İlköğretimde dört temel beceriden biri olan yazının gelişiminin öğrencileri birçok alanda olumlu yönde etkilediği bilinmektedir. Bu süreçlerde yazma görevlerini yerine getiremeyen öğrenciler olmaktadır. Geçmiş yıllarda yapılan çalışmalar öğrencilerin yazma becerileri geliştirme noktasında daha çok kendini düzenlemeye dayalı stratejilere odaklandığını göstermiştir. Nitekim teknolojik gelişmeler ile birlikte son zamanlarda yapılan çalışmalar bu alana ilgiyi arttırmıştır. Özellikle de Türkiye’de ve yurt dışında yazma güçlüğüne yönelik farklı öğretim, model, teknik, strateji veya müdahale noktalarında süreç içerisinde ne gibi değişimler olduğu konusunda merak uyandırmıştır. Bu sebeple bu çalışmada yazma güçlüğü yaşayan öğrencilerin yazı becerilerini geliştirmeye yönelik çalışmaların incelenmesi amaçlanmıştır. Sistematik derleme olarak hazırlanan bu araştırmada makalelere ulaşılırken Google Akademik, Science Direct, PubMed ve ERIC veri tabanlarından yararlanılmış ve araştırma kriterlerine uyan 21 makaleye ulaşılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında çalışmalarda daha çok farklı müdahale programlarına yer verildiği, teknolojik gelişmelerle birlikte farklı yazı öğretim araçlarının kullanıldığı, yine bu araştırmalarda da öğrencilerin kendilerini düzenlemelerine yardımcı etkinliklere yer verildiği görülmüştür. Ayrıca bu etkinliklerin farklı araç-gereçler, etkinlik kartları, oyunlar vb. ile sağlanmaya çalışıldığı ifade edilmiştir. Çalışmalarda en fazla 3. ve 4. sınıf öğrencileri ile çalışıldığı saptanmıştır. Ayrıca erkek öğrencilerin sayısının kız öğrencilerden fazla olduğu belirlenmiştir. Bu araştırma sonuçları araştırmalarda en çok kullanılan modellerin deneysel ve eylem araştırması deseni olduğunu göstermiştir. Son olarak yazma güçlüğü yaşayan öğrencilerin yazma becerilerini geliştirmek için hazırlanan programların öğrenci özelliklerine, kullanılan modele, strateji, yöntem/teknik ve etkinliklere göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir.
It is known that the development of writing, which is one of the four basic skills in primary education, affects students positively in many areas. In these processes, there are students who cannot fulfill their writing tasks. Studies conducted in the past years have shown that students focus more on strategies based on self-regulation in terms of developing writing skills. As a matter of fact, recent studies with technological developments have increased the interest in this field. Especially in Turkey and abroad, it aroused curiosity about the changes in the different teaching, model, technique, strategy or intervention points for writing difficulties. For this reason, in this study, it is aimed to examine the studies aimed at improving the writing skills of students who have writing difficulties. In this research, which was prepared as a systematic review, Google Scholar, Science Direct, PubMed and ERIC databases were used while reaching the articles and 21 articles that met the research criteria were reached. When the results of the research are examined, it is seen that different intervention programs are included in the studies, different writing teaching tools are used together with technological developments, and activities that help students to organize themselves are included in these studies. In addition, these activities have different tools-equipment, activity cards, games, etc. It has been stated that it is tried to be achieved with It has been determined that the studies mostly work with 3rd and 4th grade students. In addition, it was determined that the number of male students was more than female students. The results of this research showed that the most used models in research were experimental and action research designs. Finally, it was determined that the programs prepared to improve the writing skills of students with writing difficulties differ according to student characteristics, the model used, strategies, methods/techniques and activities.
Writing difficulties in primary education Dysgraphia in primary education Writing difficulties Dysgraphia
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Education and Disabled Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2023 |
Submission Date | December 8, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |