Research Article
BibTex RIS Cite

Ekoturistlerin Beklenti ve Memnuniyet Düzeylerinin Değerlendirilmesi: Turistik Ürün Pazarlaması Bağlamında Bir Çalışma

Year 2022, , 3255 - 3268, 30.09.2022
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1037260

Abstract

Bu çalışmada, turistik ürün pazarlaması bağlamında Çanakkale destinasyonunu ziyaret eden ekoturistlerin, destinasyonu ziyaret etmeden önceki beklenti ve ziyaretlerinden sonraki memnuniyet düzeylerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, 1 Haziran-1 Eylül 2020 tarihleri arasında Çanakkale destinasyonunda trekking, dağcılık, kamping, su altı dalışı, ata binme, yamaç paraşütü gibi ekoturizm faaliyetlerine katılan yerli ve yabancı ekoturistlere 350 adet anket uygulanmıştır. Ulaşılan veriler neticesinde, ekoturizm aktivitelerine katılım aracılığıyla sosyal ve ekonomik hareketliliğe katkıda bulunan ekoturistlere ilişkin “ekoturizm faaliyetlerinin çeşitlendirilmesi”, “doğa bilinci düzeylerinin arttırılması” ve “ekoturizm kaynak değerlerinin korunarak kullanılması” unsurlarına yönelik öneriler geliştirilmiştir. Araştırma sonuçlarının turizm sektöründe sürdürülebilir gelişime ve bölgenin rekabet düzeyinin arttırılmasına yönelik alınacak stratejik kararlar açısından Çanakkale ili özelindeki destinasyon yönetimlerine ve destinasyon pazarlamacılarına katkı sağlamasının yanı sıra; ulusal, bölgesel ve yerel düzeyde ekoturizm farkındalığının arttırılmasına da katkıda bulunacağı düşünülmektedir.

