2011 yılında başlayan Suriye iç savaşının başlaması ile 3,8 milyon Suriyeli Türkiye’ye geçiş yapmıştır. Bu popülasyonun 1.7 milyonunu on sekiz yaş altı, yaklaşık 500 binini ise beş yaş altı çocuklar oluşturmaktadır. Beş yaş ve altı mülteci nüfusun ne kadarının özel gereksinimli olduğu ise bilinmemektedir. Hem özel gereksinimlilik hem de mülteci olmak ayrı ayrı bir sosyal sorun olmaktadır. Bu iki durumdan birini bile yaşamak çocukların tüm gelişimlerini olumsuz etkilemektedir. Bu araştırma, özel gereksinimli mülteci çocukların sınıf içi durumlarına ilişkin okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesini amaçlamaktadır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılarak belirlenmiştir. Bu çalışmada kullanılan ölçütler şunlardır i) hem engel hem de mülteci özelliğinin bir arada bulunması ii) engelli mülteci çocuklarının okul öncesi eğitime devam etmesi şeklindedir. Araştırmaya sınıfında hem özel gereksinimli hem de mülteci çocuk bulunan 3 okul öncesi öğretmeni dâhil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak demografik bilgi formu ile yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde, içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. İlk analiz sonuçlarına göre öğretmenlerin özel gereksinimli mülteci çocukların hem dil hem özel gereksinim durumuyla ilgili sorunlar yaşadıklarını, bu durumu iki kat daha zor olarak ifade ettikleri, çocukların yalnız kalma, kendini ifade edememe ve akranlarla anlaşmazlık gibi problemlerle karşılaştıklarını ifade etmişlerdir.
3.8 million Syrians migrated to Turkey when Syrian Civil War started in 2011. While 1.7 million of the population are under the age of 18, about 500 thousand are under the age of 5. It is unknown how much of the refugee population aged 5 and under has special needs. Both being special needs person and refugee are social problems. Experiencing even one of them affects the development of children negatively. This research aims to examine the views of preschool teachers about the classroom status of refugee children with special needs. In the study, phenomenology was used, the qualitative research method. The study group was determined by using criterion sampling. The criteria used in the study i) being together of characteristics about both disability and refuge ii) continuing disabled refugee children’ to pre-school education. Three preschool teachers who meet these conditions were included. Demographic information form and semi-structured interview form were used as data collection. Content analysis method was used in the analysis of the data. According to the first analysis, the teachers stated that social needed refugee children have problems with both language and special needs, they expressed this situation as twice as difficult. They had problems such as being alone, unable to express themselves and disagreement with peers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Education |
Authors | |
Publication Date | December 17, 2024 |
Submission Date | February 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 26 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.