve Özsaygıları arasındaki İlişki

Year 2018, Volume: 20 Issue: 2, 261 - 269, 15.09.2018
https://doi.org/10.32709/akusosbil.398991

Abstract

Bireyler
ihtiyaçlarını karşılarken sürekli iletişim ve etkileşim halindedir. Sağlıklı
sosyal ilişkiler oluşturmanın önünde ciddi bir engel olan sosyal kaygı ise en
basit şekilde bireyin olumsuz değerlendirilme korkusundan dolayı toplumsal
ilişkilerinde sıkıntı yaşamasıdır. Sosyal kaygı özellikle ergenlik döneminin
özelliklerinden dolayı ergenler arasında daha yaygın olabilmektedir. Güvengen ergenler
kendilerini daha rahat ifade edebilirken çekingen olan ergenler kendilerini
ifade edebilme konusunda sıkıntı yaşayabilmektedirler. Bu çalışmanın amacı
ergenlerin sosyal kaygı düzeyleri ile güvengenlik ve öz-saygıları arasındaki
ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu yaşları 14 ile 18 arasında
değişen 229 kadın (%62) ve 140 erkek (%38) olmak üzere toplam 369 lise
öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Ergenler için Sosyal Kaygı
Ölçeği, Kendini Belirleme (Güvengenlik) Ölçeği ve Coopersmith Öz-Saygı
Envanteri ile elde edilmiştir. Araştırmanın yordanan değişkeni sosyal kaygı ve yordayan
değişkenleri güvengenlik ve öz-saygı olarak belirlenmiştir. Elde edilen
verilerin analizi için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon tekniği ve çoklu
doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Güvengenlik ve öz-saygı ergenlerin
sosyal kaygılarının toplam varyansının % 42’ini açıklamaktadır. Araştırma
sonuçları incelendiğinde çekingenliğin ergenlerin sosyal kaygı düzeylerini
pozitif yönde anlamlı düzeyde yordadığı ve öz-saygının ise ergenlerin sosyal
kaygı düzeylerini negatif düzeyde anlamlı olarak yordadığı bulunmuştur. Bununla
birlikte güvengenlik ergenlerin sosyal kaygılarını anlamlı düzeyde
yordamamaktadır.

