Günümüzde tüm sektörler içerisinde yoğun bir rekabet yaşanmakta olup bu durum denizcilik sektöründe daha da belirginleşmektedir. Küresel ticaretin temelini oluşturan deniz taşımacılığında gemilerin denetim süreçleri rekabeti zorlaştıran kritik bir faktördür. Uluslararası gemi denetim rejimleri, gemileri tabi oldukları uluslararası kanunlara uyumu açısından değerlendirerek sektördeki rekabeti belirlemektedir. Paris MoU gibi denetim rejimleri, gemi eksikliklerini değerlendiren ve rekabet dinamiklerini şekillendiren temel unsurlar arasındadır. Bu çalışmada, genel kargo gemilerinin yaş bazlı rekabet analizi yapılmış ve ARIMA modeli ile 2025 yılı rekabetleri tahmin edilmiştir. Paris MoU tarafından 2019-2024 yıllarında gerçekleştirilen denetlere ait sonuç verileri 24 çeyreğe bölünmüş ve genel kargo gemiler 0-5, 5-10, 10-15 ve 15-20 yaş olmak üzere dört yaş grubuna ayrılmıştır. İlk aşamada yaş gruplarının rekabet dinamikleri Gemi Denetim Rekabet Endeksi (Ship Inspection Competition Index - SICI) ile değerlendirilmiş ve SICI değerlerinin güvenilirliği Cronbach's Alpha yöntemi ile test edilmiştir. İkinci aşamada ARIMA modeli ile 2025 yılı sonu için yaş gruplarına göre rekabet tahminleri yapılmıştır.
Sonuçlar, 5-10 yaş grubundaki genel kargo gemilerinin 2025 yılı sonunda diğer yaş gruplarına göre Paris MoU kapsamında gerçekleştirilen denet sonuçlarında karşılaşılan eksiklikler açısından daha avantajlı bir rekabet gücüne sahip olacağını göstermektedir.Çalışmanın, denizcilik sektöründe filo yönetimi ve stratejik karar alma süreçlerinde önemli bir fayda sağlayabileceği ve ayrıca SICI ve ARIMA yöntemlerinin entegrasyonuyla mevcut rekabet dinamiklerini ölçmek ve gelecekteki eğilimleri tahmin etmek için değerli bir akademik çerçeve sunduğu değerlendirilmektedir.
Rekabet Liman Devleti Kontrolü Denetimi Denizcilik Yönetimi ARIMA.
There is intense competition in all sectors today, and this situation is more evident in the maritime sector. In maritime transportation, which forms the basis of global trade, ship inspection processes are a critical factor that makes competition difficult. International ship inspection regimes determine competition in sector by evaluating ships in terms of their compliance with international laws to which they are subject. Regimes such as Paris Memorandum of Understanding are among the basic elements that evaluate ship deficiencies and shape competition dynamics. In this study, age-based competition analysis of general cargo ships was made and their competition for 2025 was estimated with the ARIMA model. Paris MoU inspection result data were divided into 24 quarters and the ships were divided into four age groups as 0-5, 5-10, 10-15 and 15-20 years. In the first stage, competition dynamics of age groups were evaluated with Ship Inspection Competition Index (SICI) and reliability of the SICI values was tested with Cronbach's Alpha method. In the second stage, competition estimates based on age groups were made for the end of 2025 with ARIMA model. The results show that general cargo vessels in 5-10 age group will have a more advantageous competitive power compared to other age groups by 2025. It is evaluated that the study can provide significant benefit in fleet management and strategic decision-making processes in the maritime industry and also provides a valuable academic framework to measure current competitive dynamics and predict future trends with the integration of SICI and ARIMA methods.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Deniz İşletmeciliği, Deniz Ulaştırma Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 4 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 4 Sayı: 7 |
Dergimize gönderilecek makalelerin aşağıda linki verilen şablon dosyasına göre hazırlanması gerekmektedir. Şablon dosyasını indirip üzerinde düzeltmeler de yapılabilir. Şablon dosyasına uygun olarak hazırlanmayan makaleler editör tarafından yazara iade edilir.
Makale Şablonu için tıklayınız