Yerkabuğu
içinde oluşan kırılmalar nedeniyle ortaya çıkan deprem titreşimleri, dalgalar
halinde yayılarak binaları etkilemektedir. Binalar özellikle tasarım
aşamasında, etkileneceği deprem titreşimlerini karşılayacak performansa sahip
olacak şekilde tasarlanmalıdır. Teknolojideki ilerlemeler sayesinde, mevcut ya
da üretilmiş deprem kayıtları kullanılarak, yapıların deprem sırasında
göstereceği performans gözlemlenebilmektedir. Çalışmamızda balsa ağacından
yapılan 30 katlı bina, sarsma tablasına yerleştirilerek, mevcut deprem
kayıtları kullanılarak, yapının gösterdiği performans bulunmuştur. Binanın en
üst katına yerleştirilen ivme ölçerden elde edilen ivme kayıtları yardımı ile
binada oluşan çatı ivme ve deplasman değerlerini hesaplanmıştır. Ayrıca yapılan
bu deneysel çalışma, Sap2000 sonlu eleman programında zaman tanım alanında
hesap kullanılarak, nümerik analizi yapılmıştır. Nümerik analiz ve deneysel
çalışma sonuçlarından elde edilen tepe ivme, hız ve yer değiştirme değerleri
kıyaslanmıştır. Yapılan kıyaslama sonucunda, oluşturulan sonlu eleman modelinin
deneysel model davranışını yaklaşık olarak doğru tespit edildiği anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | June 13, 2019 |
Acceptance Date | October 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |