Research Article
BibTex RIS Cite

Factor Analysis of the Effects of Education Systems During the Covid-19 Pandemic Process on Manisa Celal Bayar University Students

Year 2024, , 141 - 156, 31.12.2024
https://doi.org/10.17093/alphanumeric.1514030

Abstract

This study aims to examine the opinions and thoughts of students studying at Manisa Celal Bayar University Faculty of Economics and Administrative Sciences in the 2022-2023 academic year regarding distance and face-to-face education systems during and after the Covid-19 pandemic process, by factor analysis.The findings obtained as a result of the factor analysis were examined and interpretations were made. The data used in the study was collected by survey technique. Analyzes were carried out using the SPSS-22 statistical package program and results were obtained using explanatory factor analysis, one of the multivariate statistical techniques.The number of students who will participate in the survey was determined by taking into account their departments using the stratified sampling technique, provided that they took courses with the distance education model during the Covid-19 pandemic and continued their education with the face-to-face education model after the pandemic. In this way, 342 of the 4518 students studying at the faculty were determined as the sample and the study was conducted with 342 students who fully responded to the survey. The findings obtained as a result of the explanatory factor analysis applied Accordingly, it has been observed that the effects of the Covid-19 pandemic process and subsequent education systems on students are explained by two factors. The first of these two factors is named "Positive Effects of Face-to-Face Education" and the second is called "Negative Effects of Face-to-Face Education". These named factors explain 69% of the total variance.

Ethical Statement

tez hazırlarken etik kurulu raporumuz mevcuttur

References

  • Ahorsu, D. K., Lin, C.-Y., Imani, V., Saffari, M., Griffiths, M. D., & Pakpour, A. H. (2022). The Fear of COVID-19 Scale: Development and Initial Validation. International Journal of Mental Health and Addiction, 20(3), 1537–1545. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00270-8
  • Alpar, R. (2011). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler (6th ed.). Detay Yayınevi.
  • Aslan, R. (2020). Tarihten Günümüze Epidemiler, Pandemiler ve Covid-19. Ayrıntı Dergisi, 8(65), 35–41.
  • Bereket Çilingir, N. (2019). Faktör Analizi: Teori ve Uygulama [Unpublished master's thesis]. İnönü Üniversitesi.
  • Boelen, P. A., & Spuij, M. (2013). Symptoms of Post-Traumatic Stress Disorder in Bereaved Children and Adolescents: Factor Structure and Correlates. Journal of Abnormal Child Psychology, 41(7), 1097–1108. https://doi.org/10.1007/s10802-013-9748-6
  • Büyüköztürk, Ş., Şekercioğlu, G., & Bökeoğlu Çokluk, Ö. (2016). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve Lisrel Uygulamaları. PEGEM Akademi Yayıncılık.
  • Can, E. (2020). Coronavirus (Covid-19) Pandemisi ve Pedagojik Yansımaları: Türkiye'de Açık ve Uzaktan Eğitim Uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11–53.
  • Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS (3rd ed.). Sage Publications.
  • Hackman, J. R., & Oldham, G. R. (1975). Development of the job diagnostic survey. Journal of Applied Psychology, 60(2), 159–170.
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R., & Black, W. (1998). Multivariate Data Analysis. Prentice Hall.
  • House, R. J., & Rizzo, J. R. (1972). Role conflict and ambiguity as critical variables in a model of organizational behavior. Organizational Behavior and Human Performance, 7(3), 467–505.
  • Işık, M., & Bahat, İ. (2021). COVID 19: Eğitimde Yeni Arayışlar. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 4(1), 82–89. https://doi.org/10.32329/uad.797635
  • İşseven, M. (2023). Covid-19 Pandemi Süreci ve Sonrasındaki Eğitim Sistemlerinin Öğrenciler Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi: Manisa Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Örneği [Unpublished master's thesis]. Manisa Celal Bayar Üniversitesi.
  • Kanat Aydın, A. (2022). İlkokul Öğrencilerinin Annelerinde Covid-19 Kaygısı ve Ebeveyn Tükenmişliği Arasındaki İlişki ve Bu İlişkide Dijital Duygu Bulaşması ile Sosyal Medya Kullanımının Rolü [Unpublished master's thesis]. Uludağ Üniversitesi.
  • Karadeniz, A. (2021). Covid-19 Pandemisinin Bireylerde Yarattığı Anksiyetenin Bazı Sosyodemografik Değişkenlere Göre Analizi [Unpublished master's thesis]. Dicle Üniversitesi.
  • Karaman, M. (2023). Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizi: Kavramsal Bir Çalışma. Uluslararası İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 9(1), 47–63. https://doi.org/10.29131/uiibd.1279602
  • Konkan, R., Şenormanci, Ö., Güçlü, O., Aydin, E., & Z. Sungur, M. (2013). Yaygın Anksiyete Bozukluğu-7 (YAB-7) Testi Türkçe Uyarlaması, Geçerlik ve Güvenirliği. Nöro Psikiyatri Arşivi, 50(1), 53–58. https://doi.org/10.4274/npa.y6308
  • Mardia, K. Y., Kent, I. T., & Bibby, I. M. (1995). Multivariate Analysis (2nd ed.). Academic Press, Inc,.
  • OECD. (2020). The impact of COVID-19 on student equity and inclusion: Supporting vulnerable students during school closures and school re-openings. https://doi.org/10.1787/d593b5c8-en
  • Saraçlı, S. (2011). Faktör Analizinde Yer Alan Döndürme Metotlarının Karşılaştırmalı İncelenmesi Üzerine Bir Uygulama. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(3), 22–26.
  • Sarı, Y. E., Kökoğlu, B., Balcıoğlu, H., Bilge, U., Çolak, E., & Unluoğlu, İ. (2016, ). Hasta Sağlık Anketi-9’un Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. 10. Aile Hekimliği Güz Okulu.
  • Sharma, S. (1996). Applied Multivariate Techniques (1st ed.). John Wiley & Sons, Inc.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020, February). COVID-19 (SARS-CoV-2 Enfeksiyonu) Rehberi. T.C. Sağlık Bakanlığı. https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66301/covid-19-rehberi.html
  • Teke, E. (2023). Covid-19 Korkusu ve İş Stresi ile İş Doyumu Arasındaki İlişki [Unpublished master's thesis]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Tekke, M. (2019). The Highest Levels of Maslow's Hierarchical Needs: Self-actualization and Self-transcendence. Journal of Qualitative Research in Education, 7(4), 1–9. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.7c.4s.17m
  • Uğurlu, C. T. (2013). Sanatsal Denetim Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalısması. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(1), 119–134.
  • WHO. (2020b, February). Naming the coronavirus disease (COVID-19) and the virus that causes it. WHO. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance/naming-the-coronavirus-disease-(covid-2019)-and-the-virus-that-causes-it
  • WHO. (2020a, February). WHO Director-General's remarks at the media briefing on 2019-nCoV on 11 February 2020. WHO. https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-remarks-at-the-media-briefing-on-2019-ncov-on-11-february-2020
  • Xu, X., Yu, C., Zhang, L., Luo, L., & Liu, J. (2020). Imaging features of 2019 novel coronavirus pneumonia. European Journal of Nuclear Medicine and Molecular Imaging, 47(5), 1022–1023. https://doi.org/10.1007/s00259-020-04720-2
  • Zorlutuna, Ş., & Erilli, N. A. (2021). COVID-19 Pandemi Sürecinde İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yaklaşımları. Bingöl Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. https://doi.org/10.33399/biibfad.1029307
  • Çelik, G. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinin Yüksek Lisans Öğrencilerinden oluşan Bir Örneklem Üzerindeki Psikolojik Etkilerinin İncelenmesi [Unpublished master's thesis]. İbn Haldun Üniversitesi.
  • Özdamar, K. (2002). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi (1st ed.). Nisan Kitabevi Yayınları.
  • Özer, M., & Suna, H. E. (2020). Effects of COVID-19 Pandemic on Education. In M. Şeker, A. Özer, & C. Korkut (Eds.), Reflections on the Pandemic in the Future of the World. Turkish Academy of Sciences (TUBA).
  • Üstün, Ç., & Özçiftçi, S. (2020). COVID-19 Pandemisinin Sosyal Yaşam ve Etik Düzlem Üzerine Etkileri: Bir Değerlendirme Çalışması. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25(Special Issue on COVID 19), 142–153. https://doi.org/10.21673/anadoluklin.721864
  • Şenel, S. (2021). Covid-19 Salgını Sürecinde Yaygınlaşan Uzaktan Çalışma Modelinin Performansa Etkisinde Covid-19'a Yakalanma Korkusunun Ara Değişken Rolü [Unpublished master's thesis]. İstanbul İstinye Üniversitesi.
Year 2024, , 141 - 156, 31.12.2024
https://doi.org/10.17093/alphanumeric.1514030

