As the fundamental unit of society, the family is undergoing a profound transformation due to digitalization, crises, natural disasters, and displacement. Disasters like earthquakes disrupt family structures and functions, necessitating the reconstruction of routines and relational dynamics. This study examines the impact of technology-enhanced reading practices on family life among those affected by the February 6, 2023, earthquakes in Kahramanmaraş, Türkiye. Grounded in a multidisciplinary framework that draws on family resilience theory, trauma-informed pedagogical approaches, and socio-cultural perspectives on digital literacy, the study involved 32 parent-child dyads. Over 12 weeks, parents engaged in home-based digital read-aloud sessions with their children. Semi-structured interviews followed. Thematic analysis revealed four themes: (1) Reading as a Tool for Regaining Routine and Normalcy, (2) Strengthening Family Bonds through Shared Reading, (3) Emotional and Psychological Dimensions, and (4) Affordances and Challenges of Technology. Findings demonstrate that digital reading practices offer significant benefits in post-disaster contexts by helping families reestablish routines, strengthen relationships, and support children’s learning. At the same time, the study highlights that technological limitations and the emotional impact of digital content on children require careful and sensitive adult mediation. By exploring the potential of digital reading practices to foster psychosocial resilience within family systems after a disaster, this study makes a unique contribution to the literature.
Transformation of the family family in the digital age technology digital reading preschool
This study was supported by the TÜBİTAK 1001–ÇABA Project.
Project No: 123K672
Toplumun temel yapı taşı olan aile, dijitalleşme, krizler, doğal afetler ve yerinden edilme gibi dinamikler karşısında derin bir dönüşüm sürecinden geçmektedir. Deprem gibi doğal afetler, aile yapısını ve işlevlerini köklü biçimde etkileyerek gündelik yaşamın ve ilişkisel dinamiklerin yeniden inşasını zorunlu kılmaktadır. Bu araştırma, 6 Şubat 2023 tarihli Kahramanmaraş depremlerinden etkilenen ailelerin teknoloji destekli kitap okuma uygulamalarına katılımının aile yaşamı üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Aile dayanıklılığı kuramı, travma bilgili pedagojik yaklaşımlar ve dijital okuryazarlığa ilişkin sosyo-kültürel bir çerçeveye dayanan bu çalışmaya, 32 ebeveyn-çocuk ikilisi katılmıştır. Katılımcı ebeveynler, 12 hafta boyunca çocuklarıyla birlikte ev ortamında dijital kitap okuma etkinlikleri gerçekleştirmiştir. Sürecin sonunda ebeveynlerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen veriler; (1) Rutin ve Normalliği Yeniden Kazanma Aracı Olarak Okuma, (2) Sesli Okuma Yoluyla Aile Bağlarını Güçlendirme, (3) Duygusal ve Psikolojik Boyutlar ile (4) Teknolojinin Sağladığı İmkanlar ve Sınırlılıklar olmak üzere dört ana tema etrafında toplanmıştır. Bulgular, dijital okuma uygulamalarının kriz dönemlerinde ailelere rutin ve normalliği yeniden sağlama, ilişkileri güçlendirme ve öğrenme süreçlerini destekleme açısından önemli katkılar sunduğunu ortaya koymaktadır. Ancak aynı zamanda, teknolojik sınırlılıklar ile dijital içeriklerin çocuklar üzerindeki duygusal etkileri dikkatli ve duyarlı bir yetişkin yönlendirmesini gerekli kılmaktadır. Bu çalışma, dijital okuma uygulamalarının afet sonrası aile sistemlerinde psiko-sosyal dayanıklılığı destekleme potansiyelini ortaya koyarak alanyazına özgün bir katkı sunmaktadır.
Project No: 123K672
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sociology of Family and Relationships |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | Project No: 123K672 |
Publication Date | October 19, 2025 |
Submission Date | June 30, 2025 |
Acceptance Date | August 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: Aile Özel Sayısı |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.