Research Article
BibTex RIS Cite

The Relationship between Transportation Modes, Sea and Rail Transportation and Economic Growth: The Case of Türkiye

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 51 - 62, 30.01.2025
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1479531

Abstract

Transportation modes, particularly maritime transport, play a crucial role in fueling economic growth across nations. Maritime transport stands as the most prevalent mode for international trade activities, while rail transport, despite its substantial investment costs, remains the most economical option. According to TÜİK statistics, in 2022, maritime transport accounted for 59.1% of exports and 53.3% of imports. In contrast, rail transport's share was significantly lower, at approximately 1%. Notably, in 2022, Turkey's 90.5 billion USD exports included 36.6 billion USD generated by the logistics and transportation services sector. As can be understood from these figures, a relationship is expected between transportation modes and our country's income. This research delves into the long-term relationship between the volume of cargo handled by maritime transport, rail freight demand, and gross domestic product (GDP) in Turkey. The findings reveal a long-term correlation between maritime cargo volume and GDP. Additionally, the error correction model indicates that short-term imbalances, where approximately 82% of a one-unit deviation is adjusted in the subsequent period.

References

  • Ahmed, R. R., Vveinhardt, J., & Streimikiene, D. (2018). Multivariate granger causality among oil prices, gold prices, and KSE100: evidence from Johansen Cointegration and GARCH models. Acta Montanistica Slovaca, 23(2), 216-231.
  • Altuntaş, M., & Kılıç, E. (2021). Havayolu taşımacılığı ile ekonomik büyüme arasındaki ilişkinin incelenmesi: Türkiye örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 187-202. https://doi.org/10.32709/akusosbil.716045
  • Arabacı, H., & Yücel, D. (2020). Lojistik sektörünün ekonomik büyümeye etkisi. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 78-84.
  • Camba Jr., A. C., & Camba, A. L. (2021). An engle-granger and johansen cointegration approach in testing the validity of Fisher hypothesis in the Philippines. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(12), 31–38. https://doi.org/10.13106/jafeb.2021.vol8.no12.0031
  • Ceylan, R., & Başer, S. (2014). Türkiye’de petrol tüketimi ile reel GSYİH arasındaki uzun dönem ilişkinin Johansen eş-bütünleşme yöntemi ile analiz edilmesi. Business and Economics Research Journal, 5(2), 47-60.
  • Cortés-Medina, M. G., Moreno, I. C. E., Orozco, D. G., & de la Torre-Torres, O. V. (2022). International trade and maritime transport in North America: An analysis of productivity and foreign direct ınvestment. Inquietud Empresarial, 22(2), 85-96. https://doi.org/10.19053/01211048.14234
  • Dickey, D. A., & Fuller, W. A. (1981). Likelihood ratio statistics for autoregressive time series with a unit root, Econometrica: journal of the Econometric Society, 49, 1057-1072. https://doi.org/10.2307/1912517
  • Dünya Bankası (World Bank), (2024). https://databank,worldbank,org/source/world-development-indicators/Type/TABLE/preview/on#, Erişim Tarihi 01. 04. 2024.
  • Emeç, A. S. (2021). Türkiye’nin deniz yolu ihracatını etkileyen faktörler. Tarsus Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), 1-14.
  • Emirkadı, Ö., & Balcı, H. (2023). Türkiye’de karayolu ve demiryolu yolcu ve yük taşımacılığı ile ekonomik büyüme ilişkisi: panel veri analizi. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(28), 977-998. https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2023.039
  • Erdinç, Z. (2008). İkiz açıklar hipotezinin Türkiye'de 1950-2005 yılları arasında eşbütünleşme analizi ve Granger nedensellik testi ile incelenmesi. Anadolu University Journal of Social Sciences/Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1).209-222.
  • Eren, A. S., Eryer, A., & Eryer, S. (2020). Havayolu taşımacılığı ve ekonomik büyüme ilişkisinin incelenmesi Türkiye örneği: Ampirik bir analiz. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 2(3), 236-257.
  • Fratila, A., Gavril, I. A., Nita, S. C., & Hrebenciuc, A. (2021). The importance of maritime transport for economic growth in the european union: A panel data analysis. Sustainability, 13(14), 7961. https://doi.org/10.3390/su13147961
  • Gerşil, M., & Akın, S. (2024). Ekonomik büyüme modelinde lojistik sektörünün rolü: Avrupa Birliği ülkeleri örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 16(1), 44-53. https://doi.org/10.20491/isarder.2024.1775
  • Gümüş Akar, P., Manga, M., & Bal, H. (2019). Havayolu taşımacılığında liberalizasyon ve ekonomik büyüme arasında nedensellik ilişkisi: Türkiye örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 18(3), 161-174. https://doi.org/10.21547/jss.537010
  • Johansen, S. (1991). Estimation and hypothesis testing of cointegration vectors in Gaussian vector autoregressive models, Econometrica, 59, 1551–1580, https://doi,org/10,2307/2938278
  • Kristek, I. (2023). An Analysis of the relationship between road freight transport and economic growth in the European Union: A Panel Data Approach. Business Logistics in Modern Management, 23, 33-42. https://doi.org/10.7307/ptt.v33i4.3688.
  • Li, N. (2013). Empirical analysis on the effects of modern logistics on economic growth of six provinces in central China. Contemporary Logistics, 10(1), 18-24. https://doi,org/10.5503/J.CL.2013.10.004
  • Macit, D. (2020). Karayolu yük taşımacılığının ekonomik büyüme ve ticaret hacmi üzerindeki etkisine yönelik ampirik bir analiz. Alanya Akademik Bakış, 4(3), 843-860. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.700146
  • Mousavi, M., & Gandomi, A. H. (2021). Prediction error of Johansen cointegration residuals for structural health monitoring. Mechanical Systems and Signal Processing, 160, 10784. https://doi.org/10.1016/j.ymssp.2021.107847
  • Mohmand, Y. T., Wang, A., & Saeed, A. (2017). The ımpact of transportation ınfrastructure on economic growth: Empirical evidence from Pakistan. Transportation Letters, 9(2), 63-69. https://doi.org/10.1080/19427867.2016.1165463
  • Nelson, C. R., & Plosser, C. I. (1982). Trends and random walks in macroeconomic time series: Some evidence and implications. Journal of Monetary Economics, 10, 139-162. https://doi.org/10.1016/0304-3932(82)90012-5
  • Park, J. S., Seo, Y. J., & Ha, M. H. (2019). The role of maritime, land, and air transportation in economic growth: panel evidence from OECD and non-OECD countries. Research in Transportation Economics, 78, https://doi.org/100765. 10.1016/j.retrec.2019.100765
  • Pascalau, A., Lee,J., Nazlıoglu, S., & Yan, L. (2022). Johansen-type coıntegration tests wıth afourier function, Journal Of Time Series Analysis, 43, 828–852. https://doi.org/10.1111/jtsa.12640
  • Phillips, P. C. B. (1989). Partially identified econometric models, Econometric Theory, 5, 181–240. https://doi.org/10.1017/S0266466600012408
  • Saidi, S., & Hammami, S. (2017). Modeling the causal linkages between transport, economic growth and environmental degradation for 75 countries. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 53, 415-427. https://doi.org/10.1016/j.trd.2017.04.031
  • Sevinç, H., Bozkurt, E., & Efeoğlu, R. (2017). Türkiye ve Avrasya ekonomilerinde taşımacılık sektörünün ekonomik büyümeye etkisi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 173-187.
  • Tong, T., & Yu, T. E. (2018). Transportation and economic growth in China: A heterogeneous panel cointegration and causality analysis. Journal of Transport Geography, 73, 120-130. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2018.10.016
  • Tunalı, H., & Akarçay, N. (2022). Konteyner yük taşımacılığı, liman alt yapı yatırımları ve ekonomik büyüme arasındaki ilişkinin analizi: OECD ülkeleri örneği. Ekonomi ve Finansal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 102-118.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK), (2024). https://data,tuik,gov,tr/Kategori/GetKategori?p=ulastirma-ve-haberlesme-112&dil=1, Erişim Tarihi 01.04.2024.
  • Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, (2024). https://www,uab,gov,tr/istatistikler, Erişim Tarihi 04.04. 2024.
  • Yaman, S., Demir, B., Batırlık, S. N., & Zeren, F. (2021). Lojistik sektörü ve ekonomik büyüme arasındaki ilişkinin incelemesi: G20 ülkeleri üzerine bir araştırma. The Journal of International Scientific Researches, 6(1), 1-9.
  • Yurdakul, E. (2020). Türkiye’de lojistik sektörü ve ekonomik büyüme arasındaki ilişkinin VAR analizi ile incelenmesi. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 20(40), 174-185. https://doi.org/10.30976/susead.707425
  • Yurdakul, E. M. (2023). Türkiye’nin deniz yoluyla uluslararası ticareti ve ekonomik büyüme ilişkisi. Turkish Journal of Maritime and Marine Sciences, 9(1), 22-29. https://doi.org/10.52998/trjmms.1205937
  • Zhu, F., Wu, X., & Wei, P. (2023). Road transportation and economic growth in China: Granger causality analysis based on provincial panel data. Transportation Letters. The International Journal of Transportation Research, 1, 490-501. https://doi.org/10.1080/19427867.2021.1930853