References

  • ARSLAN, Y. (2005). “Erdek ve Çevresinin Ekoturizm Açısından Değerlendirilmesi”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(13), 29-53.
  • BAHTİYAR, D. (2017). Ekolojik Oteller Kapsamında Ekoturistlerin Kişilik Özellikleri, Motivasyonları ve Memnuniyetleri Arasındaki İlişki: Ege-Akdeniz Bölgesi Alan Araştırması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • BEALL, J., & BOLEY, B. B. (2021). “An Ecotourist by Whose Standards? Developing and Testing the Ecotourist Identification Scale (EIS)”, Journal of Ecotourism, 1-22.
  • BRYMAN, A., & CRAMER, D. (2001). Quantitative Data Analysis with SPSS Release 10 for Windows. Routledge is an Imprint of the Taylor & Francis Group, USA and Canada.
  • BUCKLEY, R. (2011). Adventure Tourism Management, Routledge.
  • BULUK, B., EŞİTTİ, B., & ERDEM, S. (2017). “Çanakkale ilinin ekoturizm potansiyelinin swot analizi aracılığıyla değerlendirilmesi”. XIII. Congress of Ecology and Environment with International Participation, UKECEK 2017, 12-15 Eylül 2017, Edirne, ISBN: 978-605-4265-49-7.
  • CALDICOTT, J., & FULLER, D. (2005). “The Concept and Relevance of Ecotourism to Indigenous Economic and Human Development in Remote Australian Communities”, Centre for Regional Tourism Research, 1-17.
  • CARVACHE-FRANCO, M., CARVACHE-FRANCO, O., & CARVACHE-FRANCO, W. (2020). “Exploring the Satisfaction of Ecotourism in Protected Natural Areas”, GeoJournal of Tourism & Geosites, 29(2), 672-683.
  • CHENG, M., WONG, I. A., WEARING, S., & MCDONALD, M. (2017). “Ecotourism Social Media Initiatives in China”, Journal of Sustainable Tourism, 25(3), 416-432.
  • COBBINAH, P. B. (2015). “Contextualising the Meaning of Ecotourism”, Tourism Management Perspectives, 16, 179-189.
  • ÇANAKKALE TURİSTİK OTELCİLER, İŞLETMECİLER VE YATIRIMCILAR DERNEĞİ. (ÇATOD). (2018). 2017 Yılına Ait Çanakkale İli Turizm İstatistikleri. http://www.catod.org/tr/2017-yilina-ait-canakkale-ili-turizm-istatislikleri.html, Erişim Tarihi: 13.08.2021.
  • ÇEVİRGEN, A. (2004). “Edremit Yöresinde Ekoturizme Yönelik Bir Talep Araştırması”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(12), 46-67.
  • DÜNYA TİCARET ÖRGÜTÜ. (WTO). (2002). The French Ecotourism Market (No. 16). World Trade Organization. https://www.e-unwto.org/doi/abs/10.18111/9789284405251, Erişim Tarihi: 09.07.2021.
  • DÜNYA TURİZM ÖRGÜTÜ. (WTO). (1995). World Tourism Organisation News, May 1995. https://www.unwto.org/history, Erişim Tarihi: 09.07.2021.
  • ERDOĞAN, N. (2003). Çevre ve (Eko)Turizm, Erk Yayınları, Ankara.
  • FENNELL, D. A. (2020). Ecotourism. Routledge.
  • FIORELLO, A., & BO, D. (2012). “Community-based Ecotourism to Meet the New Tourist’s Expectations: An Exploratory Study”, Journal of Hospitality Marketing & Management, 21(7), 758-778.
  • GÜNEY MARMARA KALKINMA AJANSI. (GMKA). (2013). Çanakkale Turizmde Yeni Değerlerini ve Markasını Ortaya Çıkarıyor. https://www.kalkinmakutuphanesi.gov.tr/dokuman/canakkale-turizmde-yeni-degerlerini-ve-markasini-ortaya-cikariyor/596, Erişim Tarihi: 10.07.2021.
  • HIGGINS, B. R. (1996). “The Global Structure of the Nature Tourism Industry: Ecotourists, Tour Operators, and Local Businesses”, Journal of Travel Research, 35(2), 11-18.
  • KAHRAMAN, N., & TÜRKAY, O. (2004). Turizm ve Çevre, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • KOUTOULAS, D. (2004). “Understanding the tourist product”. Interim symposium of the Research Committee on International Tourism of the International Sociological Association, 14-16 Mayıs 2004, Midilli.
  • KRUGER, O. (2005). “The Role of Ecotourism in Conservation: Panacea or Pandora’s Box?”, Biodiversity & Conservation, 14(3), 579-600.
  • ÖZTÜRK, S. (2005). “Kastamonu-Bartın Küre Dağları Milli Parkı’nın Rekreasyonel Kaynak Değerlerinin İrdelenmesi,” Turkish Journal of Forestry, 6(2), 138-148.
  • SADLER, B. (1990). Sustainable Development, Northern Realities and the Design and Implementation of Regional Conservation Strategies, University of Calgary Press, Canada.
  • SALTIK, N. (2013). Çanakkale Kara Menderes Vadisi Araplar Boğazı Kesiminin Ekoturizm Planlaması Açısından Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • SHARPLEY, R. (2006). “Ecotourism: A Consumption Perspective”, Journal of Ecotourism, 5(1-2), 7-22.
  • SWARBROOKE, J., & HORNER, S. (2007). Consumer Behaviour in Tourism. Routledge.
  • ŞAHİN, İ. F. (2009). “Erzincan İli’nin Turizm Potansiyeli ve İldeki Ekoturizm Uygulamaları”, Doğu Coğrafya Dergisi, 14(22), 69-88.
  • TORRES-SOVERO, C., GONZÁLEZ, J. A., MARTÍN-LÓPEZ, B., & KIRKBY, C. A. (2012). “Social-Ecological Factors Influencing Tourist Satisfaction in Three Ecotourism Lodges in the Southeastern Peruvian Amazon”, Tourism Management, 33(3), 545-552.
  • TREVES, A., & JONES, S. M. (2010). “Strategic Tradeoffs for Wildlife‐Friendly Eco‐Labels”, Frontiers in Ecology and the Environment, 8(9), 491-498.
  • TURİZM BAKANLIĞI. (1999). Turizm Terimler Sözlüğü, Ankara.
  • WEAVER, DAVID B., & LAWTON, L. J. (2002). “Overnight Ecotourist Market Segmentation in the Gold Coast Hinterland of Australia”, Journal of Travel Research, 40, 270-280.
  • WIGHT, P. (1993). “Ecotourism: Ethics or Eco-sell?”, Journal of Travel Research, 31(3), 3-9.
  • VUKONIC, B. (1983). “Touristic Marketing or Marketing in Tourism”, The Tourist Review, 1-4.
  • YAZICIOĞLU, Y. & ERDOĞAN, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • YÜCEL, C. (2002). “Turizmde yükselen değer: Ekoturizm”, TÜRSAB Dergisi, (219), 1-7.

