Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul Öğrencilerinin Müzik Eğitiminde Soundtrap Studio Uygulamasına İlişkin Görüşleri

Year 2024, Volume: 26 Issue: 3, 1017 - 1029, 27.09.2024
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1219506

Abstract

Bu çalışmanın amacı günümüz dijital çağında ortaokul düzeyi müzik derslerinde Soundtrap Studio uygulaması kullanılmasının, öğrencilerin müziksel davranışlarına ve yaratıcılıklarına etkilerinin tespit edilmesidir. Nitel bir bakış açısıyla ele alınan araştırmada durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu Çanakkale Çan Şehit Engin Eker Ortaokulu 6., 7. ve 8. sınıflarda öğrenimlerini sürdüren öğrenciler oluşturmuştur. Soundtrap Studio uygulaması ile öğrencilerin kazandıkları müziksel davranış ve beceriler yoluyla müzik üretmenin müzik derslerine olan ilgi, tutum, davranış değişiklikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Aynı zamanda bu uygulama aracılığıyla dinledikleri müziklerin melodik, ritmik, biçimsel ve çalgısal öğelerini analiz edebilme yeterliğine ilişkin durumları belirlenmeye çalışılmıştır. Öğrencilerin Soundtrap Studio uygulaması yoluyla ne tür davranışlar kazandıkları ve bu uygulamanın kendi müziklerini oluşturabilme becerilerine yönelik etkileri nasıldır? sorularına cevap aranmıştır. Elde edilen bulgular ışığında müzik derslerinde dijital araçlar kullanılmasının öğrencilerin derse olan ilgilerini ve yaratıcılıklarını artırdığı ve öğrencilerin müziği melodik, ritmik, biçimsel ve çalgısal öğelerine ayırma becerilerini geliştirmeye yardımcı olabileceği sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Altunışık, R. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Başuğur, D., İ., (2009). Müzik eğitiminde interaktif yazılımların kullanımı. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, 23-25 Eylül 2004.
  • Bayhan, D. (2007). İlköğretim öğrencilerinin akademik ve sosyal durumlarına ilişkin internet üzerinden iletilmesine yönelik görüşler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir
  • Bennett, S., Maton, K., ve Kervin, L. (2008). The ‘digital natives’ debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39(5), 775-786.
  • Can, M. Cihat, 2001, “Online Müzik Eğitimi”, Çağdaş Eğitim Dergisi, 276, 9-14,
  • Canyakan, S. (2017). Music technologist paradigms in music technology education Müzik teknolojisi eğitiminde müzik teknoloğu paradigması. Journal of Human Sciences, 14(4), 4838-4849.
  • Chen, C. W. J. (2015). Mobile learning: Using application Auralbook to learn aural skills. International journal of music education, 33(2), 244-259.
  • Çepni, S., & Ormancı, Ü. (2018). Doktora öğrencilerinin nitel araştırma yapmaya yönelik kaygıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(3), 875-886.
  • Demirbatır, R. E., & Çeliktaş, H. (2021). Müzik teorisi ve müziksel işitme eğitimi odaklı mobil uygulamaların içerikleri bakımından değerlendirilmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(3), 1717-1734.
  • Floros, G., & Siomos, K. (2013). The relationship between optimal parenting, Internet addiction and motives for social networking in adolescence. Psychiatry research, 209(3), 529-534.
  • Güdek, B., & Açıksöz, F. (2018). Teknolojik pedagojik içerik bilgisi modeli çerçevesinde müzik öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (65), 370-380.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, A. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma: teorik çerçeve-pratik öneriler-7 farklı nitel araştırma yaklaşımı-kalite ve etik hususlar. Seçkin Yayınları.
