Aile, bireylerin duygusal, sosyal ve ekonomik ihtiyaçlarını karşılayan, sevgi, güven ve dayanışma temellerine dayalı bir sosyal birimdir; toplumun temel taşı olarak, bireyleri birleştiren, toplumsallaşmayı sağlayan ve modernleşme sürecinde dahi vazgeçilmez bir sığınak niteliğiyle bireysel kimlik ve toplumsal düzeni güçlendiren köklü bir kurumdur. Bu çalışma, evliliğin eşiğinde olan gençlerin bekârlık, evlilik ve aile kavramlarına yönelik algılarını metaforlar aracılığıyla incelemeyi amaçlamaktadır. 136 genç ile gerçekleştirilen nitel araştırmada, fenomenolojik desen kullanılarak tam yapılandırılmış görüşme formu ile veriler toplanmıştır. Veriler sosyodemografik sorularla birlikte gençlerin, “Bekârlık….benzer. Çünkü……,Evlilik……benzer. Çünkü….., ve Aile……..benzer. Çünkü….” boşlukları tamamlamasıyla elde edilmiştir. Elde edilen veriler, MAXQDA 20 programı ile içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Çalışmanın analizi sonucunda, evliliğin eşiğinde olan gençlerin bekârlığa övgü olarak “özgürlük, sultanlık ve sorumsuzluk” ve bekârlığa yergi olarak “yalnızlık, belirsizlik ve zorluk” algıları olduğu görülmüştür. Evliliğe yönelik olumsuz algı olarak “belirsizlik, kısıtlanma ve sorumluluk” ve evliliğe yönelik olumlu algı olarak “ortaklık, birlik, yuva ve mutluluk” kavramları bulunmaktadır. Aile algısı “birlik, güven, kale, zorunluluk” gibi olumlu kavramlarla tanımlandığı tespit edilmiştir.
Family is a social unit that meets the emotional, social, and economic needs of individuals; it is built on the foundations of love, trust, and solidarity. As the main pillar of society, it unites individuals, enables socialization, and, even in the process of modernization, serves as an indispensable refuge that strengthens individual identity and social order. This study aims to examine the perceptions of young people on the concepts of bachelorhood, marriage, and family, who are on the verge of marriage, through metaphors. In a qualitative research study conducted with 136 young people, data were collected using a fully structured interview form based on a phenomenological design. The data were obtained by asking participants to complete the sentences: “Bachelorhood… is similar because..., Marriage… is similar because..., and Family... is similar because...,” along with sociodemographic questions. The collected data were analyzed using content analysis with MAXQDA 20 software. As a result of the analysis, it was observed that young people on the verge of marriage perceive bachelorhood as an praise, associated with “freedom, sovereignty, and irresponsibility,” and as criticism, associated with “loneliness, uncertainty, and difficulties.” Negative perceptions of marriage include “uncertainty, restrictions, and responsibility,” while positive perceptions include “partnership, unity, home, and happiness.” The perception of family was identified as being expressed through positive concepts such as unity “trust, fortress, and necessity”.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Family Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 19, 2025 |
Submission Date | June 13, 2025 |
Acceptance Date | September 15, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: Aile Özel Sayısı |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.