References

  • Aslan, S. (2013). Separation-individuation and assertiveness in late adolescents, Romanian Journal of Applied Psychology, 15 (1), 27-32.
  • Ahmad, Z., R., Bano, N., Ahmad, R. & Khanam, S., J. (2013). Social anxiety in adolescents: Does self-esteem matter?, Asian Journal of Social Sciences and Humanities, 2(2), 91-98.
  • Bhende, A.A. (1994) A study of sexuality of adolescent girls and boys in under privileged groups in Bombay. The Indian Journal of Social Work. LV (4), 557-571.
  • Chhabra, V., Bhatia, M.S., Gupta, S., Kumar, P. & Srivastava, S. (2009). Prevalence of social phobia in school-going adolescents in an urban area. Delhi Psychiatry Journal, 12(1), 18-25.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS veLISREL uygulamaları. Pegem Akademi: Ankara
  • Cruz, E.L., Martins, P.D. & Diniz, P.R. (2017). Factors related to the association of social anxiety disorder and alcohol use among adolescents: A systematic review. Journal de Pediatria, 93, 442-451.
  • Eren-Gümüş, A. (2006). Sosyal kaygının benlik saygısına ve işlevsel olmayan tutumlara göre yordanması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 26, 63-75.
  • Eriş, Y. & İkiz, F.,E. (2013). Ergenlerin benlik saygısı ve sosyal kaygı düzeyleri arasındaki ilişki ve kişisel değişkenlerin etkileri, Turkish Studies, 8(6), 179-193.
  • Erkan, Z., Güçray, S. & Çam, S. (2002) Ergenlerin sosyal kaygı düzeylerinin ana baba tutumları ve cinsiyet açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(10), 64-75.
  • Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E. (2006). How to design and evaluate research in education (6th ed.). Boston, MA: The McGraw-Hill Companies.Gruber, K. & Heimberg, R.G. (1997). A cognitive-behavioral treatment package for social anxiety. (Ed: Yalom, I.D. & Walton, T.R.), Treating anxiety disorders. San Fransisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Hamarta, E. (2009). Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 8(3).
  • Kashdan, T., B. (2007). Social anxiety spectrum and diminished positive experiences: Theoretical synthesis and meta-analysis, Clinical Psychological Review, 27, 348-365
  • La Greca, A. M, & Lopezen. (1998). Social anxiety among adolescent, Linkages with peer relations and friendships. Journal of Abnormal Psychology, 26, 83-94.
  • Leary, M.R (2001). Social anxiety as an early earning system: A refinement and extention of the self presentational theory. (Ed: Hofmann, S.G. & DiBartolo, P.M.), From social anxiety to social phobia, multiple perspectives, (321-334) Boston: Allyn and Bacon.
  • Leary, M., R. & Hoyle, R., H. (2009). Handbook of individual differences in social behaviour. London: The Guilford Press.
  • Lee, S. J. (2009). Online communication and adolescent social ties: Who benefits more from Internet use?. Journal of Computer-Mediated Communication, 14(3), 509-531.
  • McWhirter, J. & Voltan-Acar, N. (2005). Çocukla iletişim. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Mehtalia, K. & Vankar, G., K. (2004). Social anxiety in adolescents, Indian Journal of Psychiatry, 46(3), 221-227.
  • Mofrad, S., K. & Mehrabi, T. (2015). The role of self-efficacy and assertiveness in aggression among high-school students in Isfahan. Journal of Medicine and Life, 8 (4), 225-231.
  • Parto, M. (2011). Problem solving, self efficacy and mental health in adolescents: Assesing the mediating role of assertiveness. Social and Behavioral Sciences, 30, 644-648.
  • Pontillo, M., Guerrera, S., Ornella, S. Tata, M., C., Averna, R., Vicari, S. & Armando, M. (2017). An overview of recent findings on social anxiety disorder in adolescents and young adults at clinical high risk for psychosis. Brain Sciences, 7(127), 2-9.
  • Sarkova, M., Sleskova, M., B., Orosova, O., Geckova, A., M., Katreniakova, Z., Klein D., Heuvel, W. & Dijk, J., P. (2013). Associations between assertiveness, psychological well-being and self-esteem in adolescents. Journal of Applied Social Psychology, 43, 147-154.
  • Shanmugam, V. & Kathyayini, B., V. (2017). Assertiveness and self-esteem in Indian adolescents. Galore Interantional Journal of Health Sciences and Research, 2(4), 8-13.
  • Stopa, L., & Clark, D. M. (2000). Social phobia and interpretation of social events. Behaviour research and therapy, 38(3), 273-283.
  • Tassin, C., Reynaert, C., Jacques, D. & Zdanowicz, N. (2014). Anxiety disorders in adolescence. Psychiatria Danubina, 26(1), 27-30.
  • Townsend, M., C. (2012). Psychiatry mental health nursing. Seventh edition: Jaypee publications, 43-46).
  • Voltan-Acar, N.(1995). Psikolojik danışmada çeviri sorunu. Bilim ve Ütopya Dergisi, 14, 28-29.
  • Voltan-Acar, N. & Öğretmen, T.(2007). Kendini belirleme(güvengenlik) ölçeği geliştirme çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 3(27), 67-78.
  • Voltan-Acar, N., Arıcıoğlu, A., Gültekin, F. & Gençtanırım, D. (2008). Üniversite öğrencilerinin güvengenlik düzeylerinin incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 342-350.
  • Yiğit, H. (2010). Ergenlerin benlik saygılarının yaşam doyumu ve bazı özlük nitelikleri açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Yousaf, S. (2015). The relation betweeen self-esteem, parenting style and social anxiety in girls. Journal of Education and Practice, 6(1), 140-142.

The Relationship between Assertiveness Self-Esteem and Social Anxiety of Adolescent

Year 2018, Volume: 20 Issue: 2, 261 - 269, 15.09.2018
https://doi.org/10.32709/akusosbil.398991

