This study aims to examine the strategies employed by elementary school teachers to enhance the learning motivation of foreign-national students, the rationales underpinning these strategies, and the challenges encountered in practice. Conducted as a qualitative case study, the research involved 12 elementary school teachers who taught foreign-national students in public and private schools affiliated with the Alanya District Directorate of National Education during the 2023–2024 academic year. Data were collected through face-to-face interviews using the “Semi-Structured Interview Form for Identifying Elementary Teachers’ Behaviors to Motivate Foreign-National Students” and analyzed via content analysis. The inter-coder reliability (researcher–expert agreement) was calculated at 90%. Findings indicate that teachers most frequently employ the demonstration–practice method, followed by the use of an affectionate/positive discourse, social integration activities, dramatization, and game-based practices. Compared to Turkish students, communication-focused approaches—particularly body language, imitation, more intensive contact with families, and, in some contexts, physical touch—stand out when working with foreign-national students. The primary obstacle to motivation is the language barrier, accompanied by difficulties in meaning-making and general communication problems. Teachers’ main expectations from school administrators include strengthening Turkish as a second language instruction at an institutional level, ensuring balanced distribution of foreign-national students across classes, and providing supplementary language support programs. Overall, the results suggest that combining structural policies that support language acquisition with classroom pedagogies that are hands-on, inclusive, and relationship-centered can substantially enhance students’ motivation and participation.
Bu çalışma, sınıf öğretmenlerinin yabancı uyruklu öğrencilerin öğrenme motivasyonunu artırmak için kullandıkları stratejileri, bu stratejilerin dayanaklarını ve uygulamada karşılaşılan güçlükleri incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, 2023–2024 akademik yılında Alanya İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı devlet ve özel okullarda görev yapan ve sınıflarında yabancı uyruklu öğrenciler bulunan 12 sınıf öğretmeniyle yürütülen nitel bir durum çalışmasıdır. Veriler, “Sınıf Öğretmenlerinin Yabancı Uyruklu Öğrencileri Motive Etme Davranışlarının Belirlenmesine İlişkin Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” ile yüz yüze görüşmeler yoluyla toplanmış; içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırmacı–uzman uyumu üzerinden hesaplanan güvenirlik oranı %90’dır. Bulgular, öğretmenlerin en sık gösterip–yaptırma yöntemine başvurduğunu; sevgi dili, öğrencileri kaynaştırma, dramatizasyon ve oyun temelli etkinliklerin izlediğini göstermektedir. Türk öğrencilerden farklı olarak yabancı uyruklu öğrencilerle çalışırken beden dili, taklit, aile ile yoğun iletişim ve kimi bağlamlarda fiziksel temas gibi iletişim odaklı yaklaşımlar öne çıkmaktadır. Motivasyon sürecinin başlıca engeli dil problemidir; buna anlamlandırma güçlükleri ve genel iletişim sorunları eşlik etmektedir. Öğretmenlerin yöneticilerden temel beklentisi, ikinci dil olarak Türkçe öğretiminin kurumsal düzeyde güçlendirilmesi, yabancı öğrencilerin sınıflara dengeli dağıtılması ve ek dil destek programlarının açılmasıdır. Sonuçlar, dil edinimini destekleyen yapısal politikalar ile sınıf içinde uygulamalı, kapsayıcı ve ilişki temelli pedagojilerin birlikte işletilmesinin motivasyon ve katılımı anlamlı biçimde güçlendireceğini göstermektedir
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Education Management, Classroom Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | September 19, 2025 |
| Acceptance Date | October 29, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 1 Issue: 1 |