Abstract

References

  • Ahorsu, D. K., Lin, C.-Y., Imani, V., Saffari, M., Griffiths, M. D., & Pakpour, A. H. (2022). The Fear of COVID-19 Scale: Development and Initial Validation. International Journal of Mental Health and Addiction, 20(3), 1537–1545. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00270-8
  • Alpar, R. (2011). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler (6th ed.). Detay Yayınevi.
  • Aslan, R. (2020). Tarihten Günümüze Epidemiler, Pandemiler ve Covid-19. Ayrıntı Dergisi, 8(65), 35–41.
  • Bereket Çilingir, N. (2019). Faktör Analizi: Teori ve Uygulama [Unpublished master's thesis]. İnönü Üniversitesi.
  • Boelen, P. A., & Spuij, M. (2013). Symptoms of Post-Traumatic Stress Disorder in Bereaved Children and Adolescents: Factor Structure and Correlates. Journal of Abnormal Child Psychology, 41(7), 1097–1108. https://doi.org/10.1007/s10802-013-9748-6
  • Büyüköztürk, Ş., Şekercioğlu, G., & Bökeoğlu Çokluk, Ö. (2016). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve Lisrel Uygulamaları. PEGEM Akademi Yayıncılık.
  • Can, E. (2020). Coronavirus (Covid-19) Pandemisi ve Pedagojik Yansımaları: Türkiye'de Açık ve Uzaktan Eğitim Uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11–53.
  • Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS (3rd ed.). Sage Publications.
  • Hackman, J. R., & Oldham, G. R. (1975). Development of the job diagnostic survey. Journal of Applied Psychology, 60(2), 159–170.
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R., & Black, W. (1998). Multivariate Data Analysis. Prentice Hall.
  • House, R. J., & Rizzo, J. R. (1972). Role conflict and ambiguity as critical variables in a model of organizational behavior. Organizational Behavior and Human Performance, 7(3), 467–505.
  • Işık, M., & Bahat, İ. (2021). COVID 19: Eğitimde Yeni Arayışlar. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 4(1), 82–89. https://doi.org/10.32329/uad.797635
  • İşseven, M. (2023). Covid-19 Pandemi Süreci ve Sonrasındaki Eğitim Sistemlerinin Öğrenciler Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi: Manisa Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Örneği [Unpublished master's thesis]. Manisa Celal Bayar Üniversitesi.
  • Kanat Aydın, A. (2022). İlkokul Öğrencilerinin Annelerinde Covid-19 Kaygısı ve Ebeveyn Tükenmişliği Arasındaki İlişki ve Bu İlişkide Dijital Duygu Bulaşması ile Sosyal Medya Kullanımının Rolü [Unpublished master's thesis]. Uludağ Üniversitesi.
  • Karadeniz, A. (2021). Covid-19 Pandemisinin Bireylerde Yarattığı Anksiyetenin Bazı Sosyodemografik Değişkenlere Göre Analizi [Unpublished master's thesis]. Dicle Üniversitesi.
  • Karaman, M. (2023). Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizi: Kavramsal Bir Çalışma. Uluslararası İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 9(1), 47–63. https://doi.org/10.29131/uiibd.1279602
  • Konkan, R., Şenormanci, Ö., Güçlü, O., Aydin, E., & Z. Sungur, M. (2013). Yaygın Anksiyete Bozukluğu-7 (YAB-7) Testi Türkçe Uyarlaması, Geçerlik ve Güvenirliği. Nöro Psikiyatri Arşivi, 50(1), 53–58. https://doi.org/10.4274/npa.y6308
  • Mardia, K. Y., Kent, I. T., & Bibby, I. M. (1995). Multivariate Analysis (2nd ed.). Academic Press, Inc,.
  • OECD. (2020). The impact of COVID-19 on student equity and inclusion: Supporting vulnerable students during school closures and school re-openings. https://doi.org/10.1787/d593b5c8-en
  • Saraçlı, S. (2011). Faktör Analizinde Yer Alan Döndürme Metotlarının Karşılaştırmalı İncelenmesi Üzerine Bir Uygulama. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(3), 22–26.
  • Sarı, Y. E., Kökoğlu, B., Balcıoğlu, H., Bilge, U., Çolak, E., & Unluoğlu, İ. (2016, ). Hasta Sağlık Anketi-9’un Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. 10. Aile Hekimliği Güz Okulu.