Abstract

References

  • Aslan, S. (2013). Separation-individuation and assertiveness in late adolescents, Romanian Journal of Applied Psychology, 15 (1), 27-32.
  • Ahmad, Z., R., Bano, N., Ahmad, R. & Khanam, S., J. (2013). Social anxiety in adolescents: Does self-esteem matter?, Asian Journal of Social Sciences and Humanities, 2(2), 91-98.
  • Bhende, A.A. (1994) A study of sexuality of adolescent girls and boys in under privileged groups in Bombay. The Indian Journal of Social Work. LV (4), 557-571.
  • Chhabra, V., Bhatia, M.S., Gupta, S., Kumar, P. & Srivastava, S. (2009). Prevalence of social phobia in school-going adolescents in an urban area. Delhi Psychiatry Journal, 12(1), 18-25.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS veLISREL uygulamaları. Pegem Akademi: Ankara
  • Cruz, E.L., Martins, P.D. & Diniz, P.R. (2017). Factors related to the association of social anxiety disorder and alcohol use among adolescents: A systematic review. Journal de Pediatria, 93, 442-451.
  • Eren-Gümüş, A. (2006). Sosyal kaygının benlik saygısına ve işlevsel olmayan tutumlara göre yordanması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 26, 63-75.
  • Eriş, Y. & İkiz, F.,E. (2013). Ergenlerin benlik saygısı ve sosyal kaygı düzeyleri arasındaki ilişki ve kişisel değişkenlerin etkileri, Turkish Studies, 8(6), 179-193.
  • Erkan, Z., Güçray, S. & Çam, S. (2002) Ergenlerin sosyal kaygı düzeylerinin ana baba tutumları ve cinsiyet açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(10), 64-75.
  • Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E. (2006). How to design and evaluate research in education (6th ed.). Boston, MA: The McGraw-Hill Companies.Gruber, K. & Heimberg, R.G. (1997). A cognitive-behavioral treatment package for social anxiety. (Ed: Yalom, I.D. & Walton, T.R.), Treating anxiety disorders. San Fransisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Hamarta, E. (2009). Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 8(3).
  • Kashdan, T., B. (2007). Social anxiety spectrum and diminished positive experiences: Theoretical synthesis and meta-analysis, Clinical Psychological Review, 27, 348-365
  • La Greca, A. M, & Lopezen. (1998). Social anxiety among adolescent, Linkages with peer relations and friendships. Journal of Abnormal Psychology, 26, 83-94.
  • Leary, M.R (2001). Social anxiety as an early earning system: A refinement and extention of the self presentational theory. (Ed: Hofmann, S.G. & DiBartolo, P.M.), From social anxiety to social phobia, multiple perspectives, (321-334) Boston: Allyn and Bacon.
  • Leary, M., R. & Hoyle, R., H. (2009). Handbook of individual differences in social behaviour. London: The Guilford Press.
  • Lee, S. J. (2009). Online communication and adolescent social ties: Who benefits more from Internet use?. Journal of Computer-Mediated Communication, 14(3), 509-531.
  • McWhirter, J. & Voltan-Acar, N. (2005). Çocukla iletişim. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Mehtalia, K. & Vankar, G., K. (2004). Social anxiety in adolescents, Indian Journal of Psychiatry, 46(3), 221-227.
  • Mofrad, S., K. & Mehrabi, T. (2015). The role of self-efficacy and assertiveness in aggression among high-school students in Isfahan. Journal of Medicine and Life, 8 (4), 225-231.
  • Parto, M. (2011). Problem solving, self efficacy and mental health in adolescents: Assesing the mediating role of assertiveness. Social and Behavioral Sciences, 30, 644-648.
  • Pontillo, M., Guerrera, S., Ornella, S. Tata, M., C., Averna, R., Vicari, S. & Armando, M. (2017). An overview of recent findings on social anxiety disorder in adolescents and young adults at clinical high risk for psychosis. Brain Sciences, 7(127), 2-9.
  • Sarkova, M., Sleskova, M., B., Orosova, O., Geckova, A., M., Katreniakova, Z., Klein D., Heuvel, W. & Dijk, J., P. (2013). Associations between assertiveness, psychological well-being and self-esteem in adolescents. Journal of Applied Social Psychology, 43, 147-154.
  • Shanmugam, V. & Kathyayini, B., V. (2017). Assertiveness and self-esteem in Indian adolescents. Galore Interantional Journal of Health Sciences and Research, 2(4), 8-13.
  • Stopa, L., & Clark, D. M. (2000). Social phobia and interpretation of social events. Behaviour research and therapy, 38(3), 273-283.
  • Tassin, C., Reynaert, C., Jacques, D. & Zdanowicz, N. (2014). Anxiety disorders in adolescence. Psychiatria Danubina, 26(1), 27-30.
  • Townsend, M., C. (2012). Psychiatry mental health nursing. Seventh edition: Jaypee publications, 43-46).
  • Voltan-Acar, N.(1995). Psikolojik danışmada çeviri sorunu. Bilim ve Ütopya Dergisi, 14, 28-29.
  • Voltan-Acar, N. & Öğretmen, T.(2007). Kendini belirleme(güvengenlik) ölçeği geliştirme çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 3(27), 67-78.
  • Voltan-Acar, N., Arıcıoğlu, A., Gültekin, F. & Gençtanırım, D. (2008). Üniversite öğrencilerinin güvengenlik düzeylerinin incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 342-350.
  • Yiğit, H. (2010). Ergenlerin benlik saygılarının yaşam doyumu ve bazı özlük nitelikleri açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Yousaf, S. (2015). The relation betweeen self-esteem, parenting style and social anxiety in girls. Journal of Education and Practice, 6(1), 140-142.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Özlem Tagay 0000-0002-9821-5960

Özgür Önen 0000-0002-3715-7488

İbrahim Can Polat This is me 0000-0001-8346-1758

Publication Date September 15, 2018
Submission Date February 26, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 20 Issue: 2

Cite

APA Tagay, Ö., Önen, Ö., & Polat, İ. C. (2018). Ergenlerin Sosyal Kaygı Düzeyleri ile Güvengenlik ve Özsaygıları arasındaki İlişki. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 261-269. https://doi.org/10.32709/akusosbil.398991

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Please Click for all Issues of the Journal.