Research Article
BibTex RIS Cite

(The Significance of Family Participation in the Pre-school Institutions: Teacher- Family- Child and Institutionon)

Year 2004, Volume: 6 Issue: 1, 131 - 145, 11.08.2004

Abstract

ABSTRACT
It is impossible to think a child alone while attaching the education objectives of our children in pre-school period, a child is a whole with his / her parent. If we have the objective of a successful pre-school education we have to compose targets that includes parents, and attach importance to the family education.
In order to join parents in pre-school education, the parents have to be acknowledged about the programme by the school administration, even it is necessary to be given the programme on paper. The written information about the programme plays an important role for communication and agreement between family and school administration. For a beneficial education in schools, it is essentially important that the parents have to be cared, and we have to get in positive communication with them. However, providing a positive communication with parents cannot realize suddenly, it may realize in different duration for each family. Interacting and getting communication with other parents in the programme can also be encouraged and supported them. Acknowledged the parents by parent supporting programme, gaining new capabilities and advising their problems are developing communicative dynamic in the family, and they accelerate the child’s development.
Pre-school education is an education process if it is organized in a programme. If education is aimed to be continued at home, it will be thought not only the child but also his/her parents while preparing a pre-school education programme. It is emphasised the necessity of attaching the importance of the family in the decisions “ Family Participation Programmes” and “Parents Schools must be spreaded”, which are taken in the 15th Counsil of Minister of National Education. Furthermore, in the 2002 Pre-school Education Programme of Ministry of National Education, providing the joining of the family to the children’s education is obligated. For this reason it is stated that providing the coordination between school and family is essentially important for developing the expected behaviours of the child. It is also mentioned that in order to provide the continuity of an effective joining of families to the plans and applications,it is necessary to acknowledge the families about the education programme.

References

  • Aral, Neriman, A. Kandır ve M. Can Yaşar. (2002) Okulöncesi Eğitim ve Okulöncesi Eğitim Programları, İstanbul: Ya-Pa Yayınları
  • Dikmen, Betül. (1991) “Okul-Aile Etkileşimi”, Okulöncesi Eğitimciler İçin El Kitabı I, İstanbul: Ya-Pa Yayınları
  • Ensari, Hoşcan ve R. Zenbat. (1999) “Yönetim Stillerinin Ailenin Okulöncesi Eğitim Programlarına Katılım Üzerindeki Etkileri”, Marmara Üniversitesi Anaokulu / Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı, İstanbul: Ya-Pa Yayınları, İstanbul
  • Eryorulmaz, Ani. (1993), “Kurumsal Okulöncesi Eğitimde Ailenin Rolü ”, 9. Ya-Pa Okulöncesi Eğitimi Yaygınlaştırma Semineri, İstanbul
  • Gürşimşek, Işık. (2002) “Etkin Öğrenme ve Aile Katılımı”, Dokuz Eylül Üniversitesi Anaokulu / Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı, İstanbul: Ya-Pa Yayınları
  • M.E.B. (2002) 36-72 Aylık Çocuklar İçin Okulöncesi Eğitim Programı, M.E.B. Ankara
  • Oğuzkan, Şükran ve G. Oral. (1997) Okulöncesi Eğitimi, İstanbul: M.E.B. Yayınları
  • Oktay, Ayla ve Özgül Polat Unutkan. (2003) “Aile Katılımı”, Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları
  • Ömeroğlu, E., Dere Hale ve Diğerleri. (2003) Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar. İstanbul: Mopa Kültür Yayınları.
  • Poyraz, Hatice ve Dere Hale. (2001) Okulöncesi Eğitimin İlke ve yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık
  • Seçkin, Nezahat ve G. Koç. (1997) “Okulöncesi Eğitimde Okul Aile İşbirliği”, Yaşadıkça Eğitim. Sayı: 51, s.5-10
  • Yılmaz, Nahide. (1999) Anaokulu Öğretmeninin Rehber Kitabı, İstanbul: Ya-Pa Yayınları

OKULÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA AİLE KATILIMININ ÖNEMİ: ÖĞRETMEN- AİLE - ÇOCUK ve KURUM

Year 2004, Volume: 6 Issue: 1, 131 - 145, 11.08.2004

Abstract

ÖZET
Okulöncesi dönemde çocuklarımızın eğitim hedeflerini saptarken çocuğu tek başına düşünmek mümkün değildir, çocuk ailesi ile bir bütündür. Eğitimci olarak başarılı bir okulöncesi eğitimini amaçlıyorsak içine anne- babayı da alan, aile eğitimini kapsayan, önem veren hedefler oluşturmak zorundayız.
Okulöncesi eğitime anne-babanın katılabilmesi için, okul tarafından ailelerin program hakkında bilgilendirilmeleri hatta yazılı olarak programın verilmesi gerekmektedir. Program hakkında verilen yazılı bilgiler aile ve okul arasında iyi bir iletişim ve anlaşma için sağlam bir temel oluşturur. Okulda verilecek eğitimin yararlı olabilmesi için öncelikle aileleri önemseyerek onlarla olumlu iletişim içine girilmesi gerekmektedir. Ailelerle olumlu iletişim sağlama bir anda gerçekleşmeyip, her ailede farklı sürede gerçekleşebilir. Programda diğer ailelerle etkileşim ve iletişim içinde olmaları da veliler için destek ve teşvik oluşturabilir. Aile destek programları yoluyla anne-babaları bilgilendirmek, yeni beceriler kazandırmak ve sorunlarına danışmanlık yapmak, aile içi ilişki dinamiğini geliştirmekte ve çocuğun gelişimini hızlandırmaktadır.
Okulöncesi eğitim; planlı ve programlı yapıldığında bir eğitim sürecidir. Eğer verilen eğitimin evde de devam etmesi amaçlanıyor ise; okulöncesi eğitim programı hazırlanırken sadece çocuk değil, ailesi de program içinde düşünülmelidir.15. Milli Eğitim Şurası’nda alınan ““Aile Katılım Programları” ve “Ana-Baba Okulları” yaygınlaştırılmalı” kararı ile aileyi de hedef almanın gerekliliği belirtilmiştir. Ayrıca, MEB 2002 Okulöncesi Eğitim Programında, programın uygulanması ile ilgili ilkelerden ailenin çocuğun eğitimine katılımının sağlanması zorunlu hale getirilmiştir. Bu nedenle okul-aile işbirliğinin sağlanmasının çocukta istenen davranışların geliştirilmesi açısından önemli olduğu belirtilmiştir. Ailelerin planlama ve
Öğr.Gör., Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi ilköğretim Bölümü, Okulöncesi
ABD- Çanakkale
Yrd.Doç.Dr., Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi ilköğretim Bölümü, Okulöncesi
ABD- Çanakkale
uygulamalara etkin katılımlarının sürekliliğinin sağlanması için, ailelerin okulda yapılanlar hakkında sürekli olarak bilgilendirilmelerinin gerekliliği de vurgulanmıştır.

References

  • Aral, Neriman, A. Kandır ve M. Can Yaşar. (2002) Okulöncesi Eğitim ve Okulöncesi Eğitim Programları, İstanbul: Ya-Pa Yayınları
  • Dikmen, Betül. (1991) “Okul-Aile Etkileşimi”, Okulöncesi Eğitimciler İçin El Kitabı I, İstanbul: Ya-Pa Yayınları
  • Ensari, Hoşcan ve R. Zenbat. (1999) “Yönetim Stillerinin Ailenin Okulöncesi Eğitim Programlarına Katılım Üzerindeki Etkileri”, Marmara Üniversitesi Anaokulu / Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı, İstanbul: Ya-Pa Yayınları, İstanbul
  • Eryorulmaz, Ani. (1993), “Kurumsal Okulöncesi Eğitimde Ailenin Rolü ”, 9. Ya-Pa Okulöncesi Eğitimi Yaygınlaştırma Semineri, İstanbul
  • Gürşimşek, Işık. (2002) “Etkin Öğrenme ve Aile Katılımı”, Dokuz Eylül Üniversitesi Anaokulu / Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı, İstanbul: Ya-Pa Yayınları
  • M.E.B. (2002) 36-72 Aylık Çocuklar İçin Okulöncesi Eğitim Programı, M.E.B. Ankara
  • Oğuzkan, Şükran ve G. Oral. (1997) Okulöncesi Eğitimi, İstanbul: M.E.B. Yayınları
  • Oktay, Ayla ve Özgül Polat Unutkan. (2003) “Aile Katılımı”, Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları
  • Ömeroğlu, E., Dere Hale ve Diğerleri. (2003) Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar. İstanbul: Mopa Kültür Yayınları.
  • Poyraz, Hatice ve Dere Hale. (2001) Okulöncesi Eğitimin İlke ve yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık
  • Seçkin, Nezahat ve G. Koç. (1997) “Okulöncesi Eğitimde Okul Aile İşbirliği”, Yaşadıkça Eğitim. Sayı: 51, s.5-10
  • Yılmaz, Nahide. (1999) Anaokulu Öğretmeninin Rehber Kitabı, İstanbul: Ya-Pa Yayınları
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Family Psychology
Journal Section Articles
Authors

Dilfiruz Cömert This is me

Havise Güleç This is me

Publication Date August 11, 2004
Submission Date January 1, 2004
Published in Issue Year 2004 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Cömert, D., & Güleç, H. (2004). OKULÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA AİLE KATILIMININ ÖNEMİ: ÖĞRETMEN- AİLE - ÇOCUK ve KURUM. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 131-145.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Please Click for all Issues of the Journal.