Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of The Web Sites of Shipping Agency: The Case of Kocaeli

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 6, 99 - 116, 31.12.2024

Öz

Ship agents are individuals or organizations appointed by the carrier, which is usually their client, to look after the interests of their client and fulfill the duty of representation in the maritime transportation system. The priority in agency is to organize ship-cargo operations in ports as well as to protect the interests of their customers. In this context, agencies are obliged to ensure that the party to which they are assigned receives the fastest and lowest cost service, apart from the technical knowledge available in the loading and unloading requirements of the ships. Therefore, the websites and contents of the agency business, which has a critical importance in terms of maritime trade, come to the fore. The main purpose of this study is to evaluate the websites of ship agency businesses operating in Kocaeli Region in terms of accessibility and usability. Within the scope of the research, some information about the definition, scope, legislation, types of ship agency, technological developments, internet and web 1.0, web 2.0, web 3.0, web 4.0 are included. When the purpose of choosing Kocaeli Region is analyzed on the basis of port authorities in terms of the number of ships, Kocaeli Region ranks 1st every year. For this purpose, shipping agencies operating in Kocaeli Region were identified and the contents of their websites were analyzed. Content analysis is a research method that is carried out by quantitatively examining the codes and summarizing the findings in a scientific way. Content analysis was used to understand the accessibility level and user experience of the websites. According to the research findings, as of 2024, there are 84 ship agency businesses in Kocaeli province, 58 of which are head offices and 26 of which are branches, and 51 of them have active websites. As a result of the examinations, it was determined that ship agency businesses use their websites at a low level of effectiveness.

Kaynakça

  • Başfırıncı, Ç. (2008). Yönetim. Bir Pazarlama Iletişim Medyası Olarak Web Ortamında İçerik Analizi Yapmanın Güçlükleri ve Olası Çözüm Önerileri. 19(61), s.53
  • Bayırhan, İ. ve Nas, S. (2013). Düzensiz Hatlarda Hizmet Veren Gemi Işletmelerinin Gemi Acentası Seçim Kriterleri: Merkezleri İzmir’de Bulunan Kuru Ve Dökme Yük Gemi Işletmelerinde Bir Araştırma. Beykoz Akademi Dergisi 2(2), s.1-19.
  • Büyükaslan, A. ve Kırık, A. M. (2013). Sosyal Medya Araştırmaları 1. Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları. Datareportal. (2024). https://datareportal.com/global-digital- overview#:~:text=There%20are%205.35%20billion%20internet,higher%20in%20many%20developing%20economies [Erişim Tarihi: 10.02.2024]
  • Duygun, A. ve Alnıpak, S. (2016). 15. Ulusal İşletmecilik Kongresi. Pazarlama Iletişim Aracı Olarak Web Sitelerinin Değerlendirilmesi: Türkiye’de Yük Taşımacılığı Yapan Firmalar Üzerine Bir Araştırma. Ulusal İşletmecilik Bildiriler Kitabı, 26-28 Mayıs 2016, İstanbul s.178-190
  • DPT. (2007). 9. Kalkınma Planı. Denizyolu Ulaşımı Özel Ihtisas Komisyon Raporu. s.8
  • Esmer S. (Ed.). (2020). Deniz Taşımacılığı ve Lojistiği. Yenişehir/Ankara: Akademisyen Kitabevi A.Ş.
  • Günay D. (2002). Sanayi ve Sanayi Tarihi. Mimar ve Mühendis Dergisi. 31, s.5
  • İMEAK DTO. (2018). Gemi Acenteliği Eğitimi. İstanbul: Umur Basım A.Ş. https://www.denizticaretodasi.org.tr/Media/SharedDocuments/yayinlar/IMEAK_GEMI_ACENTE_EGITIM_KITABI.pdf [Erişim Tarihi: 11.02.2024]
  • İMEAK DTO. (2022). Denizcilik sektör raporu. İstanbul. https://www.denizticaretodasi.org.tr/tr/yayinlarimiz/sektorraporu
  • Kapan, K. ve Üncel, R. (2020). Gelişen Web Teknolojilerinin (Web 1.0- Web 2.0- Web 3.0) Türkiye Turizmine Etkisi. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), s.277
  • Latorre, M. (2021). AKT. Yılmaz, Ö. Web 1.0, 2.0, 3.0 ve 4.0’ın Tarihi. Maltepe Üniversitesi Iletişim Fakültesi Dergisi, 8(2), s.344, 348-349
  • Razak, M. Z.B.A., Ilias, A. ve Rahman, R.A. (2009). Differentiation Strategies Of Internet Retailing (Unique, Value And Return): A Focused Web Evaluation Into Airline Service Provider. International Business Research, 2(2), s.40
  • Sarı, Y. ve Kozak, M. (2005). Turizm Pazarlamasına Internetin Etkisi: Destinasyon Web Siteleri Için Bir Model Önerisi. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi. 9, s.257
  • Sevgili, C. ve Nas, S. (2017). Taşıma Işleri Komisyoncularının Gemi Acentelerini Tercih Ölçütleri: İzmir Limanı Uygulaması. Uluslararası Yönetim Iktisat Ve Işletme Dergisi. 13(1), s.156
  • TÜİK. (2023). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2023. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2023-49407 [Erişim Tarihi: 10.02.2024]
  • UAB. (2022). Ulaşan ve erişen Türkiye 2022. https://www.uab.gov.tr/bakanlik-yayinlari [Erişim Tarihi: 10.02.2024]
  • Yağcı, Y. (2011). Web teknolojisinde yeni bilgi fırtınası: web 3.0. Bilgi Çağında Varoluş: “Fırsatlar ve Tehditler” Sempozyumu. Ankara: Buluş Tasarım ve Matbaacılık Hizmetleri. s.140.
  • Yorulmaz, M. (2020). Gemi Acentelerinde Duygusal Emek Davranışları Ile Müşteri Hizmetleri Performansı Ve Iş Tatmini Arasındaki Ilişkilerin Incelenmesi. International Social Sciences Studies Journal. 6(71), s.4379.
  • Yorulmaz, M. ve Derici, M. (2023). Gemi 4.0: Kavramsal Inceleme Ve Gemi Kaptanlarının Görüşleri. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi. 12(23), s.1.