Evaluation of Ecotourists’ Expectations and Satisfaction Levels: A Study in the Context of Touristic Product Marketing

Year 2022, , 3255 - 3268, 30.09.2022
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1037260

Abstract

In this study, it is aimed to determine the expectations and satisfaction levels of ecotourists visiting Çanakkale destination before visiting the destination in the context of touristic product marketing. 350 questionnaires were applied to local and foreign ecotourists who participated in ecotourism activities such as trekking, mountaineering, camping, underwater diving, horseback riding, paragliding in Çanakkale between 1 June and 1 September 2020 with this purpose. In line with the results obtained, suggestions have been made regarding the “diversification of ecotourism activities” for ecotourists who will benefit from social and economic mobility by participating in ecotourism activities, “increasing the level of nature awareness” and “using ecotourism resource values by preserving them”. It is thought that the results of the research will contribute to the sustainable development in the tourism sector and the strategic decisions to be taken to increase the competitive level of the region, as well as to contribute to the increase of ecotourism awareness at the national, regional and local level, as well as contributing to the destination managements and destination marketers in Çanakkale province.

References

  • ARSLAN, Y. (2005). “Erdek ve Çevresinin Ekoturizm Açısından Değerlendirilmesi”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(13), 29-53.
  • BAHTİYAR, D. (2017). Ekolojik Oteller Kapsamında Ekoturistlerin Kişilik Özellikleri, Motivasyonları ve Memnuniyetleri Arasındaki İlişki: Ege-Akdeniz Bölgesi Alan Araştırması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • BEALL, J., & BOLEY, B. B. (2021). “An Ecotourist by Whose Standards? Developing and Testing the Ecotourist Identification Scale (EIS)”, Journal of Ecotourism, 1-22.
  • BRYMAN, A., & CRAMER, D. (2001). Quantitative Data Analysis with SPSS Release 10 for Windows. Routledge is an Imprint of the Taylor & Francis Group, USA and Canada.
  • BUCKLEY, R. (2011). Adventure Tourism Management, Routledge.
  • BULUK, B., EŞİTTİ, B., & ERDEM, S. (2017). “Çanakkale ilinin ekoturizm potansiyelinin swot analizi aracılığıyla değerlendirilmesi”. XIII. Congress of Ecology and Environment with International Participation, UKECEK 2017, 12-15 Eylül 2017, Edirne, ISBN: 978-605-4265-49-7.
  • CALDICOTT, J., & FULLER, D. (2005). “The Concept and Relevance of Ecotourism to Indigenous Economic and Human Development in Remote Australian Communities”, Centre for Regional Tourism Research, 1-17.
  • CARVACHE-FRANCO, M., CARVACHE-FRANCO, O., & CARVACHE-FRANCO, W. (2020). “Exploring the Satisfaction of Ecotourism in Protected Natural Areas”, GeoJournal of Tourism & Geosites, 29(2), 672-683.
  • CHENG, M., WONG, I. A., WEARING, S., & MCDONALD, M. (2017). “Ecotourism Social Media Initiatives in China”, Journal of Sustainable Tourism, 25(3), 416-432.
  • COBBINAH, P. B. (2015). “Contextualising the Meaning of Ecotourism”, Tourism Management Perspectives, 16, 179-189.
  • ÇANAKKALE TURİSTİK OTELCİLER, İŞLETMECİLER VE YATIRIMCILAR DERNEĞİ. (ÇATOD). (2018). 2017 Yılına Ait Çanakkale İli Turizm İstatistikleri. http://www.catod.org/tr/2017-yilina-ait-canakkale-ili-turizm-istatislikleri.html, Erişim Tarihi: 13.08.2021.
  • ÇEVİRGEN, A. (2004). “Edremit Yöresinde Ekoturizme Yönelik Bir Talep Araştırması”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(12), 46-67.
  • DÜNYA TİCARET ÖRGÜTÜ. (WTO). (2002). The French Ecotourism Market (No. 16). World Trade Organization. https://www.e-unwto.org/doi/abs/10.18111/9789284405251, Erişim Tarihi: 09.07.2021.
