2019 Prof. Dr. Fuat Sezgin Yılı” kapsamında düzenlenen etkinliklere
katkı sağlamak amacıyla yapılan bu çalışmada hem bilim tarihinin önemine hem de
Fuat Sezgin üzerinden İslam dünyasının bilim tarihindeki yerinin nasıl algılandığını
anlamayı amaçlamıştır. Çünkü bugün bilime bakış açımız ya tamamen batı kaynaklı
ya da geçmişe nostaljik geçişler yaparak muhteşem mazinin yeniden doğuşunun
peşine düşme şeklindedir. Bu iki durumda da taklidin ve mazinin yeniden arkaik
doğuşunun yansımasından başka bir şey değildir. Bilim tarihi her ne kadar
evrensel başarıların tarihi olsa da taşıdığı maddi kültür ögeleri ile de ortaya
çıktığı toplumu medeniyetin merkezine yerleştirir. Her başarı onu doğuran
medeniyetin adı ile anılır ve bulunduğu tarihsel dönemi temsil eder. Bu
çerçevede bilim tarihi çalışmaları önemli olsa da bilim algısı daha önemlidir.
“Fuat Sezgin Yılı” kapsamında yapılan etkinlikler sadece toplantı, konferans
vb. etkinliklerden ibaret kalırsa ancak günü kurtarır. Oysa asıl dikkat
edilmesi gereken, Sezgin’in de birçok söyleşisinde ve özel sohbetlerinde
vurguladığı gibi bilim tarihine katkı yapan medeniyetlerin mirasçısı olarak
Müslümanların bugün de bilim dünyasında sadece kendileri için değil tüm
insanlığın yararına bir şeyler yapacak bir medeniyet projesi fikrine sahip olup
olmadıklarıdır. Bu nedenle Fuat Sezgin üzerinden İslam dünyasının bilim
tarihindeki yerinin nasıl algılandığını anlamayı hedeflemekteyiz. Bunu yaparken
de, geleneği olmayan toplumların geleceği olmayacağı bilinciyle hareket ederek,
geçmişten bugüne ışık tutmanın bugünü doğru anlamada anahtar olacağı
kanaatindeyiz.
In
this study which was conducted to contribute to the activities organized within
the scope of “2019 Prof. Dr. Fuat Sezgin Year”, it is aimed to both the
importance of the history of science and how the Islamic world perceived in the
history of science through Fuat Sezgin because today our view to the science is
either completely originating from West or a pursuit of the rebirth of
magnificent past by making nostalgic transition to the past. In both cases,
this is nothing but a reflection of an archaic rebirth of past and an
imitation. Although the history of
science is the history of universal achievements, it puts the society in which
it emerges in the center of civilization thanks to the elements of its material
culture. Every success is named after the civilization in which it arises from
and represents the historical period it arised. In this context, the perception
of science is more important than the study of the history of science. If
activities organized in the scope of “Prof. Dr. Fuat Sezgin Year” are limited
to activities like meetings and conferences, they just save the day. However,
what needs to be taken into consideration, as Sezgin emphasized in many
interviews and private conversations, is whether Muslims, as inheritor of the
civilizations that contributed to the history of science, still have the idea
of a civilization Project that is for the benefit of not only themselves but
also whole humanity. Therefore, we aim to understand how the Islamic world
perceived through Fuat Sezgin in the history of science. While doing this, by
acting with the awareness that societies without tradition have no future, we
think that shedding light from the past to the present is the key to
understanding the present correctly.
Fuat Sezgin history of science perception of the history of science science in Islamic world
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2019 |
Submission Date | September 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 - Prof. Dr. Fuat Sezgin Special Issue |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.