Gemi Acente Web Sitelerinin Değerlendirilmesi: Kocaeli Örneği

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 6, 99 - 116, 31.12.2024

Öz

Gemi acenteleri çoğunlukla müşterisi olan taşıyan tarafından atanan ve müşterisinin menfaatlerini gözeten kişi veya kuruluşlar olup, deniz ulaştırma sisteminde temsil görevini yerine getiriler. Acentelikte öncelik, limanlardaki gemi-yük operasyonlarını organize etmenin yanı sıra müşterilerinin menfaatlerini korumaktır. Bu kapsamda acenteler, gemilerin yükleme-tahliye gereksinimlerinde mevcut olan teknik bilgi dışında, atandıkları tarafın en hızlı ve en düşük maliyetle hizmet almalarını sağlamakla yükümlüdürler. Dolayısıyla deniz ticareti açısından kritik öneme sahip acente işletmesinin faaliyetlerini müşterilerine ulaştıracağı web siteleri ve içerikleri ön plana çıkmaktadır. Bu çalışmanın temel amacı, Kocaeli Bölgesi’nde faaliyet gösteren gemi acente işletmelerinin web sitelerinin erişilebilirlik ve kullanılabilirlik açısından değerlendirilmesidir. Araştırma kapsamında gemi acenteliğinin tanımı, kapsamı, mevzuatı, gemi acentelik türleri, teknolojik gelişmeler, internet ve web 1.0, web 2.0, web 3.0, web 4.0 ile ilgili bazı bilgilere yer verilmiştir. Kocaeli Bölgesinin tercih edilmesindeki amaç gemi sayısı bakımından liman başkanlıkları bazında incelendiğinde Kocaeli Bölgesi her sene 1. sırada yer almaktadır. Bu amaca yönelik olarak Kocaeli Bölgesi’nde faaliyet gösteren gemi acenteleri belirlenmiş ve web sitelerinin içerikleri analiz edilmiştir. İçerik analizi, kodların nicel olarak incelenmesi ve bulguların bilimsel bir şekilde özetlenmesiyle gerçekleştirilen bir araştırma metodudur. İçerik analizi, web sitelerinin erişilebilirlik düzeyi ve kullanıcı deneyimini anlamak için kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre 2024 yılı itibari ile Kocaeli ilinde 58’i merkez ofis, 26’sı şube olmak üzere toplam 84 adet gemi acente işletmesinin bulunduğu ve bunlardan 51 tanesinin web sitesinin aktif olduğu tespit edilmiştir. Yapılan incelemeler neticesinde gemi acente işletmelerinin web sitelerini düşük derecede etkin kullandıkları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Başfırıncı, Ç. (2008). Yönetim. Bir Pazarlama Iletişim Medyası Olarak Web Ortamında İçerik Analizi Yapmanın Güçlükleri ve Olası Çözüm Önerileri. 19(61), s.53
  • Bayırhan, İ. ve Nas, S. (2013). Düzensiz Hatlarda Hizmet Veren Gemi Işletmelerinin Gemi Acentası Seçim Kriterleri: Merkezleri İzmir’de Bulunan Kuru Ve Dökme Yük Gemi Işletmelerinde Bir Araştırma. Beykoz Akademi Dergisi 2(2), s.1-19.
  • Büyükaslan, A. ve Kırık, A. M. (2013). Sosyal Medya Araştırmaları 1. Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları. Datareportal. (2024). https://datareportal.com/global-digital- overview#:~:text=There%20are%205.35%20billion%20internet,higher%20in%20many%20developing%20economies [Erişim Tarihi: 10.02.2024]
  • Duygun, A. ve Alnıpak, S. (2016). 15. Ulusal İşletmecilik Kongresi. Pazarlama Iletişim Aracı Olarak Web Sitelerinin Değerlendirilmesi: Türkiye’de Yük Taşımacılığı Yapan Firmalar Üzerine Bir Araştırma. Ulusal İşletmecilik Bildiriler Kitabı, 26-28 Mayıs 2016, İstanbul s.178-190