  • DÜNYA TURİZM ÖRGÜTÜ. (WTO). (1995). World Tourism Organisation News, May 1995. https://www.unwto.org/history, Erişim Tarihi: 09.07.2021.
  • ERDOĞAN, N. (2003). Çevre ve (Eko)Turizm, Erk Yayınları, Ankara.
  • FENNELL, D. A. (2020). Ecotourism. Routledge.
  • FIORELLO, A., & BO, D. (2012). “Community-based Ecotourism to Meet the New Tourist’s Expectations: An Exploratory Study”, Journal of Hospitality Marketing & Management, 21(7), 758-778.
  • GÜNEY MARMARA KALKINMA AJANSI. (GMKA). (2013). Çanakkale Turizmde Yeni Değerlerini ve Markasını Ortaya Çıkarıyor. https://www.kalkinmakutuphanesi.gov.tr/dokuman/canakkale-turizmde-yeni-degerlerini-ve-markasini-ortaya-cikariyor/596, Erişim Tarihi: 10.07.2021.
  • HIGGINS, B. R. (1996). “The Global Structure of the Nature Tourism Industry: Ecotourists, Tour Operators, and Local Businesses”, Journal of Travel Research, 35(2), 11-18.
  • KAHRAMAN, N., & TÜRKAY, O. (2004). Turizm ve Çevre, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • KOUTOULAS, D. (2004). “Understanding the tourist product”. Interim symposium of the Research Committee on International Tourism of the International Sociological Association, 14-16 Mayıs 2004, Midilli.
  • KRUGER, O. (2005). “The Role of Ecotourism in Conservation: Panacea or Pandora’s Box?”, Biodiversity & Conservation, 14(3), 579-600.
  • ÖZTÜRK, S. (2005). “Kastamonu-Bartın Küre Dağları Milli Parkı’nın Rekreasyonel Kaynak Değerlerinin İrdelenmesi,” Turkish Journal of Forestry, 6(2), 138-148.
  • SADLER, B. (1990). Sustainable Development, Northern Realities and the Design and Implementation of Regional Conservation Strategies, University of Calgary Press, Canada.
  • SALTIK, N. (2013). Çanakkale Kara Menderes Vadisi Araplar Boğazı Kesiminin Ekoturizm Planlaması Açısından Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • SHARPLEY, R. (2006). “Ecotourism: A Consumption Perspective”, Journal of Ecotourism, 5(1-2), 7-22.
  • SWARBROOKE, J., & HORNER, S. (2007). Consumer Behaviour in Tourism. Routledge.
  • ŞAHİN, İ. F. (2009). “Erzincan İli’nin Turizm Potansiyeli ve İldeki Ekoturizm Uygulamaları”, Doğu Coğrafya Dergisi, 14(22), 69-88.
  • TORRES-SOVERO, C., GONZÁLEZ, J. A., MARTÍN-LÓPEZ, B., & KIRKBY, C. A. (2012). “Social-Ecological Factors Influencing Tourist Satisfaction in Three Ecotourism Lodges in the Southeastern Peruvian Amazon”, Tourism Management, 33(3), 545-552.
  • TREVES, A., & JONES, S. M. (2010). “Strategic Tradeoffs for Wildlife‐Friendly Eco‐Labels”, Frontiers in Ecology and the Environment, 8(9), 491-498.
  • TURİZM BAKANLIĞI. (1999). Turizm Terimler Sözlüğü, Ankara.
  • WEAVER, DAVID B., & LAWTON, L. J. (2002). “Overnight Ecotourist Market Segmentation in the Gold Coast Hinterland of Australia”, Journal of Travel Research, 40, 270-280.
  • WIGHT, P. (1993). “Ecotourism: Ethics or Eco-sell?”, Journal of Travel Research, 31(3), 3-9.
  • VUKONIC, B. (1983). “Touristic Marketing or Marketing in Tourism”, The Tourist Review, 1-4.
  • YAZICIOĞLU, Y. & ERDOĞAN, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • YÜCEL, C. (2002). “Turizmde yükselen değer: Ekoturizm”, TÜRSAB Dergisi, (219), 1-7.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Finance
Journal Section Makaleler
Authors

Buket Buluk Eşitti 0000-0001-5646-6166

Publication Date September 30, 2022
Acceptance Date July 5, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Buluk Eşitti, B. (2022). Ekoturistlerin Beklenti ve Memnuniyet Düzeylerinin Değerlendirilmesi: Turistik Ürün Pazarlaması Bağlamında Bir Çalışma. Alanya Akademik Bakış, 6(3), 3255-3268. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1037260