The purpose of this study is
to adapt into Turkish and analyze the validity and reliability of the second
and third parts of the Placement and Services Survey (PASS), namely
“Personal Definition Scale of Successful Inclusion of Students with ASD”
and “Scale of Factors for Successful Inclusion of Students with ASD”, developed
by Segall (2011) which is used to determine perceptions of classroom teachers
about educational practices through successful inclusion/integration of
students with autism spectrum disorder. Research data were collected from 231
primary school teachers (M= 41,48 years old, SD = 9,01) who worked in 85
primary schools in the state and private under the Tekirdağ and Edirne
Provincial Directorates of Education in the academic year of 2016-2017 and they
voluntarily agreed to participate in the research. In order to collect teachers' personal
information, General Information Form was used as a means of data collection in
the research. “Personal Definition Scale of Successful Inclusion of Students
with ASD" and "Scale of Factors for Successful Inclusion of Students
with ASD” were used to identify the perceptions of the classroom teachers. In
the study, firstly both scales were adapted to Turkish in terms of language and
culture. The internal reliability of the scales was calculated by Cronbach's
alpha method. Internal consistency value of Personal Definition Scale of
Successful Inclusion of Students with ASD was α=.86 and the internal
consistency value of the Scale of Factors for Successful Inclusion of Students
with ASD was α=.89. According to the findings, both scales were reliable and
valid and the use of the scales by teachers in Turkey was deemed appropriate.
Bu araştırmada, sınıf öğretmenlerinin
otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilerin katıldıkları başarılı kaynaştırma/bütünleştirme
yoluyla eğitim uygulamalarına ilişkin algılarını belirlemek amacıyla Segall (2011) tarafından geliştirilen
Yerleştirme ve Hizmet Anketi’nin (Placement and Services Survey-PASS) “Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilerin
Katıldıkları Başarılı Kaynaştırma/Bütünleştirme Yoluyla Eğitim Uygulamalarını
Tanımlama Ölçeği” (OBKTÖ) ile “Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilerin Katıldıkları
Başarılı Kaynaştırma/Bütünleştirme Yoluyla Eğitim Uygulamalarını Etkileyen
Faktörler Ölçeği’ (OBKEFÖ) olarak
adlandırılan ikinci ve üçüncü bölümünü Türkçe’ye uyarlamak, geçerlik ve
güvenirlik analizlerini yapmak amaçlanmıştır. Araştırma verileri
2016-2017 eğitim-öğretim yılında Tekirdağ ve Edirne İl Milli Eğitim Müdürlüklerine
bağlı devlet ve özel olmak üzere 85 ilkokulda görev yapan, araştırmaya gönüllü
olarak katılmayı kabul eden 231 sınıf öğretmeninin (M=41,48 yaş, SS=9,01) katılımı
ile toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, öğretmenlerin kişisel
bilgilerinin toplanması amacıyla Genel Bilgi Formu, sınıf öğretmenlerinin otizm
spektrum bozukluğu olan öğrencilerin katıldıkları başarılı kaynaştırma/bütünleştirme
yoluyla eğitim uygulamalarına ilişkin algılarını belirlemek amacıyla OBKTÖ ile OBKEFÖ kullanılmıştır. Araştırmada
öncelikle her iki ölçeğin dil ve kültürel açıdan Türkçe’ye uyarlanması
yapılmıştır. Ölçeklerin iç güvenirliği Cronbach’s alpha yöntemi ile hesaplanmıştır.
Araştırmada, OBKTÖ iç
tutarlılık değeri α= .86 ve OBKEFÖ
iç tutarlılık değeri ise α= .89 olarak bulunmuştur. Araştırma bulgularına göre
her iki ölçeğin de geçerli, güvenilir olduğu
ve Türkiye’deki öğretmenler ile kullanılması uygun görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Language and Literature |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | September 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.