Piyanonun icadından günümüze kadar geçen süreçte besteciler, ortaya koydukları eserler ile piyano çalım tekniğinin gelişimine katkı sunmuşlar ve aynı paralellikte piyanonun modernleşmesine de ön ayak olmuşlardır. İlk klavye çalım tekniğinin üç parmak şeklinde kullanılması ile başlayan bu süreçte F. Couperin, J. P. Rameau, J. S. Bach, D. Scarlatti gibi ustalar müziğe armonik zenginlik kazandırmış ve klavyenin her imkânının kullanılmasına fırsat vererek beş parmak ile çalınmasının önünü açmışlardır. Bu durum, majör-minör dizilerin çalımı sırasında parmak geçişlerinin daha rahat yapılabilmesine olanak sağlamış ve klavyede teknik gelişimin en önemli adımı olmuştur. Rönesans döneminden çağdaş döneme kadar uzanan klavyenin teknik evrim serüveninde besteciler, süsleme, hızlı parmak dizileri, arpejler, oktavlar gibi nice teknik öğeler geliştirmişler ve bunları yaparken de enstrümanda fazla sese ihtiyaç duymuşlardır. Bu da piyano fabrikalarının daha sağlam, ses bakımından daha kuvvetli ve tuş ağırlığının fazla olduğu piyanoların icat edilmesine sebep olmuştur. Bu paralellikte de bestecilerin eserlerinde teknik anlamda zor pasajların çalımı güçleşmeye başlamış ve piyano yorumcuları tarafından çalışma yöntemleri geliştirilmiştir. Bu araştırmada, teknik olarak zor görülen F. Chopin’in no. 2 op. 38 numaralı baladı örnek eser olarak seçilmiş ve teknik pasajlarının çalışma yöntemleri üzerine bir model önerisi sunulmuştur. Araştırma, tarama modelini esas alan betimsel bir araştırmadır. Araştırma da, örnek olarak seçilen eserin teknik pasajlarını incelemeye yönelik olarak analiz yönteminin bir alt başlığı olan görsel analiz yönteminden yararlanılmıştır.
In the process from the invention of the piano to the present day, composers have contributed to the development of piano playing technique with the works they have produced and have also pioneered the modernization of the piano in the same parallel. In this process, which started with the use of the first keyboard playing technique in the form of three fingers, masters such as F. Couperin, J. P. Rameau, J. S. Bach, D. Scarlatti brought harmonic richness to music and paved the way for playing with five fingers, giving the opportunity to use all the possibilities of the keyboard. This allowed finger transitions to be made more easily while playing major-minor scales and was the most important step in the technical development of the keyboard. In the technical evolution adventure of the keyboard from the Renaissance period to the contemporary period, composers developed many technical elements such as ornamentation, fast finger strings, arpeggios, octaves, and while doing these, they needed more sound in the instrument. This has led to the invention of pianos that are more robust, stronger in sound and weight of keys in piano factories. In this parallel, the playing of technically difficult passages in the works of the composers began to become difficult and the working methods were developed by the piano performers. In this research, the technically difficult F. Chopin's no. 2 op. 38 the number ballade was chosen as an exemplary work and a model proposal was presented on the working methods of its technical passages. The research is a descriptive research based on the scanning model. In the research, the visual analysis method, which is a sub-title of the analysis method, was used to examine the technical passages of the selected work.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Art - Design |
Authors | |
Publication Date | March 3, 2025 |
Submission Date | May 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.