Taşımacılık Modlarından Denizyolu ve Demiryolu Taşımacılığı ile Ekonomik Büyüme İlişkisi: Türkiye Örneği

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 51 - 62, 30.01.2025
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1479531

Abstract

Denizyolu taşımacılığı özelinde taşımacılık modları ülkelerin ekonomik büyümesinde oldukça önemli bir etkiye sahiptir. Özellikle dış ticaret faaliyetlerinde denizyolu taşımacılık modu en yayğın kullanılan mod iken, demiryolu taşımacılık modu, yatırım maliyeti yüksek olsa bile en ucuz moddur. Türkiye’de 2022 yılında ihracatın %59,1’i, ithalatın ise %53,3’ü denizyolu taşımacılık modu kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Demiryolu taşımacılık modunda ise bu oran yaklaşık %1 ile oldukça düşük kalmıştır. Ayrıca 90,5 milyar dolarlık ihracatın 36,6 milyar dolarlık kısmı lojistik ve taşımacılık hizmetleri sektöründe gerçekleşmiştir. Bu rakamlardan da anlaşılacağı gibi taşımacılık modları ile ülkemizin gelirleri arasında bir ilişki beklenmektedir. Bu araştırmanın amacı denizyolu ile elleçlenen yük miktarı ile demiryolu yük talebi ve gayrisafi yurt içi hasıla arasındaki uzun dönemli ilişkinin araştırılmasıdır. Araştırma sonucunda denizyoluyla elleçlenen yük miktarı ile gayrisafi yurtiçi hasıla arasında uzun dönemli bir ilişkinin varlığı belirlenmiştir. Ayrıca hata düzeltme modeline göre kısa dönemli dengesizlikler yani bir birimlik sapmanın yaklaşık %82lik kısmı bir sonraki dönem düzelmektedir.

Ethical Statement

etik kurul onayına gerek yoktur.

Supporting Institution

detekleyen kurum yoktur.

