Kitap, bilginin
insanlar arasında yayılmasını sağlayan bir araçtır. Kitle iletişim araçları
içinde yer almasa da henüz iletişim teknolojisi ortada yokken etkin bir
propaganda aracı olarak kullanılmıştır. Kitapların okuyucusu kısıtlı olduğu
için propaganda etki alanı kısıtlıdır.
Ancak eğitim kitapları çocuklar üzerinde etkili olduğu için ideolojinin
yeni nesle benimsetilmesi açısından çok önemlidir. Kitapların propaganda amaçlı
en etkili kullanımı II. Dünya Savaşı’nda olmuştur. Bu dönemde totaliter
rejimlere sahip olan ülkeler (Almanya, İtalya, Sovyetler Birliği) doktrinlerini
benimsetmek amacıyla kitaplarda propagandaya başvurmuştur. Bu çalışmada, 1938
yılında Nazi Almanyası (Drittes Reich – 3. Reich) döneminde basılan “Der
Giftpilz (Zehirli Mantar)” isimli çocuk kitabının çevirisi yapılarak metindeki
propaganda ve ideoloji unsurları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Eğitim,
propaganda ve antisemitizm kavramları bölümler halinde açıklanarak hikâyelerin
bu kavramlar üzerinden değerlendirmesi yapılmıştır.
The book is a means of spreading knowledge among people.
Although it is not included in the mass media, it has been used as an effective
propaganda tool while the communication technology is not in the middle. Since
the reader of books is restricted, the propaganda domain is restricted.
However, since to the next generation. The most effective use of books for
propaganda purposes II. In World War II has been. During this period, countries
with totalitarian regimes (Germany, Italy, the Soviet educational books are
effective on children, they are very important for the adoption of ideology Union)
resorted to propaganda in books in order to adopt their doctrines. In this
work, in 1938, Nazi Germany (Drittes Reich – 3. Reich) during the period of “Der
Giftpilz (Poisonous Mushroom)” by the translation of the children's book,
propaganda and ideology elements in the text was tried to be revealed. The
concepts of education, propaganda and antisemitism were explained in sections
and the stories were evaluated through these concepts.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2019 |
Submission Date | August 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 2 |