Today, the
prerequisite for being a socially and economically developed country among
contemporary societies is not only the education of individuals who know how to
use computers but also those who know how to improve themselves to get ready
for the information society. The number of studies carried out in Turkey has
particularly accelerated since the early 2000s on the areas such as accessing
information, being unfamiliar to technological developments, and adaptation of new
technologies to our education system. Among these, the FATİH Project has been
the most important one in appealing to the broadest mass. This project, which
undoubtedly has an essential place in our history of national education
studies, has brought about many studies and discussions on areas such as
material development, curriculum development, applicability, in-service
training on teacher training.
The
primary aim of this study is to develop materials within the framework of
German courses and to propose ideas whose aim is that students benefit from
technological opportunities effectively. For this purpose, it was determined
that such courses should have a shared study basis with German language
teaching courses as a foreign language and suggestions were made about
this. Another purpose is to make
suggestions for the goal-oriented use of interactive boards in classrooms in
German courses via the FATİH Project, which is one of the projects in the
Turkish education system, aiming that our students gain effective use of
technology. In this way, it is argued that the persistence of the subjects
taught in German classes, especially subjects on vocabulary, can be increased,
and also listening, understanding, and writing skills of the students can be
improved.
Teaching German Fatih Project Interdisciplinary Study German Language Courses Interactiv Boards
Günümüzde,
çağdaş toplumlar arasında sosyal ve ekonomik anlamda gelişmiş bir ülke
olabilmenin ön koşulu, sadece bilgisayar kullanmayı bilen değil, kendini bilgi
toplumuna hazır olarak geliştirmeyi bilen bireylerin yetişmesidir. Bilgiye
erişim, teknolojik gelişime yabancı kalmama, yeni teknolojileri eğitim
sistemimize adapte etme gibi konularda Türkiye'de özellikle 2000'li yılların
başından itibaren hız kazanan bir çok çalışma yapılmaktadır. Bunların içerisinde
en geniş kitleye hitap edeni ise FATİH Projesi olmuştur. Milli eğitim çalışmaları
tarihimizde şüphesiz önemli bir yeri olan bu proje materyal geliştirme,
müfredat düzenleme, uygulanabilirlik, öğretmen eğitiminde hizmet içi gelişim
gibi konulara yönelik bir çok çalışmayı ve tartışmayı da beraberinde getirmiştir.
Bu
çalışmanın öncelikli amacı, Almanca dersleri çerçevesinde materyal geliştirme
ve öğrenciyi teknolojik imkanlardan etkin biçimde faydalandırmayı hedefleyen
fikirler öne sürmektir. Bu amaçla bilişim teknolojileri ve bilgisayar bilimi
gibi derslerde yabancı dil olarak Almanca öğretimi dersleri ile ortak çalışma
zemini oluşturulması yönünde tespitler yapılmış ve öneriler sunulmuştur. Bir
diğer amaç ise, Türk eğitim sistemi içerisinde öğrencilerimize teknolojinin
etkin kullanımını kazandırmayı hedefleyen projelerden olan FATİH Projesi
aracılığı ile sınıflarda kullanıma sunulan etkileşimli tahtaların, Almanca
derslerinde hedef odaklı kullanımına yönelik önerilerde bulunmaktır. Bu sayede
Almanca derslerinde öğretilen özellikle kelime bilgisine dayalı konuların
kalıcılığının arttırılabileceği ve bunun yanında öğrencilerin dinleme-anlama ve
yazma becerilerinin geliştirilebileceği savunulmaktadır.
Almanca Öğretimi FATİH Projesi Disiplinlerarası çalışma Almanca Dil Dersleri Etkileşimli Tahtalar
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2019 |
Submission Date | October 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 2 |