Amaç: Bu araştırma, annelerin sütannelik ve anne sütü bankacılığı hakkındaki
bilgi düzeylerini belirlemek amacı ile gerçekleştirilmiştir.
Materyal ve Metot: Tanımlayıcı ve kesitsel türde
planlanmış araştırmanın evrenini, Bursa İlinde bulunan bir devlet hastanesinde
Aralık 2017 ve Mart 2018 tarihleri arasında doğum yapan tüm anneler
oluşturmuştur ve araştırma yeni doğum yapmış 406 anne ile tamamlanmıştır.
Veriler araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan toplam 32
sorudan oluşan bilgi formu ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde IBM
SPSS Statistics 22 (IBM SPSS, Türkiye) programından yararlanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan
annelerin yaş ortalamasının 28,10±5,26 olduğu, %31,8’inin (n=129) ilkokul
mezunu ve %88,2’sinin (n=258) çalışmadığı belirlendi. Annelerin %54,9’unun
(n=223) normal doğum yaptığı ve büyük çoğunluğunun (%92,4 n=375) bebeğini
emzirdiği saptandı. Annelerin yarıdan fazlasının (%56,4 n=229) tanımadığı
birine sütannelik yapmak istemediği ve %81’inin (n=329) bebeğinin, anne sütüne
ihtiyacı olması durumunda yabancı birinin sütannelik yapmasını kabul etmeyeceği
görüldü. Annelerin ¾’ünün (%73,20 n=297) Anne Sütü Bankacılığı’nı (ASB)
bilmediği belirlendi. ASB’den yararlanmak istememe nedenlerine bakıldığında
ise, annelerin %44,9’u (n=115) anne sütü bankacılığına güvenmediğini belirtti.
Çekirdek aile yapısına sahip olan annelerin tanımadığı bir bebeğe sütannelik
yapmak isteme oranı (%35,3) ise geniş aile yapısına sahip annelere oranla
anlamlı düzeyde yüksek bulundu (p: 0,016; p<0,05).
Sonuç: Araştırmaya katılan annelerin Anne Sütü Bankacılığı konusunda yeterli
bilgiye sahip olmadığı, sütannelik ve ASB konularında çeşitli endişelerinin
olduğu saptanmıştır. Annelerin eğitilmesi, toplumun bilinçlendirilmesi, anne
sütünün önemi konusunda farkındalığın artırılması ve endişelerinin kapsamlı bir
şekilde ele alınarak (güvenlik, dini kaygı vb.) çözüm yolları oluşturulması
oldukça önemlidir.
Objectives: This study was carried out to
determine the knowledge level of mothers regarding breast milk banking and wet
nursery.
Materials and Methods: Target
population of the study planned as a definitive and cross-sectional type was
created for all mothers who gave birth in a state hospital in Bursa province
between December 2017 and March 2018; the study was completed with 406 mothers
who recently gave birth. The data were collected with a total of 32 questions
prepared by the researchers in accordance with the literature. IBM SPSS
Statistics 22 (IBM SPSS, Turkey) program was used to evaluate the data.
Results: It was detected that the
average age of mothers who participated in the study was 28.10±5.26; 31.8%
(n=129) were primary school graduates; and 88.2% (n=258) were not working. It
was detected that 54.9% (n=223) of mothers gave birth with normal delivery and
most of them (92.4% n=375) breastfed their baby. It was seen that more than
half of the mothers (56.4% n=229) did not want to be a wet nurse for someone
they do not know; and 81% (n=329) of mothers would not accept wet nursing from
someone they do not know if their baby needed breast milk. It was detected that
3/4 of mothers (73.20% n=297) did not know about Breast Milk Banking (ASB).
When the reason they did not want to benefit from ASB was inspected, 44.9%
(n=115) of mothers stated that they did not trust breast milk banking. The rate
of mothers who wanted to be a wet nurse for a baby whose mothers they do not
know in nuclear families (35.3%) was found significantly higher compared to
mothers in extended families (p: 0.016; p<0.05).
Conclusion: It was determined that
mothers who participated in the study had insufficient knowledge about breast
milk banking and had various concerns about breast milk and ASB. Educating
mothers, raising the awareness of the society, raising awareness of the
importance of breast milk and comprehensively addressing their concerns
(security, religious concerns, etc.) in creating solutions is crucial.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |