Bu çalışmanın amacı günümüz dijital çağında ortaokul düzeyi müzik derslerinde Soundtrap Studio uygulaması kullanılmasının, öğrencilerin müziksel davranışlarına ve yaratıcılıklarına etkilerinin tespit edilmesidir. Nitel bir bakış açısıyla ele alınan araştırmada durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu Çanakkale Çan Şehit Engin Eker Ortaokulu 6., 7. ve 8. sınıflarda öğrenimlerini sürdüren öğrenciler oluşturmuştur. Soundtrap Studio uygulaması ile öğrencilerin kazandıkları müziksel davranış ve beceriler yoluyla müzik üretmenin müzik derslerine olan ilgi, tutum, davranış değişiklikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Aynı zamanda bu uygulama aracılığıyla dinledikleri müziklerin melodik, ritmik, biçimsel ve çalgısal öğelerini analiz edebilme yeterliğine ilişkin durumları belirlenmeye çalışılmıştır. Öğrencilerin Soundtrap Studio uygulaması yoluyla ne tür davranışlar kazandıkları ve bu uygulamanın kendi müziklerini oluşturabilme becerilerine yönelik etkileri nasıldır? sorularına cevap aranmıştır. Elde edilen bulgular ışığında müzik derslerinde dijital araçlar kullanılmasının öğrencilerin derse olan ilgilerini ve yaratıcılıklarını artırdığı ve öğrencilerin müziği melodik, ritmik, biçimsel ve çalgısal öğelerine ayırma becerilerini geliştirmeye yardımcı olabileceği sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this study is to determine the effects of using the Soundtrap Studio application in secondary school music lessons in today's digital age on students' musical behavior and creativity. A case study design was used in the research, which was approached from a qualitative perspective. The sample group of the research consisted of students studying in the 6th, 7th and 8th grades of Çanakkale Çan Şehit Engin Eker Secondary School. It was attempted to determine the changes in students' interest, attitude and behavior in music lessons through the musical behaviors and skills they acquired with the Soundtrap Studio application. At the same time, it was attempted to determine their status regarding the ability to analyze the melodic, rhythmic, formal and instrumental elements of the music they listened to through this application. The questions of what kind of behaviors students acquired through the Soundtrap Studio application and what are the effects of this application on their ability to create their own music were sought. In the light of the findings obtained, it was concluded that using digital tools in music lessons increased students' interest in the lesson and creativity and that it could help students develop their skills in separating music into melodic, rhythmic, formal and instrumental elements.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Education |
Journal Section | Education |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2024 |
Submission Date | December 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 26 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.