It is a well known fact that the women do not have equal opportunities with men and have always been inferior to men in several spheres of life. This inferiority has manifested itself in the field of literature as well and the women have been invisible both as a character and an author for a long time. Although there are several female authors or poets as successful as / maybe more successful than male authors in Turkish literature, the representation of women in Turkish literature is rather limited. Nevertheless, including more women authors, poets, etc in the literature curriculum and textbooks has utmost importance in order to enable male and female students to notice the power of women and contribute to gender equality in society. In this sense, with this study we aim to present the status of woman authors in Turkish literature in a detailed way and suggest that the women must become more visible both as the voice of other woman in the society and the woman in the literature world.
Kadınların erkeklerle eşit fırsatlara sahip olmadıkları ve hayatın birçok alanında her zaman erkeklerden daha dezavantajlı bir konumda oldukları iyi bilinen bir gerçektir. Bu dezavantajlılık durumu kendini edebiyat alanında da göstermiş ve kadınlar çok uzun bir süre hem bir karakter hem de yazar/şair olarak edebiyat sahnesinde görünmez olmuşlardır. Türk edebiyatında erkek yazarlar kadar başarılı / belki de daha başarılı birçok kadın yazar veya şair bulunsada, Türk edebiyatında kadının temsili oldukça sınırlıdır. Bununla birlikte, edebiyat müfredatına ve ders kitaplarına daha fazla kadın yazar, şair vb. dahil edilmesi, erkek ve kız öğrencilerin kadınların gücünü fark etmeleri ve toplumsal cinsiyet eşitliğine katkıda bulunmaları için büyük önem taşımaktadır. Bu bağlamda, bu çalışmayla Türk edebiyatında kadın yazarların statüsünü ortaya koymayı amaçlıyor ve kadının hem toplumdaki diğer kadınların hem de edebiyat dünyasında kendilerine yer edinememiş kadın yazar ve şairlerin sesi olarak daha görünür hale gelmesi gerektiğini öneriyoruz.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Education Systems (Other) |
Journal Section | Reviews |
Authors |
|
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | September 9, 2022 |
Acceptance Date | November 13, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |