Bu araştırmada; dil öğrenme konusunda yetersiz olanakları bulunan bireyler üzerindeki Matthew etkisi tartışılmaktadır. Matthew etkisi kuramına göre; eğitime daha yüksek düzeyde beceri ile başlayan bireyler, daha kolay öğrenebilir. Ancak başlangıçtan itibaren yetersiz bilgiye ve sosyal beceriye sahip olan bireyler, dil öğrenme konusunda başarısız gibi görünebilirler. Öte yandan, dil öğrenme, konuşma, yazma ya da dili anlamlandırma ile ilgili ortamlarda, daha az deneyime sahip olan bireyler ise daha az kelime bilgisi edinmektedirler. Bunun yanısıra, özgüveni azalan, yeterli aile desteği bulamayan, ya da eğitim olanaklarından yeterince faydalanamayan bireylerin, dil öğrenme başarı süreçleri geride kalabilir. Konu hakkında farkındalık geliştirmek ve okul öncesi eğitim kurumlarında Matthew etkisi yaşayan bireyler için özel programlar hazırlamak için bu konunun çok önemli olduğu öngörülmektedir.
In this study, Matthew's effect on individuals with insufficient opportunities for language learning is discussed. According to the Matthew effect theory, individuals who start education with a higher level of skill can learn more easily. However, it may turn out that those who have insufficient knowledge and social skills from the beginning may be unsuccessful in language learning. On the other hand, individuals who have less experience in language learning, speaking, writing, or making sense of language acquire less vocabulary. In addition, individuals with low self-confidence, unable to find adequate family support, or unable to benefit from educational opportunities may lag behind in their language learning success process. One can foresee that this issue is very important in order to raise awareness about the subject and to prepare special programs for individuals who experience the Matthew effect in pre-school education institutions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Derleme Makelesi |
Authors | |
Early Pub Date | October 25, 2023 |
Publication Date | November 10, 2023 |
Submission Date | May 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |