Bu derleme makalesi, küresel iklim krizinin aile yaşamı üzerindeki çok boyutlu ve karmaşık etkilerini ekososyal riskler çerçevesinde kapsamlı şekilde incelemektedir. Çalışma, iklim krizinin ailelerin karşılaştığı ekonomik belirsizlikleri, sosyal uyumsuzlukları ve artan psikososyal zorlukları nasıl derinleştirdiğini detaylı literatür taramasıyla ortaya koymaktadır. Özellikle çocuklar, yaşlılar ve kadınlar gibi kırılgan grupların iklim krizinden orantısız biçimde etkilendiği ve bu durumun mevcut eşitsizlikleri daha da şiddetlendirdiği vurgulanmaktadır. Makale, bu ekososyal baskıların aile yapısı ve işlevleri üzerindeki olumsuz sonuçlarını net şekilde ortaya koymaktadır. Mevcut literatürden hareketle, makale aynı zamanda eğitim sistemlerinin bu ekososyal risklerle mücadeledeki hayati ve dönüştürücü rolünü analiz etmektedir. Ekolojik farkındalığın artırılması, bireylere yönelik psikososyal destek mekanizmalarının geliştirilmesi ve aile-okul iş birliğinin güçlendirilmesi gibi stratejilerin önemi vurgulanmaktadır. İklim adaleti, çocuk hakları ve eğitimde fırsat eşitliği gibi etik ve politik boyutlar da bu analizin temel odak noktalarını oluşturarak, kapsayıcı ve adil çözümlerin gerekliliğini ortaya koymaktadır. Eğitim hem bilgi aktarımı hem de davranış değişikliği için kritik bir araç olarak ele alınmaktadır. Elde edilen bulgular, ailelerin iklim krizine karşı dayanıklılığını artırmak ve gelecek nesiller için umut aşılamak adına yenilikçi eğitim politikaları, erişilebilir sosyal destek programları ve etkin küresel iş birliğinin vazgeçilmez olduğunu göstermektedir. Bu derleme, geleceğe yönelik sürdürülebilir ve kapsayıcı çözümler geliştirmek için mevcut bilgi birikimini sentezleyerek somut, uygulanabilir ve politika yapıcıları için yol gösterici öneriler sunmaktadır.
This review article comprehensively examines the multidimensional effects of the global climate crisis on family life within the framework of ecosocial risks. The study reveals through a detailed literature review how the climate crisis deepens economic uncertainties, social disharmony and psychosocial difficulties faced by families. It emphasizes that vulnerable groups such as children, the elderly and women are disproportionately affected by the climate crisis, exacerbating existing inequalities. The article reveals the negative consequences of these ecosocial pressures on family structure and functions. Based on the literature, it also analyzes the vital and transformative role of education systems in combating these risks. The importance of strategies such as increasing ecological awareness, developing psychosocial support mechanisms and strengthening family-school cooperation is emphasized. Ethical and political dimensions such as climate justice, children's rights and equal opportunities in education also constitute main focal points, revealing the necessity of inclusive and fair solutions. Education is considered a critical tool for both knowledge transfer and behavior change. The findings show that innovative educational policies, accessible social support programs and effective global cooperation are indispensable to increase the resilience of families to the climate crisis and instill hope for future generations. This review synthesizes existing knowledge to develop sustainable, inclusive solutions, provides applicable recommendations for policy makers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Family Anthropology, Family Sociology , Sociology of Family and Relationships, Sociology of Culture, Family Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 19, 2025 |
Submission Date | June 21, 2025 |
Acceptance Date | August 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: Aile Özel Sayısı |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.