Hacı
Bektaş Veli, who is one of the important philosophers of Anatolia, contributed
enormously to the education of society in the period he lived. In this
research, it is aimed to reveal the thoughts of Hacı Bektaş Veli about the
education of people and it is tried to make an evaluation about this subject in
terms of ethno-pedagogy. In this study, quality research model was used and
data was obtained by searching the documents. The works of Hacı Bektaş Veli
such as Makâlât, Kitâbü’l Fevâid, Makâlât-ı Gaybiyye Kelimât-ı Ayniyye and
Emânet-i Hazreti Pir were handled within the scope of this investigation. The
data about the education gained from these works was categorized in two ways;
the general approach of Hacı Bektaş Veli towards the education and educational
principles. As a result of the research, it was seen that Hacı Bektaş Veli had
a humanistic education understanding that involved moral values, he gave
importance to wisdom and science very much, he adopted individual differences,
equality, loyalty of the guide and gradual education. It is possible to say that
his education understanding is a synthesise of idealism and progressivism. As
Hacı Bektaş Veli is an important value in Turkish culture, it is thought that
if his thoughts are understood in a correct way, they will contribute to
national education politics positively.
Anadolu’nun
önemli düşünürlerinden biri olan Hacı Bektaş Veli, yaşadığı dönemde toplumun
eğitilmesine büyük katkı sağlamıştır. Bu araştırmada, Hacı Bektaş Veli’nin
insan eğitimiyle ilgili düşüncelerini ortaya koymak amaçlanmış ve konuyla
ilgili etnopedagojik açıdan bir değerlendirme yapılmaya çalışılmıştır.
Çalışmada nitel araştırma modeli kullanılmış, veriler ise doküman incelemesi
yöntemiyle elde edilmiştir. Hacı Bektaş Veli’nin Makâlât, Kitâbü’l Fevâid,
Makâlât-ı Gaybiyye ve Kelimât-ı Ayniyye ve Emânet-i Hazret-i Pir adlı
eserleri, araştırma kapsamında ele
alınmıştır. Bu eserlerden eğitimle ilgili elde edilen veriler Hacı Bektaş
Veli’nin eğitime genel yaklaşımı ve benimsediği eğitim ilkeleri şeklinde iki
kategoriye ayrılmıştır. Araştırmanın sonucunda Hacı Bektaş Veli’nin ahlâki
değerler etrafında şekillenen hümanist bir eğitim anlayışına sahip olduğu; akla
ve ilime oldukça önem verdiği; mürşide bağlılık, bireysel farklılıklar, aşamalı
eğitim, eşitlik gibi ilkeleri benimsediği görülmüştür. Eğitim anlayışının,
idealizm ve ilerlemeciliğin bir sentezi olduğunu söylemek mümkündür. Hacı
Bektaş Veli’nin Türk kültüründe önemli bir değer olması nedeniyle fikirlerinin
doğru anlaşılmasının, milli eğitim politikalarına olumlu katkı sağlayacağı
düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2019 |
Submission Date | July 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 - Prof. Dr. Fuat Sezgin Special Issue |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.