Political communication has a structure that exists in parallel with the development of humanity and transforms humanity with its change. In the political arena, as in all other disciplines, communication has a structure that uses it as a means of reaching the interlocutor. These intermediaries are basically shaped within the framework of mass media. With various methods based on the purpose and target audience, the most accurate tool is determined and tried to be used in the most effective way. In this direction, one of the methods widely used in political communication, especially during election periods, is election songs. Election songs can be especially popular during election periods with their harmonious structure and trying to present the essence with short sentences. With its easily circulating structures, it can affect the general society. In this sense, the election songs of the three parties that received the most votes in the 1995 and 1999 Turkish General Elections were examined and it was determined how the candidate and the party were reflected in these songs. As a method, Roland Barthes' semiotic method, which is one of the most suitable methods for the purpose, was preferred. In addition, on the basis of this method, metaphorical and metonomic elements in the election songs were tabulated and inferences were made. The information obtained as a result of the study is basically as follows: In the election songs examined, the existing order is generally complained about and a recipe for salvation is written. It is seen that the candidate is generally tried to be identified with the party. In this direction, the candidate and party image are tried to be created with similar codes, and one can be used as a substitute for the other.
Political communication communication studies candidate image party image semiotics election songs
Siyasal iletişim insanlığın gelişimine paralel olarak varlık gösteren ve insanlığın değişimi ile dönüşen bir yapıya sahiptir. Siyasi arenada da bütün diğer disiplinlerde olduğu gibi iletişim muhataba ulaşmada aracı olarak kullanan bir yapıya sahiptir. Bu aracılar temelde kitle iletişim araçları çerçevesinde şekillenmektedir. Amacın ve hedef kitlenin esas alındığı çeşitli yöntemler ile en doğru aracı belirlenmekte ve en etkin şekilde kullanılmaya çalışılmaktadır. Bu doğrultuda siyasi iletişimde, özellikle seçim dönemlerinde yaygın olarak kullanılan yöntemlerden biri seçim şarkılarıdır. Seçim şarkıları hem ahenkli bir yapıya sahip olması hem de kısa cümleler ile özün sunulmaya çalışılması ile özellikle seçim dönemlerinde dillere pelesenk olabilmektedir. Kolay dolaşıma sokulabilen yapıları ile toplumun genelini etkisi altına alabilmektedir. Bu anlamda 1995 ve 1999 Türkiye Genel Seçimlerinde en çok oy alan üç partinin seçim şarkıları incelenerek adayın ve partinin bu şarkılarda nasıl yansıtıldığı bulgulanmıştır. Yöntem olarak amaca en uygun yöntemlerden biri olan Roland Barthes’ın “Göstergebilim Yöntemi” tercih edilmiştir. Ayrıca bu yöntem temel alınarak seçim şarkılarında yer alan metaforik ve metonimik öğeler tablolaştırılmış, çıkarımlarda bulunulmuştur. Çalışmanın sonucunda elde edilen bilgiler temel olarak şöyledir: İncelenen seçim şarkılarında genel olarak mevcut düzenden yakınılmakta ve bir kurtuluş reçetesi yazılmaktadır. Adayın genellikle parti ile özdeşleştirilmeye çalışıldığı görülmektedir. Bu doğrultuda ise aday ve parti imajı benzer kodlar ile oluşturulmaya çalıştırılmakta, biri diğerinin yerine ikame edilebilir olarak kullanılabilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies |
Journal Section | Communication - Public Relations |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2025 |
Submission Date | January 15, 2024 |
Acceptance Date | March 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.