The arguments on defining school administration as a field of specialization came back on the
agenda with the main objectives given in Turkey’s “2023 Education Vision.” Within the scope
of the teaching profession law, it is expected to determine the job description and career stages
of school administrators clearly. The decisions taken by the National Education Council have an
important role in the history of the development of the arguments regarding school administration
in Turkey. One of the main agenda items of the 19th nd last National Education Council organized
by the Ministry of National Education between 2-6 December 2014 was “Increasing the Quality
of Educational Administrators". In this study, the issues argued and the decisions taken in councils
which were
school adminisration, national education council, specialization job, educational adminisration
Okul yöneticiliğinin bir uzmanlık alanı olarak tanımlanmasına ilişkin tartışmaların, 2023 Eğitim
Vizyonu’nda yer verilen ilgili hedeflerle yeniden gündeme geldiği görülmektedir. Yasalaşması
düşünülen öğretmenlik meslek kanunu kapsamında okul yöneticiliğinin meslek tanımının ve
kariyer evrelerinin belirlenmesi beklenmektedir. Türkiye’de okul yöneticiliğine ilişkin tartışmaların
tarihi gelişiminde MEŞ’lerde alınan kararlar önemli bir yer tutmaktadır. MEB tarafından 2-6 Aralık
2014 tarihleri arasında düzenlenen 19. ve son MEŞ’in ana gündem maddelerinden biri de “Eğitim
Yöneticilerinin Niteliğinin Artırılması” olarak belirlenmişti. Bu çalışmada 19. MEŞ da dahil olmak
üzere 1981’den bu yana yapılan şuralarda okul yöneticiliği ile ilgili tartışılan konular ve alınan
kararlar derlenmiş ve analiz edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Reviews |
Authors |
|
Publication Date | December 30, 2020 |
Submission Date | December 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 2 |