  • DPT. (2007). 9. Kalkınma Planı. Denizyolu Ulaşımı Özel Ihtisas Komisyon Raporu. s.8
  • Esmer S. (Ed.). (2020). Deniz Taşımacılığı ve Lojistiği. Yenişehir/Ankara: Akademisyen Kitabevi A.Ş.
  • Günay D. (2002). Sanayi ve Sanayi Tarihi. Mimar ve Mühendis Dergisi. 31, s.5
  • İMEAK DTO. (2018). Gemi Acenteliği Eğitimi. İstanbul: Umur Basım A.Ş. https://www.denizticaretodasi.org.tr/Media/SharedDocuments/yayinlar/IMEAK_GEMI_ACENTE_EGITIM_KITABI.pdf [Erişim Tarihi: 11.02.2024]
  • İMEAK DTO. (2022). Denizcilik sektör raporu. İstanbul. https://www.denizticaretodasi.org.tr/tr/yayinlarimiz/sektorraporu
  • Kapan, K. ve Üncel, R. (2020). Gelişen Web Teknolojilerinin (Web 1.0- Web 2.0- Web 3.0) Türkiye Turizmine Etkisi. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), s.277
  • Latorre, M. (2021). AKT. Yılmaz, Ö. Web 1.0, 2.0, 3.0 ve 4.0’ın Tarihi. Maltepe Üniversitesi Iletişim Fakültesi Dergisi, 8(2), s.344, 348-349
  • Razak, M. Z.B.A., Ilias, A. ve Rahman, R.A. (2009). Differentiation Strategies Of Internet Retailing (Unique, Value And Return): A Focused Web Evaluation Into Airline Service Provider. International Business Research, 2(2), s.40
  • Sarı, Y. ve Kozak, M. (2005). Turizm Pazarlamasına Internetin Etkisi: Destinasyon Web Siteleri Için Bir Model Önerisi. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi. 9, s.257
  • Sevgili, C. ve Nas, S. (2017). Taşıma Işleri Komisyoncularının Gemi Acentelerini Tercih Ölçütleri: İzmir Limanı Uygulaması. Uluslararası Yönetim Iktisat Ve Işletme Dergisi. 13(1), s.156
  • TÜİK. (2023). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2023. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2023-49407 [Erişim Tarihi: 10.02.2024]
  • UAB. (2022). Ulaşan ve erişen Türkiye 2022. https://www.uab.gov.tr/bakanlik-yayinlari [Erişim Tarihi: 10.02.2024]
  • Yağcı, Y. (2011). Web teknolojisinde yeni bilgi fırtınası: web 3.0. Bilgi Çağında Varoluş: “Fırsatlar ve Tehditler” Sempozyumu. Ankara: Buluş Tasarım ve Matbaacılık Hizmetleri. s.140.
  • Yorulmaz, M. (2020). Gemi Acentelerinde Duygusal Emek Davranışları Ile Müşteri Hizmetleri Performansı Ve Iş Tatmini Arasındaki Ilişkilerin Incelenmesi. International Social Sciences Studies Journal. 6(71), s.4379.
  • Yorulmaz, M. ve Derici, M. (2023). Gemi 4.0: Kavramsal Inceleme Ve Gemi Kaptanlarının Görüşleri. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi. 12(23), s.1.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Deniz Taşımacılığı ve Nakliye Hizmetleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Faruk Köseoğlu 0000-0002-3529-9618

Murat Yorulmaz 0000-0002-5736-9146

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 28 Kasım 2024
Kabul Tarihi 16 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Köseoğlu, F., & Yorulmaz, M. (2024). Gemi Acente Web Sitelerinin Değerlendirilmesi: Kocaeli Örneği. Denizcilik Araştırmaları Dergisi: Amfora, 3(6), 99-116.

Dergimize gönderilecek makalelerin aşağıda linki verilen şablon dosyasına göre hazırlanması gerekmektedir. Şablon dosyasını indirip üzerinde düzeltmeler de yapılabilir. Şablon dosyasına uygun olarak hazırlanmayan makaleler editör tarafından yazara iade edilir.

Makale Şablonu için tıklayınız...