  • Sharma, S. (1996). Applied Multivariate Techniques (1st ed.). John Wiley & Sons, Inc.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020, February). COVID-19 (SARS-CoV-2 Enfeksiyonu) Rehberi. T.C. Sağlık Bakanlığı. https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66301/covid-19-rehberi.html
  • Teke, E. (2023). Covid-19 Korkusu ve İş Stresi ile İş Doyumu Arasındaki İlişki [Unpublished master's thesis]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Tekke, M. (2019). The Highest Levels of Maslow's Hierarchical Needs: Self-actualization and Self-transcendence. Journal of Qualitative Research in Education, 7(4), 1–9. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.7c.4s.17m
  • Uğurlu, C. T. (2013). Sanatsal Denetim Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalısması. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(1), 119–134.
  • WHO. (2020b, February). Naming the coronavirus disease (COVID-19) and the virus that causes it. WHO. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance/naming-the-coronavirus-disease-(covid-2019)-and-the-virus-that-causes-it
  • WHO. (2020a, February). WHO Director-General's remarks at the media briefing on 2019-nCoV on 11 February 2020. WHO. https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-remarks-at-the-media-briefing-on-2019-ncov-on-11-february-2020
  • Xu, X., Yu, C., Zhang, L., Luo, L., & Liu, J. (2020). Imaging features of 2019 novel coronavirus pneumonia. European Journal of Nuclear Medicine and Molecular Imaging, 47(5), 1022–1023. https://doi.org/10.1007/s00259-020-04720-2
  • Zorlutuna, Ş., & Erilli, N. A. (2021). COVID-19 Pandemi Sürecinde İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yaklaşımları. Bingöl Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. https://doi.org/10.33399/biibfad.1029307
  • Çelik, G. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinin Yüksek Lisans Öğrencilerinden oluşan Bir Örneklem Üzerindeki Psikolojik Etkilerinin İncelenmesi [Unpublished master's thesis]. İbn Haldun Üniversitesi.
  • Özdamar, K. (2002). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi (1st ed.). Nisan Kitabevi Yayınları.
  • Özer, M., & Suna, H. E. (2020). Effects of COVID-19 Pandemic on Education. In M. Şeker, A. Özer, & C. Korkut (Eds.), Reflections on the Pandemic in the Future of the World. Turkish Academy of Sciences (TUBA).
  • Üstün, Ç., & Özçiftçi, S. (2020). COVID-19 Pandemisinin Sosyal Yaşam ve Etik Düzlem Üzerine Etkileri: Bir Değerlendirme Çalışması. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25(Special Issue on COVID 19), 142–153. https://doi.org/10.21673/anadoluklin.721864
  • Şenel, S. (2021). Covid-19 Salgını Sürecinde Yaygınlaşan Uzaktan Çalışma Modelinin Performansa Etkisinde Covid-19'a Yakalanma Korkusunun Ara Değişken Rolü [Unpublished master's thesis]. İstanbul İstinye Üniversitesi.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Statistics (Other)
Journal Section Articles
Authors

Aynur İncekırık 0000-0002-5029-6036

Merve İşseven 0000-0002-7125-6519

Öznur İşçi Güneri 0000-0003-3677-7121

Publication Date December 31, 2024
Submission Date July 10, 2024
Acceptance Date December 29, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA İncekırık, A., İşseven, M., & İşçi Güneri, Ö. (2024). Factor Analysis of the Effects of Education Systems During the Covid-19 Pandemic Process on Manisa Celal Bayar University Students. Alphanumeric Journal, 12(2), 141-156. https://doi.org/10.17093/alphanumeric.1514030

Alphanumeric Journal is hosted on DergiPark, a web based online submission and peer review system powered by TUBİTAK ULAKBIM.

Alphanumeric Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License