Bu çalışmada özel/üstün yetenekli lise öğrencilerinin sınav kaygısı
puanları üzerinde yaratıcı drama temelli sınav kaygısı ile başetme çalışmasının
etkililiğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın deney ve kontrol grubunu
2016-2017 eğitim öğretim yılında Bilim ve Sanat Merkezine devam eden 28
özel/üstün yetenekli lise öğrencisi oluşturmuştur. Bu öğrencilerden 14’ü deney
(5 erkek, 9 kız) grubunda 14’ü kontrol grubunda (4 erkek, 10 kız) yer
almaktadır. Çalışmada deney grubuna katılanlar gönüllülük esasına göre
belirlenmiştir. Deney grubu ile 60 dakika süren 6 oturumluk yaratıcı drama
temelli sınav kaygısı ile başetme çalışması yapılmıştır. Çalışmada 20 maddeden
oluşan Sınav Kaygısı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada ön-test, son-test,
kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Yaratıcı drama temelli sınav
kaygısı ile başetme eğitimi çalışmasına katılan deney grubu katılımcılarının ve
bu uygulamaya katılmayan kontrol grubu katılımcıların son test puanları
karşılaştırılmış ve sınav kaygısı son test puanlarında deney grubu lehine
anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler: Üstün
yetenekli, Sınav, Sınav kaygısı, Yaratıcı drama
In this study, it was aimed to investigate the
effectiveness of the coping with test anxiety study based creative drama on
scores of gifted high school students. Experimental and control group of the
research comprised of 28 gifted high school students who attended Science and
Art Center in the 2016-2017 academic year. Of these students, 14 were in the
experimental group (5 males, 9 females) and 10 in the control group (4 males,
10 females). Participants in the study group were determined on a voluntary
basis. With the experiment group, 60-minute 6-sessions test anxiety study based
on creative drama was conducted. The Study Anxiety Scale consisting of 20 items
was used in the study. Pre-test, post-test, control group semi-experimental
design was used in the research. Participants of the experimental group participating
in the test anxiety training study based on creative drama and participants in
the control group who did not participate in this study were compared and there
were significant differences in the test anxiety post-test scores in favor of
the experimental group.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2019 |
Submission Date | August 8, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.