Çalışmada nesnelerin kendi aralarında internet sayesinde veri alışverişi yapabilirliği ile ifade edilen nesnelerin interneti kavramı açıklanarak, Türkiye’de özel amaçla kullanılan internete bağlı cihaz veya sistemler değerlendirilmiştir. Söz konusu cihaz ve sistemler arasından hangilerinin daha çok kullanıldığının belirlenmesi; kullanmayanların neden kullanmadığının ortaya konması ve en çok kullanılanların kimler tarafından tercih edildiğinin yorumlanması amaçlanmaktadır. Bu amaçla araştırmada Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından 2022 yılında yapılan Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması’nın mikro veri seti kullanılmıştır. Çalışmada incelenen, Türkiye genelinde yapılan anketle toplanan veri setinde 29581 kişiye ait bilgiler yer almaktadır. Veriler SPSS 25 paket programı kullanılarak, frekans tabloları, betimleyici istatistikler ve çoklu uyum analizi ile analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Yapılan analizlerle; en çok özel amaçla kullanılan internete bağlı cihaz veya sistemler olduğu belirlenen “akıllı giysi” olarak genelleştirilebilecek; akıllı saat, internet bağlantılı spor/direnç bandı, gözlük veya kulaklık, güvenlik takip cihazları, internet bağlantılı aksesuar, internet bağlantılı kıyafet veya ayakkabıların; hangi cinsiyet, yaş ve eğitim düzeyindeki kişiler tarafından tercih edildiği çoklu uyum analizi ile grafiksel olarak gösterilerek yorumlanmıştır. Bu tür cihaz veya sistemleri kullanmama nedenleri incelendiğinde; ilk sırada bu cihaz ya da sistemlere gerek duyulmaması ve ikinci sırada fiyatlarının çok yüksek bulunması gelmektedir. Bunun yanında bu tür cihaz veya sistemlerin varlığından haberdar olmayanların profilleri çoklu uyum analizi ile yorumlanmıştır.
In this study, the Internet of Things, expressed in the ability of objects to exchange data with each other via the Internet, is explained and the Internet-enabled devices or systems used in Turkey for specific purposes are evaluated. It is aimed to determine which devices and systems are most used, reveal why those who don't use them, and interpret who prefers the most used ones. For this purpose, Information and Communication Technology Usage Survey in Households and by Individuals Micro Data Set, conducted by the Turkish Statistical Institute in 2022 used in the research. The data examined in the study, collected through a survey conducted throughout Turkey, contains information about 29581 people. The data are analyzed and interpreted with the help of frequency tables, descriptive statistics, and multiple correspondence analysis using the SPSS 25 program. With the analyzes made; it can be generalized as “smart clothing”, which is determined to be internet-connected devices or systems most used for specific purposes; smartwatches, internet-connected sports/resistance bands, glasses or headphones, security tracking devices, internet-connected accessories, internet-connected clothing or shoes; which gender, age and education level preferred by people were interpreted by showing them graphically with multiple correspondence analysis. When the reasons not using such devices or systems are examined, these devices or systems aren't needed is the first and their prices are very high is the second. Moreover, the profiles of those who were not aware of the existence of such devices or systems interpreted with multiple correspondence analysis.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Economics and Administrative Sciences |
Authors | |
Publication Date | March 3, 2025 |
Submission Date | May 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.