Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Mesaj İçeren Konularda Etkileşimli "Google Doodle"

Year 2025, Volume: 27 Issue: 1, 369 - 391, 03.03.2025
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1300568

Abstract

Bu araştırmada, dünyaca tanınmış arama motoru Google’ın, Google Doodle tasarımlarının geçmişten günümüze tarihsel süreci, tasarımların yıllara göre konu ve teknikler bakımından dağılımının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma (https://www.google.com/doodles) sitesinde yer alan çalışmaların başlangıcından 2021 yılına kadar olan sürecin tamamı alınmıştır. Tasarımlar “Doğum Günü”, ‘Özel Günler’, “Bağımsızlık Günü”, “Milli Günler ve Bayramlar”, “Uluslararası Oyunlar”, “Kutlamalar”, “Yıl Dönümü”, “Sosyal Mesaj İçeren Konular”, “Google Doodle Oyunları”, “Mevsimler ve Gökyüzü Olayları” olmak üzere toplam 10 konu başlığı altında toplanmıştır. Sosyal mesaj içeren konular ise, “Dünya Su Günü”, “Dünya Günü”, “Dünya Kadınlar Günü”, “Ağaç Dikme Günü” ve “Covid-19 Salgını” olmak üzere beş başlık altında incelenmiştir. Google Doodle tasarım teknikleri sabit, hareketli ve etkileşimli olmak üzere üç gruba ayrılmıştır. Etkileşimli tasarım teknikleri ise, slayt, video, tıklama/sürükleme ve oyun olmak üzere dört gruba ayrılarak incelenmiştir. 1998-2021 yılları arasında tasarlanan tüm Google Doodle tasarımları yıllara göre, konu ve tasarım teknikleri bakımından incelenerek elde edilen veriler doğrultusunda tablolar oluşturulmuştur. Google Doodle tasarım konularından en çok "Doğum Günü" içerikli tasarımlar yapılırken, en az tasarım yapılan ise, “Sosyal Mesaj” içerikli konulardan oluşmaktadır. Google Doodle tasarım teknikleri bakımından en çok sabit doodle tekniği yapılırken, en az etkileşimli doodle tasarım tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın uygulama çalışması, “21 Eylül Alzheimer Günü” konusu ile sınırlandırılmıştır.