References

  • Ahmed, R. R., Vveinhardt, J., & Streimikiene, D. (2018). Multivariate granger causality among oil prices, gold prices, and KSE100: evidence from Johansen Cointegration and GARCH models. Acta Montanistica Slovaca, 23(2), 216-231.
  • Altuntaş, M., & Kılıç, E. (2021). Havayolu taşımacılığı ile ekonomik büyüme arasındaki ilişkinin incelenmesi: Türkiye örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 187-202. https://doi.org/10.32709/akusosbil.716045
  • Arabacı, H., & Yücel, D. (2020). Lojistik sektörünün ekonomik büyümeye etkisi. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 78-84.
  • Camba Jr., A. C., & Camba, A. L. (2021). An engle-granger and johansen cointegration approach in testing the validity of Fisher hypothesis in the Philippines. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(12), 31–38. https://doi.org/10.13106/jafeb.2021.vol8.no12.0031
  • Ceylan, R., & Başer, S. (2014). Türkiye’de petrol tüketimi ile reel GSYİH arasındaki uzun dönem ilişkinin Johansen eş-bütünleşme yöntemi ile analiz edilmesi. Business and Economics Research Journal, 5(2), 47-60.
  • Cortés-Medina, M. G., Moreno, I. C. E., Orozco, D. G., & de la Torre-Torres, O. V. (2022). International trade and maritime transport in North America: An analysis of productivity and foreign direct ınvestment. Inquietud Empresarial, 22(2), 85-96. https://doi.org/10.19053/01211048.14234
  • Dickey, D. A., & Fuller, W. A. (1981). Likelihood ratio statistics for autoregressive time series with a unit root, Econometrica: journal of the Econometric Society, 49, 1057-1072. https://doi.org/10.2307/1912517
  • Dünya Bankası (World Bank), (2024). https://databank,worldbank,org/source/world-development-indicators/Type/TABLE/preview/on#, Erişim Tarihi 01. 04. 2024.
  • Emeç, A. S. (2021). Türkiye’nin deniz yolu ihracatını etkileyen faktörler. Tarsus Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), 1-14.
  • Emirkadı, Ö., & Balcı, H. (2023). Türkiye’de karayolu ve demiryolu yolcu ve yük taşımacılığı ile ekonomik büyüme ilişkisi: panel veri analizi. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(28), 977-998. https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2023.039
  • Erdinç, Z. (2008). İkiz açıklar hipotezinin Türkiye'de 1950-2005 yılları arasında eşbütünleşme analizi ve Granger nedensellik testi ile incelenmesi. Anadolu University Journal of Social Sciences/Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1).209-222.
  • Eren, A. S., Eryer, A., & Eryer, S. (2020). Havayolu taşımacılığı ve ekonomik büyüme ilişkisinin incelenmesi Türkiye örneği: Ampirik bir analiz. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 2(3), 236-257.
  • Fratila, A., Gavril, I. A., Nita, S. C., & Hrebenciuc, A. (2021). The importance of maritime transport for economic growth in the european union: A panel data analysis. Sustainability, 13(14), 7961. https://doi.org/10.3390/su13147961
  • Gerşil, M., & Akın, S. (2024). Ekonomik büyüme modelinde lojistik sektörünün rolü: Avrupa Birliği ülkeleri örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 16(1), 44-53. https://doi.org/10.20491/isarder.2024.1775
  • Gümüş Akar, P., Manga, M., & Bal, H. (2019). Havayolu taşımacılığında liberalizasyon ve ekonomik büyüme arasında nedensellik ilişkisi: Türkiye örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 18(3), 161-174. https://doi.org/10.21547/jss.537010
  • Johansen, S. (1991). Estimation and hypothesis testing of cointegration vectors in Gaussian vector autoregressive models, Econometrica, 59, 1551–1580, https://doi,org/10,2307/2938278
  • Kristek, I. (2023). An Analysis of the relationship between road freight transport and economic growth in the European Union: A Panel Data Approach. Business Logistics in Modern Management, 23, 33-42. https://doi.org/10.7307/ptt.v33i4.3688.
  • Li, N. (2013). Empirical analysis on the effects of modern logistics on economic growth of six provinces in central China. Contemporary Logistics, 10(1), 18-24. https://doi,org/10.5503/J.CL.2013.10.004
  • Macit, D. (2020). Karayolu yük taşımacılığının ekonomik büyüme ve ticaret hacmi üzerindeki etkisine yönelik ampirik bir analiz. Alanya Akademik Bakış, 4(3), 843-860. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.700146