  • Igel, C., & Urquhart, V. (2012). Generation Z, meet cooperative learning. Middle School Journal, 43(4), 16Y21.
  • Kemp, S. (2018). Digital in 2018: World’s internet users pass the 4 billion mark. We are social, 30.
  • Kennedy, G., Dalgarno, B., Bennett, S., Judd, T., Gray, K., ve Chang, R. (2008). Immigrants and Natives: Investigating Differences Between Staff and Students’ Use of Technology. In Hello! Where are you in the Landscape of Educational Technology? Proceedings Ascilite. (pp. 484-492). Melbourne.
  • Kolukırık, S., & Akın, Y. (2017). Digital Society and Generation Z Youth: A Case Study in Kocaeli. Innovation and Global 2, 12.
  • Lehimler, E. (2018). The influence of online audition programs used in extracurricular auditory activities upon the musical auditory ability. International Online Journal of Educational Sciences, 10(3), 263-282.
  • Levendoğlu, O. (2004). Teknoloji destekli çağdaş müzik eğitimi. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu Bildirisi, 7-10.
  • Oblinger, D., & Oblinger, J. (2005). Is it age or IT: First steps toward understanding the net generation. Educating the net generation, 2(1-2), 20.
  • Önder, O., & Yıldız, G. (2015). Müzik uygulamalarında tablet bilgisayar (ipad) kullanımı. Art-e Sanat Dergisi, 8(15), 127-154.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5)
  • Somyürek, S., ve Karabulut Çoşkun, B. (2013). Digital competence: Is it an innate talent of the new generation or an ability that must be developed? British Journal of Educational Technology, 44(5), E163-E166.
  • Sonmez, V., & Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmis bilimsel arastirma yöntemleri. Anı Yayıncılık
  • Swanzen, R. (2018). Facing the generation chasm: The parenting and teaching of Generations Y and Z. International Journal of Child, Youth and Family Studies, 9(2), 125-150.
  • Schroer, W. J. (2008). Generations X, Y, Z and the others. The Portal, 40, 9. http://iam.files.cms- plus.com/newimages/portalpdfs/2008_03_04.pdf adresinden erişilmiştir. (erişim tarihi:18.10.2022).
  • Seemiller, C., & Grace, M. (2016). Generation Z goes to college. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Tari, A. (2011). Z generáció. Budapest: Tericum Kiadó Kft.
  • Turner, A. (2015). Generation Z: Technology and social interest. The Journal of Individual Psychology, 71(2), 103-113. Twenge, J. M. (2017). iGen: Why today’s super-connected kids are growing up less rebellious, more tolerant, less happy- and completely unprepared for adulthood and what that means for the rest of us. New York: Atria Books.
  • Taşkıran, A. (2017). Dijital çağda yükseköğretim. Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 96-109.
  • Vogt, W. P., Gardner, D. C., & Haeffele, L. M. (2012). When to use what research design. Guilford Press.
  • Weng, S. S., & Chen, H. C. (2020). Exploring the role of deep learning technology in the sustainable development of the music production industry. Sustainability, 12(2), 625.
  • Wiedmer, T. (2015). Generations do differ: Best practices in leading traditionalists, boomers, and generations X, Y, and Z. Delta Kappa Gamma Bulletin, 82(1), 51.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. Yin, R. K. (1994). Discovering the future of the case study. Method in evaluation research. Evaluation practice, 15(3), 283-290.

