The Companions
had begun to spread in different regions while Muhammad (pbuh) was still alive.
As a result of this, they carried their own hadith culture with them. This
situation led to the formation of a unique hadith accumulation in each region.
We have tried to deal with the case of Egypt in order to keep track of the
transition from locality to universality of these traditions. And in this
context, we have aimed to examine the introduction of the hadiths to Egypt. So,
we have focused on traditions of scholar Yazîd b. Abû Habîb, playing a part in
transmitting to inside and out of these traditions. Consequently, we see that
hadiths narrated by the Companions who lived in Egypt had largely known
regionally until the middle of the second century of the Hijra, then spread
through the narrators to other Islamic areas.
Geography of Hadith Egypt Hadith Yazîd b. Abû Habîb Narrative.
Hz.
Peygamber (sa) daha hayatta iken sahâbe, farklı bölgelere yayılmaya başlamış, bunun
bir sonucu olarak da kendi hadis kültürlerini beraberlerinde taşımışlardı. Bu
durum her bölgede kendine has bir hadis birikiminin oluşmasına sebep oldu. Biz
bu rivâyetlerin bölgesellikten evrenselliğe geçişini takip etmek maksadıyla
Mısır örneğini ele almaya çalıştık. Bu bağlamda dışarıdan gelen hadislerin
Mısır’a girişini de incelemeyi amaçladık. Bunun için de söz konusu rivâyetlerin
içeri ve dışarı naklinde önemli rol oynayan Yezîd b. Ebî Habîb adlı âlimin
rivâyetleri üzerinde yoğunlaştık. Netice itibariyle Mısır’da yaşayan sahâbîler
tarafından rivâyet edilen hadislerin hicrî ikinci yüzyılın ortalarına kadar
büyük oranda bölgesel olarak bilindiğini, daha sonra râviler vasıtasıyla diğer
İslâm beldelerine yayıldığını görmekteyiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 5 |
nnn