Conference Paper
BibTex RIS Cite

Testing Relationship between Services Confidence Index and Borsa Istanbul Services Sub-Indices

Year 2018, Volume: 20 Issue: 2, 271 - 282, 15.09.2018

Abstract

In Turkey, services sector meets more than 50% of GDP and as well as employment. In this respect, any positive or negative expectation in the sector will affect the sub-sectors and companies related to it. In this study, the existence of cointegration relationship between service confidence index (SCI) and BIST Services sub-indices is investigated for the period of January 2011 to December 2017. Monthly price data related to BIST Electricity, BIST Transportation, BIST Tourism, BIST Trade and BIST Communication indices are used in the study. Bound test results indicated that there is cointegration relationship between SCI and BIST Tourism index. Furthermore, it is determined that there is a short-run relationship between the SCI and the BIST Tourism index and it is found that an increase in the SCI affects BIST tourism index positively. Finally, Toda-Yamamoto test results revealed that there is bidirectional causality relationship between SCI and BIST Tourism index. 

References

  • Al Barghouthi, S., Qureshi, S., Ur Rehman, I., Shahzad, F. ve Qureshi, F. (2017). “Consumer Confidence and Sectoral Stock Returns in China: Evidence from Multiresolutions Wavelet and Granger Coherence Analyses”, International Journal of Business & Society, 18(3):479-502.
  • Ayuningtyas, R. ve Koesrindartoto, D. P. (2014). “The Relationship between Business Confidence, Consumer Confidence, and Indexes Return: Empirical Evidence in Indonesia Stock Exchange”, International Conference on Trends in Economics, Humanities and Management, 21-25.
  • Chen, M. (2015). “Understanding the Impact of Changes in Consumer Confidence on Hotel Stock Performance in Taiwan”, International Journal of Hospitality Management, 50:55-65.
  • Çağlayan, E. (2006). “Enflasyon, Faiz Oranı ve Büyümenin Yurtiçi Tasarruflar Üzerindeki Etkileri”, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 21(1): 423-438.
  • Dickey, D.A. ve Fuller, W.A. (1981). “Likelihood Ratio Statistics for Autoregressive Time Series with a Unit Root, Econometrica”, 49(4): 1057-1072.
  • Eyüboğlu, S. ve Eyüboğlu, K. (2018). “Borsa İstanbul Sektör Endeksleri İle Döviz Kurları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: ARDL Modeli”, Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1): 8-28.
  • Fisher, K. L., Statman, M. (2003). “Consumer Confidence and Stock Returns”, The Journal of Portfolio Management, 30(1): 115-127.
  • Hsu, C. C., Lin, H. Y., ve Wu, J. Y. (2011). “Consumer Confidence and Stock Markets: The Panel Causality Evidence”, International Journal of Economics and Finance, 3(6): 91- 98.
  • İskenderoğlu, Ö. ve Akdağ, S. (2017). “Finansal Hizmetler Güven Endeksinin Geçerliliğinin İncelenmesi: Türkiye Örneği”, Uluslararası Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 3(4): 625-633.
  • Jansen, W. J. ve Nahuis, N. J. (2003). “The Stock Market and Consumer Confidence: European Evidence”, Economics Letters, 79(1): 89-98.
  • Otoo, M. W. (1999). “Consumer Sentiment and the Stock Market”, Divisions of Research & Statistics and Monetary Affairs, Federal Reserve Board.
  • Özsağır, A., ve Akın A. (2012). “Hizmetler Sektörü İçinde Hizmet Ticaretinin Yeri ve Karşılaştırmalı Bir Analizi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 41: 311-331.
  • Pesaran, M. H., Shin, Y. ve Smith, R. J. (2001). “Bounds Testing Approaches to the Analysis of Level Relationships”, Journal of Applied Econometrics, 16(3): 289-326.
  • Phillips, P. C. ve Perron, P. (1988). “Testing for a Unit Root in Time Series Regression”, Biometrika, 75(2): 335-346.
  • Saçık, S. ve Karaçayır, E. (2015). “Türkiye’de Cari İşlemler Hesabının Finansmanı: ARDL Sınır Testi Yaklaşımı”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33: 155-166.
  • Schmeling, M. (2009). “Investor Sentiment and Stock Returns: Some International Evidence”, Journal of Empirical Finance, 16(3): 394-408.
  • Taşkesenlioğlu, Z. (2009). Hizmet Sektör Raporu 2009. MÜSİAD Araştırma Raporları 63, 49s.
  • Toda, H. Y. ve Yamamoto, T. (1995). “Statistical Inference in Vector Autoregressions with Possibly Integrated Process”, Journal of Econometrics, 66: 225-250.

