Amaç: Araştırma, hemşirelik lisans öğrencilerinin mesleki benlik saygısı ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte yapılan çalışmanın örneklemini 2016-2017 Öğretim Yılı Güz Yarıyılında Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde bulunan bir vakıf üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Lisans Programında öğrenim gören 169 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veriler “Tanıtıcı Özellikler Soru Formu” ve “Arıcak Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Veriler SPSS 20 paket programında kodlanarak değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler Mann Whitney U Testi ve Kruskal Wallis H testi ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Yapılan çalışmada öğrencilerin Arıcak Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği puan ortalamaları 112,09±22,76 olarak bulunmuştur (min=56,00 max=150,00). Erkek öğrencilerin, kardeş sayısı az olanların, mesleği ilk sıralarda tercih edenlerin, mesleği sevdiği için tercih edenlerin ve okul yaşamından memnun olanların mesleki benlik saygısı daha yüksek bulunmuştur.
Sonuç: Bu sonuçlar doğrultusunda, Hemşirelik öğrencilerinin bilinçli bir şekilde tercih yapmaları ve kendi kişiliğine ilgi ve yeteneklerine uygun mesleği tercih etmeleri konusunda desteklenmelerinin faydalı olacağı düşünülmektedir. Ayrıca mesleki benlik saygısının cinsiyete göre incelendiği kalitatif çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Objective: The study was conducted with the aim of determining the professional self-esteem levels of undergraduate nursing students and influential factors.
Method: The sample of this descriptive study consisted of 169 students who were enrolled in the Undergraduate Nursing Degree of the Faculty of Health Sciences at a foundation university located in the Turkish Republic of Northern Cyprus in the Fall semester of the academic year of 2016-2017. The data in the study were collected by a “Descriptive Characteristics Questionnaire Form” and the “Arıcak Personal Self-esteem Inventory”. The data were evaluated by being coded in the SPSS 20 package program. The data obtained were evaluated with the Mann-Whitney U Test and the Kruskal-Wallis H Test.
Results: In the study that was conducted, the mean score of the students in the Arıcak Personal Self-esteem Inventory was found as 112.09±22.76 (min=56.00 max=150.00). Professional self-esteem levels were found higher among the male students, those with lower numbers of siblings, those who preferred the profession in the first ranks, those who preferred the profession because they liked it and those who were satisfied with their academic life.
Conclusion: In the light of these results, it is believed that it would be beneficial for nursing students to make their choices consciously and be supported to choose a suitable profession to their interests and talents. It is also recommended to conduct qualitative studies where self-esteem is examined based on gender.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.