Research Article
BibTex RIS Cite

F. Chopin’in No. 2 Op. 38 Numaralı Baladının Zor Pasajları Üzerine Teknik Çalışma Önerileri

Year 2025, Volume: 27 Issue: 1, 329 - 350, 03.03.2025
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1298403

Abstract

Piyanonun icadından günümüze kadar geçen süreçte besteciler, ortaya koydukları eserler ile piyano çalım tekniğinin gelişimine katkı sunmuşlar ve aynı paralellikte piyanonun modernleşmesine de ön ayak olmuşlardır. İlk klavye çalım tekniğinin üç parmak şeklinde kullanılması ile başlayan bu süreçte F. Couperin, J. P. Rameau, J. S. Bach, D. Scarlatti gibi ustalar müziğe armonik zenginlik kazandırmış ve klavyenin her imkânının kullanılmasına fırsat vererek beş parmak ile çalınmasının önünü açmışlardır. Bu durum, majör-minör dizilerin çalımı sırasında parmak geçişlerinin daha rahat yapılabilmesine olanak sağlamış ve klavyede teknik gelişimin en önemli adımı olmuştur. Rönesans döneminden çağdaş döneme kadar uzanan klavyenin teknik evrim serüveninde besteciler, süsleme, hızlı parmak dizileri, arpejler, oktavlar gibi nice teknik öğeler geliştirmişler ve bunları yaparken de enstrümanda fazla sese ihtiyaç duymuşlardır. Bu da piyano fabrikalarının daha sağlam, ses bakımından daha kuvvetli ve tuş ağırlığının fazla olduğu piyanoların icat edilmesine sebep olmuştur. Bu paralellikte de bestecilerin eserlerinde teknik anlamda zor pasajların çalımı güçleşmeye başlamış ve piyano yorumcuları tarafından çalışma yöntemleri geliştirilmiştir. Bu araştırmada, teknik olarak zor görülen F. Chopin’in no. 2 op. 38 numaralı baladı örnek eser olarak seçilmiş ve teknik pasajlarının çalışma yöntemleri üzerine bir model önerisi sunulmuştur. Araştırma, tarama modelini esas alan betimsel bir araştırmadır. Araştırma da, örnek olarak seçilen eserin teknik pasajlarını incelemeye yönelik olarak analiz yönteminin bir alt başlığı olan görsel analiz yönteminden yararlanılmıştır.

References

  • Berman, B. (2000). Notes From The Pianist’s Bench. U.S.A: Yale University.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Carter, G. (2008). The Piano Book. Australia: WensleyPress
  • Cebeci, S. (2010). Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri, (3. Basım). İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Cooke, J. F. (1913). Mastering The Scales and Arpeggios, U.S.A: Theodore Presser Company.
  • Craig, H. I. (1913). The Development of the Piano forte Technic from Haydn to Liszt. (Unpublished Bachelor Thesis) Illinois: University of Illinois.
  • Deaville, J. (2008). A Star is Born? Czerny, Liszt and The Pedagogy of Virtuosity. In; D. Gramit, (Eds.), pp. 52-66. Beyond The Art of Finger Dexterity, Newyork: University of Rochester Press.
  • Feridunoğlu, L. (2004). Müziğe Giden Yol (4. Baskı). İstanbul: İnkılâp Yayınevi.
  • Gide, A. (2010). Chopin Üzerine Notlar, (1. Basım). (Çev. Ö. Bozkurt). İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • Gieseking, W. ve Leimer, K. (2010). Piano Technique. New York: Dover Publications.
  • Gültek, B. (2007). Piyano Bir Çalgının Biyografisi (1. Baskı). Ankara: Epilog Yayıncılık.
  • Hofmann, J. (1920). Piano Playing with Piano Questions Answered By Joseph Hofmann. Philadelphia: Theodore Presser.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (19. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Matthay, T. (1947). The Visible and Invisible in Piano forte Technique. London: Oxford University Press. Özgür, Ü. (2001). Antik Yunan Modlarından Orta çağ (Kilise) Modlarına, (Cilt 21, sayı 2). Ankara: Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Pamir, L. (1983). Çağdaş Piyano Eğitimi, İstanbul: Beyaz Köşk Yayınları.
  • Prof. Gülhan, Ö. (2021) Yarı Yapılandırılmış Görüşme, 13.04.2021 Çevrimiçi Zoom.
  • Sandor, G. (1981). On Piano Playing, Motion, Sound and Expression. Newyork: Schirmer Books.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (1. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yazar (2022).

