Dil, insanlar
arasında iletişimi sağlayan dizge ve sembollerden oluşan bir sistem olarak
adlandırılmaktadır. Dil sayesinde kişi düşünce ve görüşlerini farklı insanlarla
paylaşarak etkileşim kurmaktadır. Yabancı dil öğrenimi ise çağımızda
gerçekleşen teknolojik ve sosyal gelişmelerle önemi günden güne artan bir alan
özelliğine sahiptir. Gerek uluslararası düzeyde farklı sebeplerle bir dil
edinimi için gerekse son yıllarda Orta Doğu’ da yaşanan olaylar nedeniyle Türkiye’
ye yapılan göçler Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi konusunu esasen daha
çok gündeme getirmiştir.
Dil öğrenimi, günlük hayatı eğitim
ortamına taşıyan materyallerle daha etkili bir hale getirilebilmektedir. Kişi
hedef dile ait kültürel ögeleri (yaşayış biçimi, giyim, yemek, gelenekler,
müzik, söz unsurları vs.) tanıdıkça ana dili ile karşılaştırmalar yaparak,
öğrenmek istediği dile karşı sempati besleyerek o dil ile özdeşim kurmaktadır.
Yabancı dil öğreniminde motivasyon açısından ise bu oldukça önemlidir.
Materyal, eğitim programlarını
destekleyici biçimde hazırlanan yazılı, sözlü ve görsel araçlar olarak
tanımlanabilir. Materyallerin nitelikli ve işlevsel olarak tasarlanması
üzerinde durulması gereken bir konudur. Otantik materyaller ise ders dışı
materyal olarak kullanıma uygun olan afiş, el ilanı, fotoğraf ve broşür gibi
dokümanlardır.
Bu çalışmada broşürlerin yabancı dil
olarak Türkçe öğretiminde kullanılabilirliği incelenmiştir. Nitel araştırma
yöntemleri içerisinde yer alan doküman analizi deseni kullanılarak yapılan çalışmada
broşürlerin kültür unsurlarını barındırmada oldukça zengin olduğu görülmüştür.
Kavram zenginliklerinden dolayı ise ileri seviye olarak adlandırılan C düzeyinde
ders dışı materyal olarak kültür aktarımını sağlayabileceği öngörülmüştür.
Çalışma sonunda elde edilen veriler doğrultusunda önerilere yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2019 |
Submission Date | November 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 2 |