Hizmet Güven Endeksi İle Hizmet Sektör Alt Endeksleri Arasındaki İlişkisinin Test Edilmesi

Year 2018, Volume: 20 Issue: 2, 271 - 282, 15.09.2018

Abstract

Türkiye’de
hizmet sektörü hem GSYİH’nin hem de istihdamın %50’den fazlasını tek başına
karşılamaktadır. Bu açıdan sektördeki herhangi bir olumlu veya olumsuz beklenti
kendisine bağlı alt sektörleri ve şirketleri etkileyebilecektir. Bu çalışmada
Ocak 2011-Aralık 2017 dönemi için hizmet güven endeksi (HGE) ile BIST Hizmetler
sektörü alt endeksleri arasındaki eşbütünleşme ilişkisinin varlığı
araştırılmıştır.  Çalışmada BIST Elektrik,
BIST Ulaştırma, BIST Turizm, BIST Ticaret, BIST İletişim endekslerine ilişkin
aylık fiyat verileri kullanılmıştır. Yapılan Sınır testi sonucunda, HGE ile
sadece BIST Turizm endeksi arasında eşbütünleşme ilişkisinin var olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca kısa dönemde Turizm endeksi ile HGE’nin ilişkili
olduğu ve güvendeki artışın Turizm endeksini pozitif yönde etkilediği
belirlenmiştir. Son olarak Toda-Yamamoto testi ile seriler arasındaki
nedensellik ilişkisi araştırılmış ve HGE ile BIST Turizm endeksi arasında çift
yönlü nedensellik ilişkisinin olduğu bulunmuştur. 

References

  • Al Barghouthi, S., Qureshi, S., Ur Rehman, I., Shahzad, F. ve Qureshi, F. (2017). “Consumer Confidence and Sectoral Stock Returns in China: Evidence from Multiresolutions Wavelet and Granger Coherence Analyses”, International Journal of Business & Society, 18(3):479-502.
  • Ayuningtyas, R. ve Koesrindartoto, D. P. (2014). “The Relationship between Business Confidence, Consumer Confidence, and Indexes Return: Empirical Evidence in Indonesia Stock Exchange”, International Conference on Trends in Economics, Humanities and Management, 21-25.
  • Chen, M. (2015). “Understanding the Impact of Changes in Consumer Confidence on Hotel Stock Performance in Taiwan”, International Journal of Hospitality Management, 50:55-65.
  • Çağlayan, E. (2006). “Enflasyon, Faiz Oranı ve Büyümenin Yurtiçi Tasarruflar Üzerindeki Etkileri”, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 21(1): 423-438.
  • Dickey, D.A. ve Fuller, W.A. (1981). “Likelihood Ratio Statistics for Autoregressive Time Series with a Unit Root, Econometrica”, 49(4): 1057-1072.
  • Eyüboğlu, S. ve Eyüboğlu, K. (2018). “Borsa İstanbul Sektör Endeksleri İle Döviz Kurları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: ARDL Modeli”, Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1): 8-28.
  • Fisher, K. L., Statman, M. (2003). “Consumer Confidence and Stock Returns”, The Journal of Portfolio Management, 30(1): 115-127.
  • Hsu, C. C., Lin, H. Y., ve Wu, J. Y. (2011). “Consumer Confidence and Stock Markets: The Panel Causality Evidence”, International Journal of Economics and Finance, 3(6): 91- 98.
  • İskenderoğlu, Ö. ve Akdağ, S. (2017). “Finansal Hizmetler Güven Endeksinin Geçerliliğinin İncelenmesi: Türkiye Örneği”, Uluslararası Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 3(4): 625-633.
  • Jansen, W. J. ve Nahuis, N. J. (2003). “The Stock Market and Consumer Confidence: European Evidence”, Economics Letters, 79(1): 89-98.
  • Otoo, M. W. (1999). “Consumer Sentiment and the Stock Market”, Divisions of Research & Statistics and Monetary Affairs, Federal Reserve Board.
  • Özsağır, A., ve Akın A. (2012). “Hizmetler Sektörü İçinde Hizmet Ticaretinin Yeri ve Karşılaştırmalı Bir Analizi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 41: 311-331.
  • Pesaran, M. H., Shin, Y. ve Smith, R. J. (2001). “Bounds Testing Approaches to the Analysis of Level Relationships”, Journal of Applied Econometrics, 16(3): 289-326.
  • Phillips, P. C. ve Perron, P. (1988). “Testing for a Unit Root in Time Series Regression”, Biometrika, 75(2): 335-346.
  • Saçık, S. ve Karaçayır, E. (2015). “Türkiye’de Cari İşlemler Hesabının Finansmanı: ARDL Sınır Testi Yaklaşımı”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33: 155-166.
  • Schmeling, M. (2009). “Investor Sentiment and Stock Returns: Some International Evidence”, Journal of Empirical Finance, 16(3): 394-408.
  • Taşkesenlioğlu, Z. (2009). Hizmet Sektör Raporu 2009. MÜSİAD Araştırma Raporları 63, 49s.
  • Toda, H. Y. ve Yamamoto, T. (1995). “Statistical Inference in Vector Autoregressions with Possibly Integrated Process”, Journal of Econometrics, 66: 225-250.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Sinem Eyüboğlu 0000-0002-3525-9173

Kemal Eyüboğlu 0000-0002-2108-9732

Publication Date September 15, 2018
Submission Date April 3, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 20 Issue: 2

Cite

APA Eyüboğlu, S., & Eyüboğlu, K. (2018). Hizmet Güven Endeksi İle Hizmet Sektör Alt Endeksleri Arasındaki İlişkisinin Test Edilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 271-282. https://doi.org/10.32709/akusosbil.412191

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Please Click for all Issues of the Journal.