  • Mousavi, M., & Gandomi, A. H. (2021). Prediction error of Johansen cointegration residuals for structural health monitoring. Mechanical Systems and Signal Processing, 160, 10784. https://doi.org/10.1016/j.ymssp.2021.107847
  • Mohmand, Y. T., Wang, A., & Saeed, A. (2017). The ımpact of transportation ınfrastructure on economic growth: Empirical evidence from Pakistan. Transportation Letters, 9(2), 63-69. https://doi.org/10.1080/19427867.2016.1165463
  • Nelson, C. R., & Plosser, C. I. (1982). Trends and random walks in macroeconomic time series: Some evidence and implications. Journal of Monetary Economics, 10, 139-162. https://doi.org/10.1016/0304-3932(82)90012-5
  • Park, J. S., Seo, Y. J., & Ha, M. H. (2019). The role of maritime, land, and air transportation in economic growth: panel evidence from OECD and non-OECD countries. Research in Transportation Economics, 78, https://doi.org/100765. 10.1016/j.retrec.2019.100765
  • Pascalau, A., Lee,J., Nazlıoglu, S., & Yan, L. (2022). Johansen-type coıntegration tests wıth afourier function, Journal Of Time Series Analysis, 43, 828–852. https://doi.org/10.1111/jtsa.12640
  • Phillips, P. C. B. (1989). Partially identified econometric models, Econometric Theory, 5, 181–240. https://doi.org/10.1017/S0266466600012408
  • Saidi, S., & Hammami, S. (2017). Modeling the causal linkages between transport, economic growth and environmental degradation for 75 countries. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 53, 415-427. https://doi.org/10.1016/j.trd.2017.04.031
  • Sevinç, H., Bozkurt, E., & Efeoğlu, R. (2017). Türkiye ve Avrasya ekonomilerinde taşımacılık sektörünün ekonomik büyümeye etkisi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 173-187.
  • Tong, T., & Yu, T. E. (2018). Transportation and economic growth in China: A heterogeneous panel cointegration and causality analysis. Journal of Transport Geography, 73, 120-130. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2018.10.016
  • Tunalı, H., & Akarçay, N. (2022). Konteyner yük taşımacılığı, liman alt yapı yatırımları ve ekonomik büyüme arasındaki ilişkinin analizi: OECD ülkeleri örneği. Ekonomi ve Finansal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 102-118.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK), (2024). https://data,tuik,gov,tr/Kategori/GetKategori?p=ulastirma-ve-haberlesme-112&dil=1, Erişim Tarihi 01.04.2024.
  • Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, (2024). https://www,uab,gov,tr/istatistikler, Erişim Tarihi 04.04. 2024.
  • Yaman, S., Demir, B., Batırlık, S. N., & Zeren, F. (2021). Lojistik sektörü ve ekonomik büyüme arasındaki ilişkinin incelemesi: G20 ülkeleri üzerine bir araştırma. The Journal of International Scientific Researches, 6(1), 1-9.
  • Yurdakul, E. (2020). Türkiye’de lojistik sektörü ve ekonomik büyüme arasındaki ilişkinin VAR analizi ile incelenmesi. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 20(40), 174-185. https://doi.org/10.30976/susead.707425
  • Yurdakul, E. M. (2023). Türkiye’nin deniz yoluyla uluslararası ticareti ve ekonomik büyüme ilişkisi. Turkish Journal of Maritime and Marine Sciences, 9(1), 22-29. https://doi.org/10.52998/trjmms.1205937
  • Zhu, F., Wu, X., & Wei, P. (2023). Road transportation and economic growth in China: Granger causality analysis based on provincial panel data. Transportation Letters. The International Journal of Transportation Research, 1, 490-501. https://doi.org/10.1080/19427867.2021.1930853
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Maritime Transportation and Freight Services
Journal Section Makaleler
Authors

Özlem Karadağ Albayrak 0000-0003-0832-0490

Ömer Cengiz 0000-0002-4645-3318

Publication Date January 30, 2025
Submission Date May 6, 2024
Acceptance Date December 2, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Karadağ Albayrak, Ö., & Cengiz, Ö. (2025). Taşımacılık Modlarından Denizyolu ve Demiryolu Taşımacılığı ile Ekonomik Büyüme İlişkisi: Türkiye Örneği. Alanya Akademik Bakış, 9(1), 51-62. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1479531