Türkiye’de bir meslek
olarak öğretmen yetiştirme Osmanlı Devleti’nin modernleşme sürecinde açılan
okullarla başlamıştır. Osmanlı Devleti’nden alınan miras Türkiye
Cumhuriyeti’nde devam ettirilmiştir. Bunun yanında öğretmen yetiştiren yeni
kurumlar da açılmıştır. Cumhuriyet Dönemi’nde, ortaokullara öğretmen
yetiştirmek için ilk olarak Gazi Eğitim Enstitüsü açılmıştır. 1940’tan sonra,
aynı amaçla, eğitim enstitülerinin sayısı artmaya başlamıştır. Bu çalışma, 1946
sonrasında açılmasına karar verilen eğitim enstitülerinin yönetiminin nasıl
tasarlandığını ve uygulandığını açıklamayı amaçlamaktadır.
In Turkey, the profession of teacher training
started with the schools that were opened during the modernization period of
the Ottoman Empire. This inheritance from the Ottoman Empire was maintained in
the Republic of Turkey. In addition, new
teacher training institutions were also established. In the Republican Period,
the Gazi Education Institute was the first institute established in order to
train teachers for secondary schools.
After 1940, to serve the same purpose the number of education institutes
began to increase. The present study aims to describe how the administration of
the education institutes, that were founded after 1946, were designed and
implemented.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Language and Literature |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | April 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.