References

  • Alzheımer’s Assocıatıon. (1906). https://www.alz.org/alzheimers-dementia/what-is-alzheimers (Erişim tarihi: 01.02.2020).
  • Alzheimer Vakfı (2006). Alzheimer Hastalığı Destek Seti. İstanbul: Alzheimer Vakfı Yayınları.
  • Balaban, Y. & Çelik, İ. (2020). İnternet Başlangıcı ile Canlandırmada Yeni Anlatım Biçimleri; GIF ve Doodle Bağlamında Bir Araştırma. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences, 15(4), 417-430.
  • Barlas, G. Ü., ve Nevin, O.(2008). Alzheimer Hastası ve Aileleri ile İletişim. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(4), 105-111.
  • Baştan, S. (2009). Kuramdan Uygulamaya Etkileşimli İletişim Tasarımı. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Bellenir, K. (2008). Alzheimer Disease Sourcebook. United States: Omnigraphics Inc.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y.S. (1998). The landscape of qualitative research: Theories and issues. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Elali, L, Keiser, D. ve Odag, Ö. (2012). Logomorphism and Liquid Logos: An Analysis of Google Doodles, The Dialogue Imperative, Labcom: Portugal.
  • Feder, B. (2006). Gestalt Group Therapy: A Pratical Guide. USA: CreateSpace Independent Publishing.
  • Github, (2018). https://github.com/WebDevSimplified/Mix-Or-Match (Erişim tarihi: 18.03.2022).
  • Google Doodle’s. (1998). https://www.google.com/doodles (Erişim tarihi:10.05.2023).
  • Işık, A. T. (2017). Demans (Bunama) – Bakıcı Tükenmişliği El Kitabı. İzmir: Ortak Yayınları.
  • Kara, M. (2016). Etkileşimli e-kitap uygulama tasarımı: Manas Destanı. Doktora Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Isparta.
  • Lélis, C., ve Kreutz, E. A. (2019). Narrative dimensions for the design of contemporary visual identities, International Association of Societies of Design Research Conference Design Revolutions 2019 (IASDR), Manchester.
  • Matsumoto, D. (2009). The Cambringe Dictionary of Psychology. Newyork: Cambridge University Press.
  • Nalçakan, Y. (2018). Derin öğrenme ile Alzheimer hastalığının teşhisi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Öztürk, Ş. (2016). https://www.noroloji.org.tr/haber/195/dunya-alzheimer-gunu-saglikli-yaslanmak-hatiralarla-zenginlesmek-prof-dr-sere (Erişim tarihi: 10.02.2022).
  • Petterson, R. (2002). Information Design: An Introduction, John Benjamins Publishing Company. Amsterdam: John Benjamins Yayıncılık.
  • Ryan, D. (2015). Google doodles: Evidence of how graphemes' colour, shape, size and position can interact to make writing multidimensional. Writing Systems Research, 7(1), 79-96.
  • Sapet, K. (2012). Google Founders: Larry Page And Sergey Brin (Business Leaders), Reynolds Incorporated. USA: Morgan Reynolds Publishing.
  • Sharpe, J. (2017). Doodle Art and Lettering with Joanne Sharpe: İnspiration and Techniques for Personal Expression. Cıncınnatı, Ohıo: North Light Books.
  • Shmueli, B. (2017). Measuring the Effect of Cultural Adaptation on User Engagement: The Google Doodle Case. Master’s Thesis. Taipei National University of the Arts, Çin Cumhuriyeti.
  • Sims, R. (1999). Interactivity on stage: Strategies for learner- designer communication, Australasian Journal of Educational Technology. 15(3), 257-272.
  • TDK. (1932). https://sozluk.gov.tr/ (Erişim tarihi: 12.03.2022).
  • Teker, U. (2009). Grafik tasarım ve Reklam. İstanbul: Yorum Sanat.
  • Tunalı, İ. (1989). Estetik. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Uzuntaş, H. ve Yazar, T. (2017). Dijital Çağdaki Yeni Eğilimler Bağlamında Yapılan Amblem/Logo Tasarım Trendleri, Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat. 2(2), 99-112.
  • Vise, A. ve Malseed, M. (2006). Google Hikâyesi (çev. G. Köse). İstanbul: Koridor Yayıncılık.
  • Yağmur, Ö. (2014). Minimal Sanatta Dan Flavin’i Gestalt Algı Kuramıyla Anlamlandırma. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi. Sayı 33, 149-161.

Interactive “Google Doodle” on Topics With Social Messages

Year 2025, Volume: 27 Issue: 1, 369 - 391, 03.03.2025
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1300568

Abstract

This study aims to examine the historical process of the world-renowned search engine Google's Google Doodle studies from past to present, and the distribution of designs in terms of subjects and techniques over the years. The whole process from the beginning of the studies on the website (https://www.google.com/doodles) to from 2021 years was taken in the research. Designs have been gathered under a total of 10 topics including: “Birthday”, “Special Days”, “Independence Day”, “National Days and Holidays”, “International Games”, “Celebrations”, “Anniversary”, “Social Message Topics”, “Google Doodle Games”, “Seasons and Sky Events”. Google Doodle design techniques were divided into three groups still, animated and interactive. Interactive design techniques, on the other hand, were divided into four groups slide, video, click/drag and game. All Google Doodle designs created between 1998 and 2021 were examined in terms of subject and design techniques, and then tables were created in line with the data obtained. Of the Google Doodle design changes, the "Birthday" content is the most sustained, while the least designed is the "Social Message" content. In terms of Google Doodle design techniques, the fixed doodle technique was used most, while the least applied one was the interactive doodle design technique. The application study of this study was limited to the topic “21 September Alzheimer's Day”.