Practice Recommendations for The Difficult Technical Passages of F. Chopin's Ballad No. 2 Op. 38

Year 2025, Volume: 27 Issue: 1, 329 - 350, 03.03.2025
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1298403

Abstract

In the process from the invention of the piano to the present day, composers have contributed to the development of piano playing technique with the works they have produced and have also pioneered the modernization of the piano in the same parallel. In this process, which started with the use of the first keyboard playing technique in the form of three fingers, masters such as F. Couperin, J. P. Rameau, J. S. Bach, D. Scarlatti brought harmonic richness to music and paved the way for playing with five fingers, giving the opportunity to use all the possibilities of the keyboard. This allowed finger transitions to be made more easily while playing major-minor scales and was the most important step in the technical development of the keyboard. In the technical evolution adventure of the keyboard from the Renaissance period to the contemporary period, composers developed many technical elements such as ornamentation, fast finger strings, arpeggios, octaves, and while doing these, they needed more sound in the instrument. This has led to the invention of pianos that are more robust, stronger in sound and weight of keys in piano factories. In this parallel, the playing of technically difficult passages in the works of the composers began to become difficult and the working methods were developed by the piano performers. In this research, the technically difficult F. Chopin's no. 2 op. 38 the number ballade was chosen as an exemplary work and a model proposal was presented on the working methods of its technical passages. The research is a descriptive research based on the scanning model. In the research, the visual analysis method, which is a sub-title of the analysis method, was used to examine the technical passages of the selected work.

References

  • Berman, B. (2000). Notes From The Pianist’s Bench. U.S.A: Yale University.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Carter, G. (2008). The Piano Book. Australia: WensleyPress
  • Cebeci, S. (2010). Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri, (3. Basım). İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Cooke, J. F. (1913). Mastering The Scales and Arpeggios, U.S.A: Theodore Presser Company.
  • Craig, H. I. (1913). The Development of the Piano forte Technic from Haydn to Liszt. (Unpublished Bachelor Thesis) Illinois: University of Illinois.
  • Deaville, J. (2008). A Star is Born? Czerny, Liszt and The Pedagogy of Virtuosity. In; D. Gramit, (Eds.), pp. 52-66. Beyond The Art of Finger Dexterity, Newyork: University of Rochester Press.
  • Feridunoğlu, L. (2004). Müziğe Giden Yol (4. Baskı). İstanbul: İnkılâp Yayınevi.
  • Gide, A. (2010). Chopin Üzerine Notlar, (1. Basım). (Çev. Ö. Bozkurt). İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • Gieseking, W. ve Leimer, K. (2010). Piano Technique. New York: Dover Publications.
  • Gültek, B. (2007). Piyano Bir Çalgının Biyografisi (1. Baskı). Ankara: Epilog Yayıncılık.
  • Hofmann, J. (1920). Piano Playing with Piano Questions Answered By Joseph Hofmann. Philadelphia: Theodore Presser.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (19. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Matthay, T. (1947). The Visible and Invisible in Piano forte Technique. London: Oxford University Press. Özgür, Ü. (2001). Antik Yunan Modlarından Orta çağ (Kilise) Modlarına, (Cilt 21, sayı 2). Ankara: Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Pamir, L. (1983). Çağdaş Piyano Eğitimi, İstanbul: Beyaz Köşk Yayınları.
  • Prof. Gülhan, Ö. (2021) Yarı Yapılandırılmış Görüşme, 13.04.2021 Çevrimiçi Zoom.
  • Sandor, G. (1981). On Piano Playing, Motion, Sound and Expression. Newyork: Schirmer Books.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (1. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yazar (2022).
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Art - Design
Authors

Mustafa Emir Barutcu 0000-0002-7811-0096

Duygu Sökezoğlu Atılgan 0000-0003-2755-4225

Publication Date March 3, 2025
Submission Date May 17, 2023
Published in Issue Year 2025 Volume: 27 Issue: 1

Cite

APA Barutcu, M. E., & Sökezoğlu Atılgan, D. (2025). F. Chopin’in No. 2 Op. 38 Numaralı Baladının Zor Pasajları Üzerine Teknik Çalışma Önerileri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(1), 329-350. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1298403

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Please Click for all Issues of the Journal.