Objectives: Healthy lifestyle is defined as the ability to control behaviours that may affect one's health, and to choose behaviours appropriate to their health status while they organize their daily activities. The purpose of this study is to evaluate the health promotion behaviours of university students who are studying nursing and medicine and to determine the sociodemographic characteristics that affect these behaviours.
Materials and Methods: This study is a cross-sectional study, and the universe of the study was composed of 1367 students in Yıldırım Beyazıt University Faculty of Medicine and Department of Nursing of Health Sciences Faculty. The stratified sampling was used for the sampling method. Data were collected between March-May 2016 through a questionnaire form for sociodemographic characteristics and the Healthy Lifestyle Behaviors-II (HLB-II) scale.
Results: A total of 534 people were included in the study, including 283 medical students and 251 nursing students. The median age was 21.50 years (min-max 19-24). 26.78% (n = 143) were male and 73.22% (n = 391) were female. The mean score of HLB-II scale was 130.00 ± 17.62. The highest score was found to be spirituality and the lowest score was taken from physical activity subscale. The general scale, health responsibility, nutrition and interpersonal relationship scores of nursing students were found to be significantly higher than the medical students (p <0,05).
Conclusion: In this study, which includes medical and nursing students, the application of healthy lifestyle behaviours was found to be moderate. It is important to organize programs to increase health awareness in universities, to develop and improve educational programs to increase current awareness of health, to disseminate physical activity programs in order to create generations with high-level health consciousness and healthy lifestyle behaviours.
Amaç: Sağlıklı
yaşam biçimi, kişinin sağlığını etkileyebilecek davranışlarını kontrol
edebilmesi, günlük aktivitelerini düzenlerken kendi sağlık durumuna uygun
davranışları seçmesi olarak tanımlanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, hemşirelik
ve tıp eğitimi gören üniversite öğrencilerinin sağlığı geliştirme
davranışlarının değerlendirilmesi ve bu davranışları etkileyen sosyodemografik
özelliklerin saptanmasıdır.
Materyal ve Metot: Bu araştırma
kesitsel tipte bir araştırma olup, araştırmanın evrenini Yıldırım Beyazıt
Üniversitesi Tıp Fakültesinde ve Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik
Bölümünde okuyan toplamda 1367 öğrenci oluşturdu. Örneklem seçimi için tabakalı
örnekleme yöntemi kullanıldı. Veriler, sosyodemografik özellikler için
oluşturulan bir anket formu ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-II (SYBD-II)
ölçeği aracılığıyla Mart -Mayıs 2016 tarihleri arasında toplandı.
Bulgular:
Çalışmaya 283 tıp öğrencisi, 251 hemşirelik öğrencisi olmak üzere toplamda 534 kişi
dahil edildi. Yaş ortancası 21,50 yıl (min-max 19-24) olarak saptandı.
Çalışmaya katılan bireylerin %26,78’ i (n=143) erkek, %73,22’ si (n=391)
kadındı. SYBD-II ölçeği puan ortalaması 130,00 ± 17,62 olarak saptandı. En
yüksek puanın tinsellik (manevi gelişim), en düşük puanın fiziksel aktivite alt
ölçeğinden alındığı saptandı. Hemşirelik öğrencilerinin genel ölçek, sağlık
sorumluluğu, beslenme, kişilerarası ilişki puanlarının tıp öğrencilerinden
anlamlı olarak daha yüksek olduğu saptandı(p<0,05).
Sonuç: Tıp
ve hemşirelik öğrencilerini kapsayan bu çalışmada sağlıklı yaşam
davranışlarının uygulanması orta düzeyde bulunmuştur. Üniversitelerde sağlık
bilincini artırmaya yönelik programların düzenlenmesi, mevcut olan sağlık
bilincini artırmaya yönelik eğitim programlarının gözden geçirilip
geliştirilmesi, fiziksel aktivite programlarının yaygınlaştırılması sağlık
bilinci yüksek ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarına sahip nesillerin
oluşturulması için önem arz etmektedir.
Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği-II (SYBD-II) Tıp öğrencileri Hemşirelik öğrencileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 2 |