References

  • Alzheımer’s Assocıatıon. (1906). https://www.alz.org/alzheimers-dementia/what-is-alzheimers (Erişim tarihi: 01.02.2020).
  • Alzheimer Vakfı (2006). Alzheimer Hastalığı Destek Seti. İstanbul: Alzheimer Vakfı Yayınları.
  • Balaban, Y. & Çelik, İ. (2020). İnternet Başlangıcı ile Canlandırmada Yeni Anlatım Biçimleri; GIF ve Doodle Bağlamında Bir Araştırma. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences, 15(4), 417-430.
  • Barlas, G. Ü., ve Nevin, O.(2008). Alzheimer Hastası ve Aileleri ile İletişim. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(4), 105-111.
  • Baştan, S. (2009). Kuramdan Uygulamaya Etkileşimli İletişim Tasarımı. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Bellenir, K. (2008). Alzheimer Disease Sourcebook. United States: Omnigraphics Inc.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y.S. (1998). The landscape of qualitative research: Theories and issues. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Elali, L, Keiser, D. ve Odag, Ö. (2012). Logomorphism and Liquid Logos: An Analysis of Google Doodles, The Dialogue Imperative, Labcom: Portugal.
  • Feder, B. (2006). Gestalt Group Therapy: A Pratical Guide. USA: CreateSpace Independent Publishing.
  • Github, (2018). https://github.com/WebDevSimplified/Mix-Or-Match (Erişim tarihi: 18.03.2022).
  • Google Doodle’s. (1998). https://www.google.com/doodles (Erişim tarihi:10.05.2023).
  • Işık, A. T. (2017). Demans (Bunama) – Bakıcı Tükenmişliği El Kitabı. İzmir: Ortak Yayınları.
  • Kara, M. (2016). Etkileşimli e-kitap uygulama tasarımı: Manas Destanı. Doktora Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Isparta.
  • Lélis, C., ve Kreutz, E. A. (2019). Narrative dimensions for the design of contemporary visual identities, International Association of Societies of Design Research Conference Design Revolutions 2019 (IASDR), Manchester.
  • Matsumoto, D. (2009). The Cambringe Dictionary of Psychology. Newyork: Cambridge University Press.
  • Nalçakan, Y. (2018). Derin öğrenme ile Alzheimer hastalığının teşhisi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Öztürk, Ş. (2016). https://www.noroloji.org.tr/haber/195/dunya-alzheimer-gunu-saglikli-yaslanmak-hatiralarla-zenginlesmek-prof-dr-sere (Erişim tarihi: 10.02.2022).
  • Petterson, R. (2002). Information Design: An Introduction, John Benjamins Publishing Company. Amsterdam: John Benjamins Yayıncılık.
  • Ryan, D. (2015). Google doodles: Evidence of how graphemes' colour, shape, size and position can interact to make writing multidimensional. Writing Systems Research, 7(1), 79-96.
  • Sapet, K. (2012). Google Founders: Larry Page And Sergey Brin (Business Leaders), Reynolds Incorporated. USA: Morgan Reynolds Publishing.
  • Sharpe, J. (2017). Doodle Art and Lettering with Joanne Sharpe: İnspiration and Techniques for Personal Expression. Cıncınnatı, Ohıo: North Light Books.
  • Shmueli, B. (2017). Measuring the Effect of Cultural Adaptation on User Engagement: The Google Doodle Case. Master’s Thesis. Taipei National University of the Arts, Çin Cumhuriyeti.
  • Sims, R. (1999). Interactivity on stage: Strategies for learner- designer communication, Australasian Journal of Educational Technology. 15(3), 257-272.
  • TDK. (1932). https://sozluk.gov.tr/ (Erişim tarihi: 12.03.2022).
  • Teker, U. (2009). Grafik tasarım ve Reklam. İstanbul: Yorum Sanat.
  • Tunalı, İ. (1989). Estetik. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Uzuntaş, H. ve Yazar, T. (2017). Dijital Çağdaki Yeni Eğilimler Bağlamında Yapılan Amblem/Logo Tasarım Trendleri, Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat. 2(2), 99-112.
  • Vise, A. ve Malseed, M. (2006). Google Hikâyesi (çev. G. Köse). İstanbul: Koridor Yayıncılık.
  • Yağmur, Ö. (2014). Minimal Sanatta Dan Flavin’i Gestalt Algı Kuramıyla Anlamlandırma. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi. Sayı 33, 149-161.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Graphic Design
Journal Section Art - Design
Authors

Gamze Bal 0000-0001-7459-134X

Tutku Dilem Alpaslan 0000-0002-8516-1721

Publication Date March 3, 2025
Submission Date May 22, 2023
Published in Issue Year 2025 Volume: 27 Issue: 1

Cite

APA Bal, G., & Alpaslan, T. D. (2025). Sosyal Mesaj İçeren Konularda Etkileşimli "Google Doodle". Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(1), 369-391. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1300568

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Please Click for all Issues of the Journal.