Transportation modes, particularly maritime transport, play a crucial role in fueling economic growth across nations. Maritime transport stands as the most prevalent mode for international trade activities, while rail transport, despite its substantial investment costs, remains the most economical option. According to TÜİK statistics, in 2022, maritime transport accounted for 59.1% of exports and 53.3% of imports. In contrast, rail transport's share was significantly lower, at approximately 1%. Notably, in 2022, Turkey's 90.5 billion USD exports included 36.6 billion USD generated by the logistics and transportation services sector. As can be understood from these figures, a relationship is expected between transportation modes and our country's income. This research delves into the long-term relationship between the volume of cargo handled by maritime transport, rail freight demand, and gross domestic product (GDP) in Turkey. The findings reveal a long-term correlation between maritime cargo volume and GDP. Additionally, the error correction model indicates that short-term imbalances, where approximately 82% of a one-unit deviation is adjusted in the subsequent period.
Denizyolu taşımacılığı özelinde taşımacılık modları ülkelerin ekonomik büyümesinde oldukça önemli bir etkiye sahiptir. Özellikle dış ticaret faaliyetlerinde denizyolu taşımacılık modu en yayğın kullanılan mod iken, demiryolu taşımacılık modu, yatırım maliyeti yüksek olsa bile en ucuz moddur. Türkiye’de 2022 yılında ihracatın %59,1’i, ithalatın ise %53,3’ü denizyolu taşımacılık modu kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Demiryolu taşımacılık modunda ise bu oran yaklaşık %1 ile oldukça düşük kalmıştır. Ayrıca 90,5 milyar dolarlık ihracatın 36,6 milyar dolarlık kısmı lojistik ve taşımacılık hizmetleri sektöründe gerçekleşmiştir. Bu rakamlardan da anlaşılacağı gibi taşımacılık modları ile ülkemizin gelirleri arasında bir ilişki beklenmektedir. Bu araştırmanın amacı denizyolu ile elleçlenen yük miktarı ile demiryolu yük talebi ve gayrisafi yurt içi hasıla arasındaki uzun dönemli ilişkinin araştırılmasıdır. Araştırma sonucunda denizyoluyla elleçlenen yük miktarı ile gayrisafi yurtiçi hasıla arasında uzun dönemli bir ilişkinin varlığı belirlenmiştir. Ayrıca hata düzeltme modeline göre kısa dönemli dengesizlikler yani bir birimlik sapmanın yaklaşık %82lik kısmı bir sonraki dönem düzelmektedir.
etik kurul onayına gerek yoktur.
detekleyen kurum yoktur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Maritime Transportation and Freight Services |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2025 |
Submission Date | May 6, 2024 |
Acceptance Date | December 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |