Sosyal medya
araçlarından olan sosyal ağ siteleri (SAS) işletmelerin pazarlama faaliyetlerinde
önemli yer tutmaktadır. Zamanlarının önemli bir bölümünü SAS`nde harcayan
insanlar (tüketiciler) ise işletmelerin bu sitelerdeki faaliyetlerinden
etkilenmekte aynı zamanda işletmeleri etkilemektedirler. Bu çalışmanın amacı, söz
konusu etkileşimi ortaya koymaktan ibarettir. Bunun için anket çalışması
yapılmıştır. Anket SAS`nde hesabı olan insanlar üzerinde yapılmıştır. Veriler
SPSS 16 programında analiz edilmiştir. Faktör analizi sonucunda SAS`nde
etkileşimle ilgili 4 boyut ortaya çıkmıştır. Bu boyutlar, "SAS`inin markaya ilgi yaratması",
"SAS`deki paylaşım ve yorumların
etkisi", "ürünle ilgili düşüncelerin SAS`nde
paylaşılması", "SAS`deki diğer takipçilerin etkisi" şeklinde
belirmiştir. SAS`nde özellikle, marka ile ilgili yorumlar ve paylaşımların
etkili olduğu belirlenmiştir. Sosyal ağ sitelerindeki diğer taipçilerin sayısı
ve kimlikleri nispeten az etki etmektedir. Genel olarak firmaların SAS`nde
bulunması tüketicilerin dikkatini çekecektir ve işletmeye/markaya ilgi
yaratacaktır.
Araştırmanın,
ortaya çıkan boyutlar açısından literatüre, tüketicilerin düşüncelerini
yansıtması açısından işletmelere katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Azerbaycan`da konuyla ilgili bilimsel çalışmaya rastlanmaması ise araştırmanın
başka bir önemli tarafını ortaya koymaktadır.
One of the social media tools social networking sites (SNS) play an important role in the marketing activities of enterprises. People who spend a significant portion of their time on SNS are affected by the activities of businesses on these sites and at the same time influence businesses. The aim of this study is to reveal this interaction. A survey study has been done for this purpose. The survey was conducted on people who have accounts on SNS. The data were analyzed via SPSS 16. As a result of factor analysis, four dimensions related to interaction in SNS have emerged. These dimensions are defined as "SNS creates interest in the brand ", "the effect of sharings and comments in SNS", "sharing of opinions regarding products in SNS", and "the influence of other followers in SNS". In SNS, in particular, it has been determined that comments and sharings about the brand are effective. The numbers and personalities of other followers on social networking sites are relatively ineffective. In general, the presence of companies in SNS will attract the attention of consumers.
It is thought that the research will contribute to the literature in terms of the dimensions that determined, and to the companies in terms of the reflecting the thoughts of the consumers. The lack of scientific research on the subject in Azerbaijan reveals another important aspect of the research.
Subjects | Economics |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 2 |