Konuşma bozuklukları fiziksel, psikolojik ve nörolojik
nedenlerle konuşmanın akıcılığını bozan, bireyin konuşma cesaretini kıran, bazı
ses ve sözcükleri tekrarlayarak ses üretiminde duraksamalara neden olan ve
konuşma ritminde ortaya çıkan aksaklıklardır. Bir başka anlatımla bireyi
konuşma esnasında amacından çıkaran, düşüncelerini ifade etmesini engelleyen,
alışılmadık ve kontrol edilemeyen jest ve mimiklerin oluşmasına neden olan
istemsiz bozukluklardır. Kendiliğinden
düzelebileceği gibi çeşitli tedavi yöntemleri ile de kontrol altına
alınabilecek olan konuşma bozukluklarının tedavi sürecinde zihinsel ve fiziksel
etkinlikler birlikte yapılmakta; konuşma bozukluğu olan bireye konuşturma,
okutma, sorulara karşılık verme gibi testler uygulanmakta, konuşma terapileri
düzenlenmektedir. Tedavi sürecinde bireyin vücudunu gerginlikten kurtarmak
amacıyla nefes egzersizleri, ses kaslarını çalıştırmak amacıyla ses
egzersizleri, ritimsel bozuklukların giderilmesi amacıyla da ritim ve vurgu
çalışmaları yaptırılmaktadır. Bu çalışmada konuşma bozukluğu tedavisinde
kullanılan yöntemlerin ses eğitimi çalışmalarında kullanılan yöntemlerle
ilişkisi ortaya konulmuş ve ses eğitimi çalışmalarının konuşma bozukluklarının
tedavisinde kullanılabilirliğine değinilmiştir.
Araştırmanın sonucunda ses eğitimi çalışmalarında sıklıkla kullanılan
doğru nefes ve ses tekniğini kullanabilmeye yönelik egzersizlere, artikülasyon çalışmalarına
ve şarkı söyleme çalışmalarına konuşma bozukluklarının tedavisinde yer
verildiği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 24, 2018 |
Acceptance Date | June 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 8 |