Opinions of Secondary School Students on Soundtrap Studio Application in Music Education

Year 2024, Volume: 26 Issue: 3, 1017 - 1029, 27.09.2024
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1219506

Abstract

The aim of this study is to determine the effects of using the Soundtrap Studio application in secondary school music lessons in today's digital age on students' musical behavior and creativity. A case study design was used in the research, which was approached from a qualitative perspective. The sample group of the research consisted of students studying in the 6th, 7th and 8th grades of Çanakkale Çan Şehit Engin Eker Secondary School. It was attempted to determine the changes in students' interest, attitude and behavior in music lessons through the musical behaviors and skills they acquired with the Soundtrap Studio application. At the same time, it was attempted to determine their status regarding the ability to analyze the melodic, rhythmic, formal and instrumental elements of the music they listened to through this application. The questions of what kind of behaviors students acquired through the Soundtrap Studio application and what are the effects of this application on their ability to create their own music were sought. In the light of the findings obtained, it was concluded that using digital tools in music lessons increased students' interest in the lesson and creativity and that it could help students develop their skills in separating music into melodic, rhythmic, formal and instrumental elements.

References

  • Altunışık, R. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Başuğur, D., İ., (2009). Müzik eğitiminde interaktif yazılımların kullanımı. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, 23-25 Eylül 2004.
  • Bayhan, D. (2007). İlköğretim öğrencilerinin akademik ve sosyal durumlarına ilişkin internet üzerinden iletilmesine yönelik görüşler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir
  • Bennett, S., Maton, K., ve Kervin, L. (2008). The ‘digital natives’ debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39(5), 775-786.
  • Can, M. Cihat, 2001, “Online Müzik Eğitimi”, Çağdaş Eğitim Dergisi, 276, 9-14,
  • Canyakan, S. (2017). Music technologist paradigms in music technology education Müzik teknolojisi eğitiminde müzik teknoloğu paradigması. Journal of Human Sciences, 14(4), 4838-4849.
  • Chen, C. W. J. (2015). Mobile learning: Using application Auralbook to learn aural skills. International journal of music education, 33(2), 244-259.
  • Çepni, S., & Ormancı, Ü. (2018). Doktora öğrencilerinin nitel araştırma yapmaya yönelik kaygıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(3), 875-886.
  • Demirbatır, R. E., & Çeliktaş, H. (2021). Müzik teorisi ve müziksel işitme eğitimi odaklı mobil uygulamaların içerikleri bakımından değerlendirilmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(3), 1717-1734.
  • Floros, G., & Siomos, K. (2013). The relationship between optimal parenting, Internet addiction and motives for social networking in adolescence. Psychiatry research, 209(3), 529-534.
  • Güdek, B., & Açıksöz, F. (2018). Teknolojik pedagojik içerik bilgisi modeli çerçevesinde müzik öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (65), 370-380.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, A. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma: teorik çerçeve-pratik öneriler-7 farklı nitel araştırma yaklaşımı-kalite ve etik hususlar. Seçkin Yayınları.
  • Igel, C., & Urquhart, V. (2012). Generation Z, meet cooperative learning. Middle School Journal, 43(4), 16Y21.
  • Kemp, S. (2018). Digital in 2018: World’s internet users pass the 4 billion mark. We are social, 30.
  • Kennedy, G., Dalgarno, B., Bennett, S., Judd, T., Gray, K., ve Chang, R. (2008). Immigrants and Natives: Investigating Differences Between Staff and Students’ Use of Technology. In Hello! Where are you in the Landscape of Educational Technology? Proceedings Ascilite. (pp. 484-492). Melbourne.
  • Kolukırık, S., & Akın, Y. (2017). Digital Society and Generation Z Youth: A Case Study in Kocaeli. Innovation and Global 2, 12.
  • Lehimler, E. (2018). The influence of online audition programs used in extracurricular auditory activities upon the musical auditory ability. International Online Journal of Educational Sciences, 10(3), 263-282.
  • Levendoğlu, O. (2004). Teknoloji destekli çağdaş müzik eğitimi. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu Bildirisi, 7-10.
  • Oblinger, D., & Oblinger, J. (2005). Is it age or IT: First steps toward understanding the net generation. Educating the net generation, 2(1-2), 20.
  • Önder, O., & Yıldız, G. (2015). Müzik uygulamalarında tablet bilgisayar (ipad) kullanımı. Art-e Sanat Dergisi, 8(15), 127-154.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5)
  • Somyürek, S., ve Karabulut Çoşkun, B. (2013). Digital competence: Is it an innate talent of the new generation or an ability that must be developed? British Journal of Educational Technology, 44(5), E163-E166.
  • Sonmez, V., & Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmis bilimsel arastirma yöntemleri. Anı Yayıncılık
  • Swanzen, R. (2018). Facing the generation chasm: The parenting and teaching of Generations Y and Z. International Journal of Child, Youth and Family Studies, 9(2), 125-150.
  • Schroer, W. J. (2008). Generations X, Y, Z and the others. The Portal, 40, 9. http://iam.files.cms- plus.com/newimages/portalpdfs/2008_03_04.pdf adresinden erişilmiştir. (erişim tarihi:18.10.2022).
  • Seemiller, C., & Grace, M. (2016). Generation Z goes to college. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Tari, A. (2011). Z generáció. Budapest: Tericum Kiadó Kft.
  • Turner, A. (2015). Generation Z: Technology and social interest. The Journal of Individual Psychology, 71(2), 103-113. Twenge, J. M. (2017). iGen: Why today’s super-connected kids are growing up less rebellious, more tolerant, less happy- and completely unprepared for adulthood and what that means for the rest of us. New York: Atria Books.
  • Taşkıran, A. (2017). Dijital çağda yükseköğretim. Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 96-109.
  • Vogt, W. P., Gardner, D. C., & Haeffele, L. M. (2012). When to use what research design. Guilford Press.
  • Weng, S. S., & Chen, H. C. (2020). Exploring the role of deep learning technology in the sustainable development of the music production industry. Sustainability, 12(2), 625.
  • Wiedmer, T. (2015). Generations do differ: Best practices in leading traditionalists, boomers, and generations X, Y, and Z. Delta Kappa Gamma Bulletin, 82(1), 51.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. Yin, R. K. (1994). Discovering the future of the case study. Method in evaluation research. Evaluation practice, 15(3), 283-290.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music Education
Journal Section Education
Authors

Sonat Başpınar 0000-0002-7348-9957

Rasim Erol Demirbatır 0000-0002-9472-3001

Publication Date September 27, 2024
Submission Date December 15, 2022
Published in Issue Year 2024 Volume: 26 Issue: 3

Cite

APA Başpınar, S., & Demirbatır, R. E. (2024). Ortaokul Öğrencilerinin Müzik Eğitiminde Soundtrap Studio Uygulamasına İlişkin Görüşleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(3), 1017-1029. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1219506

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Please Click for all Issues of the Journal.