The aim of this research is to determine the general tendencies of the articles written about the image in the field of education in Dergipark, to determine their descriptive qualities, to make a systematic analysis of the methods, to examine the findings and to guide the studies to be done from now on. Studies for this purpose; subject, methodology, data analysis methods were examined in terms of universe/sample and findings. The method of the research is systematic literature review. Within the scope of the study, 33 articles about the image in the field of education in Dergipark were examined. Descriptive analysis technique, one of the content analysis techniques, was used in the analysis of the data. It was seen that the subjects of the articles were gathered under five main themes: organizational image, teacher (profession) image, school (institution) image, manager image and image management. It has been observed that there are incomplete studies of sub-themes in some image types. It has been observed that there is no research on the sub-themes of organizational image of school administrators, teacher image of students and school administrators, and teachers' administrator image. In addition, it has been determined that there is only one research in the sub-themes of the organizational image of the teacher candidates about the school, the school image of the parents, the corporate image of the university, the professional image of the teacher candidates, the image of the administrators of the students, the image of the administrators in the press, and the image management of the inspectors.
Bu araştırmanın amacı, Dergipark’ta eğitim alanındaki imaj ile ilgili yazılan makalelerin genel eğilimlerini belirlemek, betimleyici niteliklerini tespit etmek, yöntemlerinin sistematik analizini yapmak, bulgularını incelemek ve bundan sonra yapılacak çalışmalara rehberlik etmektir. Bu amaçla çalışmalar; konu, metodoloji, veri analiz yöntemleri, evren/örneklem ve bulgular yönünden incelenmiştir. Araştırmanın yöntemi, sistematik literatür taramasıdır. Çalışma kapsamında Dergipark’ta eğitim alanındaki imaj ile ilgili yazılan 33 makale incelenmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi tekniklerinden betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Makalelerin konularının örgütsel imaj, öğretmen (meslek) imajı, okul (kurum) imajı, yönetici imajı ve imaj yönetimi olmak üzere beş ana tema altında toplandığı görülmüştür. Bazı imaj türlerinde alt temalara ait eksik çalışmalar olduğu gözlenmiştir. Okul yöneticilerin örgütsel imajı, öğrencilerin ve okul yöneticilerinin öğretmen imajı, öğretmenlerin yönetici imajı alt temalarında araştırma bulunmadığı görülmüştür. Bunun yanında öğretmen adaylarının okula ilişkin örgütsel imajı, velilerin okul imajı, üniversitenin kurum imajı, öğretmen adaylarının mesleki imajı, öğrencilerin yönetici imajı, basında yönetici imajı, müfettişlerin imaj yönetimi alt temalarında da birer araştırma olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Systematic Review |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2024 |
Submission Date | July 1, 2024 |
Acceptance Date | September 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |