Okul içerisinde veli/aile katılımının arttırılması, dönüşen ve gelişen eğitim sistemlerinin güncel
hedeflerindendir. Araştırmalar eğitimde sağlanan veli/aile katılımının öğrencinin akademik,
sosyal ve kişisel gelişiminde pozitif yönde etki göstermektedir. Eğitimdeki tüm paydaşların
çocuk için ortak fayda ilkesinde buluştuğu düşünüldüğünde; ülkemizde bu katılımın arttırılması
için uzun süredir yürürlükte olan yönetmelikler, güncelde gerçekleştirilen hedefler ve eğitim
paydaşlarının kendi çabaları bulunmaktadır. Ancak tüm çabalara rağmen mevcut durumda aktif
katılımın sağlanmasının karşısında belli başlı engeller de göze çarpmaktadır. Çalışmada aile/veli
katılımının eğitim sistemi içerisindeki mevcut durumu ve karşısındaki engeller anlatıldıktan sonra
öneriler ile katılımın arttırılması için çözümler üretilmeye çalışılmıştır.
veli katılımı aile katılımı eğitime katılım okul aile birliği iş birliği okul ebeveyn iş birliği
Increasing parent/family involvement in the school is one of the current objectives of transforming
and developing education systems. Studies show a positive effect of parent/family involvement
in education on the academic, social and personal development of students. Considering that
all stakeholders in education agree to the principle of common benefit for children, there are
regulations in force for a long time, current targets and education stakeholders' own efforts to
increase this involvement in our country. Despite all efforts, there are certain obstacles against
active involvement of stakeholders in the current situation. In this study, explaining the current
situation of family/parent involvement in the education system and the obstacles then, with
suggestions and solutions were tried to be given to increase involvement.
parent involvement family involvement school-family collaboration participation in education cooperation education stakeholders
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Submission Date | September 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 2 |